[Moog] synth sound(s) uit Bond-film On Her Majesty's Secret Service (1969)

clintrubber

Ouwe rot
Lid sinds
5 oktober 2005
Berichten
2.136
Locatie
N Brabant
Hier attached een mp3 met wat geknipte fragmenten uit On Her Majesty's Secret Service
(James Bond film, 1969, muziek door John Barry).

Kennelijk destijds op een Moog modular gedaan.
Had al even gekeken of de virtual Moog modular v Arturia 'm toevallig al als patch aan boord had, maar kwam nog niets tegen.
Ik ben er verder nog niet echt ingedoken, maar lijkt ook weer niet zo'n hele aparte sound om te maken.

Zo te horen wel een combinatie van sounds, de ene die raspy, met een dikkere sound eronder.
Op het einde vd mp3 is 't zonder andere instrumenten erbij te horen.

Was benieuwd of jullie misschien een kickstart hebben om deze sound 'te decoderen' en te herbouwen op een 'normale' (virt.) analoge subtractieve synth?

Groet/Dank!

 
Laatst gewijzigd:
Ene James Bond, herstel, Jon Burlingame heeft dit boek erover geschreven, eindeloze fascinerende trivia die wat teveel tijd zou gaan kosten om volledig te lezen.
Maar een vd dingen die ik eruit meekreeg was dat John Barry er een meester in moet zijn geweest om van een stapel onwaarschijnlijke fragmenten een kloppend vlechtwerk te maken.
(Zo hebben alle soundtrack-grote-namen weer hun eigen benadering, leuk.)

JB.JPG
 
Maar een vd dingen die ik eruit meekreeg was dat John Barry er een meester in moet zijn geweest om van een stapel onwaarschijnlijke fragmenten een kloppend vlechtwerk te maken.
Zo werk ik ook. Ideetjes die tientallen jaren in ouderdom kunnen verschillen aan elkaar knopen. Soms is het jaren wachten op de juiste laatste inval om een compositie af te maken. Gewelidig motief overigens, dat prima bij de film past, de meest persoonlijke Bondfilm uit de beginperiode.
 
Zo werk ik ook. Ideetjes die tientallen jaren in ouderdom kunnen verschillen aan elkaar knopen. Soms is het jaren wachten op de juiste laatste inval om een compositie af te maken.

Gaaf is dat hé? 't Grappige is dat die hele collectie aan ideetjes en opzetjes allemaal ergens in je hoofd rondzweven, en als het doosje dan toevallig voorbijkomt waar ze inzitten hoef je het er maar bij te pakken om te proberen of het past.

Gewelidig motief overigens, dat prima bij de film past, de meest persoonlijke Bondfilm uit de beginperiode.

Ik kwam destijds net toevallig bij deze Bond soundtrack uit omdat we eens daar boven op die Pizz-Gloria-nogiets in het bergtoprestaurant in Zwitserland waren geweest.
Toen weer thuis de CD gekocht, maar nooit echt goed naar dat kenmerkende raspende geluid geluisterd qua wat het nu precies was.

De versie die ik hier toevoegde lijkt net iets anders dan de versie zoals ik 'm destijds op CD kocht. Hier lijkt het geluid nog wat 'stukker', alsof die modular met plakband bij elkaar werd gehouden.
Ik hou doorgaans niet zo van synths in soundtracks (zozo, wat doe ik hier dan op dit forum? ;) ) maar in de context, met de 'organische andere instrumenten' lijkt het alsof dat op goede manier overslaat naar die synth, terwijl die tegelijk toch een enorm contrast vormt.

Toen ik recent een andere John Barry-track (voor een oude BBC TV-serie) tegenkwam schoot dus ook deze Bond-track me weer te binnen.
Deze bleek dus een Moog modular, en die andere... een raspychord harpsichord.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top