The facts: Sample-rate & Bit-depth

Ah. Het maakt dus geen rate uit.. maar alle bitjes helpen. Check.
Deze mag gerust op een tegeltje! Geniaal!
 
Ik denk dat als je professioneel muziek opneemt en uitbrengt dat het wel zin heeft maar blijft je muziek beperkt tot je studio/zolderkamer en soms een keer op het forum dat het helemaal niet zo belangrijk is?
Je upload ook een mp3 op het forum dus om dan zo hoog mogelijk op te nemen vind ik voor mezelf niet nodig, 24 bit en 44.1 is voor mij genoeg.
 
Ja en nee. Aan de ene kant geven we een kapitaal uit aan synths of software / geluidsapparatuur dan komt opname er ook bij kijken. Ik vond dat zelf bij de Synthforum contest eigenlijk het leukst om te vergelijken.. er was zoveel verschil in quality.

Ik denk echt dat werken in een hoger formaat, goed summen en mixen voordeel geeft met downmixen. Maar wellicht is hier een soundengineer die hier een goed antwoord op heeft.
 
24 bit, 44.1 is al hoog hoor

Oude (a)dats liepen op 16 bit 48khz, m’n korg drv2000 effectprocessor :16 bit 30khz, roland s samplers en w30 : 12 bit 30khz etc
 
Ja maar het zit hem ook in het aantal sporen dat je samenvoegt en het analogiseren van digitaal wat ik veel met outboard filters doe.
En de gear die je noemt werd waarschijnlijk in de pro wereld ook op hi end mixers samengebracht met hoogwaardige summing en eq..

Toevallig heeft een vriend van mij een verzamel lp van hidden house classics uitgebracht (15 maart).
Ik heb voorgeluisterd en waren voornamelijk dat's en ook daar enorme geluidsverschillen.
Dit is uiteindelijk allemaal geremasterd. Maar met sommige tracks (2) geloof ik kon niet veel meer beter opgepimt worden.


 
Ik denk echt dat werken in een hoger formaat, goed summen en mixen voordeel geeft met downmixen.

Dat maakt voor een house plaat met distortion, synths en weinig dynamiek echt niets uit.
Je leest waarschijnlijk te veel fud van fabrikanten.
Ik maak heel goede akkoestische en instrument opnames 24bit/44.1.
De ADC, pre-amp, mic, ruimter en positionering zijn velen malen belangrijker dan de bitrate.
Om over het instrument en spel nog te zwijgen.

Ergens over denken is leuk maar de praktijk 'de echte wereld' die is belangrijk.
Dit soort vragen zijn daarom vrij nutteloos omdat iedereen elkaar toch tegenspreekt.
Daarom altijd voor jezelf testen ipv marketing crap lezen en dat dan als waarheid te brengen.

Ik sluit me aan bij "het maakt geen rate uit", tenzij je voor Hollywood blockbusters in 5.1 moet afleveren of je klassieke opname voor Deutsche Grammafon maakt.
 
Het zou verstandig zijn om minder aannames over mij te doen. Dank.
Heel goed van je dat je heel goede akoestische opnames maakt!

Wat bedoel je nu? Dit is een andere post van je!?

 
ik vind 24 bit 44.1 prima en geloof meer in 'zelf testen' 'goed luisteren' dan naar mensen op een forum luisteren die meer over muziek maken praten dan dat daadwerkelijk doen.
Wat het grootste probleem van fora is dat vaak de context mist.
Context wat mensen precies doen, hoe ver ze zijn.
Wellicht antwoord Mozart anders hoe hij met zijn DAW werkt en 200 man opneemt dan Sjaak die hardcore tekno maakt.
En het is allemaal eigen beleving en zodra je ergen van overtuigt bent gan je dingen horen die er wellicht niet zijn.

Anyhow iedereen moet het zelf weten natuurlijk.
maar dat zijn mijn ongezouten 50 centen.
 
Nou zou mooi zijn als een sound engineer het een keer in Jip en Janneke taal zou kunnen uitleggen.

Andersom zou ik zeggen in het algemeen unplug je audio interface en ga lekker 8 sporen op je interne geluidskaart mixen.

Kijken wat dat oplevert
 
Sympathieke man.

Je kunt je wel afvragen of pcm de beste methode is. Daarnaast zijn goede filters zo van belang (heb ik keer opgepikt bij RME)

Ik heb zelf jaren geleden lezingen van LINN bijgewoond en vond het bijster interessant.

Maar mijn grootste twee sonische ervaringen waren eurorack en toen ik voor het eerst op een function one system moest draaien.

Ik weet ook niet of ik het hoor of iets beters is na 16 bit 44.1. Maar ik weet wel dat lager echt minder goed is. Zeker over goede P.A.
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top