Youtube speelt niet af indien ableton geopend is

Imas Ardo

Nieuwkomer
Lid sinds
18 Maart 2023
Berichten
2
Locatie
Limburg
Hi allen

Ik gebruik ableton op windows 11 met een roland rubix 24 geluidskaart.
Indien ik een tutorial op youtube wil bekijken terwijl ableton open staat komt er geen geluid uit bij youtube, noch start de video af te spelen.
Very frustrating i must say. De enige oplossing is alles afsluiten, opnieuw opstarten en eerst de youtube tutorial bekijken.
De vraag is; waar ligt het probleem... Geluidskaart (Roland), windows instellingen, ...
Iemand met dezelfde issue? Ik ben benieuwd :-)
Fijne dag allen..
 
ik heb iets soortgelijk, als ik YT open doe, is er soms geen geluid. zou te maken hebben met Codec die niet door Audio interface word herkend. Als ik mijn interface ff heropstart is geluid wel terug.
 
Ik veronderstel dat google je vast wel meer leert, als je dat in t engels typt in t zoekveld maar misschien helpt een of ander appje je wel om al die audio te ’mixen’?
 
dit is by design om te voorkomen dat you op yt je tijd verdoet en muziek gaat maken.

Ik had hetzelfde probleem met een Lynx Aurora onder windows 10. Maar gisteren deed hij het ineens. Geen idee waarom.

Audio en midi drivers onder windows zuigen best wel.
Zo zijn standaard usb midi apparaten niet multi client.
 
[Draad gebookmarked voor de volgende Mac vs Windows discussie]

Even een thread hijack, maar ik draai Ableton op Mac en heb laatst 'soundsource' aangeschaft. Super handig appje waarmee je elke sound source kan routen. Kan dat aanraden.


Schermafbeelding 2023-04-20 om 09.45.59.png
 
^^ja dat gebruik ik al jaren, daarom schreef ik dat er hopelijk voor de pc mannen ook iets is
 
ik lees dit vaker, dit probleem. zelf nooit ervaren. is het dat een geluidskaart multi-client moet zijn? maar dat zijn er erg veel die dat kunnen, en ik ben vergeten of multi-client alleen voor ASIO nodig.

ik werk op windows overigens. een Motu Ultralite MKIII, een Behringer UMC 204HD, een RME Mutliface, een Focusrite Solo (ik zou dat nog moeten testen, maar volgens maar werkt dat gewoon, ik hoef niet op te letten), maar alleen hebben nooit dat probleem gegeven.

nu gaat het niet om deze geluidskaarten kunnen dat... anderen zouden het ook moeten doen, multi-client, is denk dan toch de oplossing. een setting is het bv. bij RME, bij anderen niet. nee dat is niet waar, dat is om he te efficienter te maken, niet om het aan of uit te zetten.

ik zeg dit nu wel, maar nooit systematisch getest, toch doe ik YT, of foobar, etc. alles wat wasapi of directsound b.v. gebruik, naast de DAWs. nooit iets opgemerkt. dus ik kan er naast zitten...
 
Hi allen

Ik gebruik ableton op windows 11 met een roland rubix 24 geluidskaart.
Indien ik een tutorial op youtube wil bekijken terwijl ableton open staat komt er geen geluid uit bij youtube, noch start de video af te spelen.
Very frustrating i must say. De enige oplossing is alles afsluiten, opnieuw opstarten en eerst de youtube tutorial bekijken.
De vraag is; waar ligt het probleem... Geluidskaart (Roland), windows instellingen, ...
Iemand met dezelfde issue? Ik ben benieuwd :-)
Fijne dag allen..
Herstart de Windows Audio service eens.
Services > Rechtermuisklik op Windows Audio, Restart
 
Dit probleem heb ik ook en heeft volgens mij te maken met de ASIO4ALL driver en hoe Windows deze gebruikt als audio.

Als ik mijn DAW (FL Studio) open heb en dan een andere applicatie open die audio gebruikt dan werkt het niet. Maar als ik die andere applicatie eerst opent waarbij audio afspeelt en dan pas mijn DAW open dan is het geen probleem en kan ik beiden tegelijk afspelen. En als ik die applicatie nog niet geopend heb en ik tijdens het werken in de DAW een applicatie met audio wil openen dan verander ik de audio output in FL Studio naar "Primair Audioapparaat", open dan de andere applicatie en als het geluid daar afspeelt dan zet ik de audio output van FL Studio weer naar "ASIO4ALL".

Beetje omslachtig, maar werkt wel. Een echte oplossing heb ik nog niet gevonden.
 
Ik heb dit probleem ook gehad (ableton 11 / windows 10). Dit was slechts 1 van de issues die ik gehad heb en het leek meerdere oorzaken te hebben, maar uiteindelijk wel gefixed. dus hier een paar dingen waar ik in den beginne mee zat te klooien:

* Bij opstarten ableton werden de windows soundsettings (default sounddevice/speakers/soundquality, van alles...) aangepast naar wat er in ableton stond ingesteld. Dit strookte niet met wat er buiten ableton als default stond ingesteld. Dus check of alle sound settings in de DAW overeenkomen met de default setting in windows en pas die op elkaar aan als dat nodig is.

* Bonus tip: dat bovenstaande zorgde bij mij ook voor issues op discord (krakende geluiden bij de ontvanger). dat bleek de setting voor sound quality te zijn die verschilde tussen windows, de DAW en de audio interface. allemaal op dezelfde settings setting zetten om dat soort issues te voorkomen.

* Routing in focusrite software (mijn audio interface; scarlet 4i4 destijds); bleek geen reet van te kloppen. ik heb de manual goed doorgelezen en vanaf scratch mijn eigen routing/mix profiel gemaakt.

Daarna nooit meer issues gehad.
Windows wil blijkbaar graag alle audio settings (van default devices tot de audio kwaliteit van die devices (Bits/Hz)) onder controle houden en 'vecht' dan met de daw of de audio interface settings die ook een sterke eigen mening hebben :dubbel: .
Sinds ik mn best gedaan heb om alle settings in alle software gelijk te zetten en te houden heb ik die issues niet meer.
hopelijk heb je er wat aan.

succes!
 
Laatst gewijzigd:
1681981068614.png

PS: dit menu is je vriend daarin :)
-playback en recording devices kun je daar default maken, hernoemen (vind ik zelf altijd handig voor het overzicht) en ongebruikte devices verbergen en of uitschakelen.
- rechts-click en properties geef ttoegang tot meer settings voor geluid waarvan de belangrijkste zit onder "advanced". daar zet je de kwalitiet van het device (bijvoorbeeld 16bit/48000Hz DVD Quality). Wat je hier kiest moet gelijk staan in al je programma's (in de software van de audio interface EN in windows precies hetzelfde!)
Er zit daar ook nog een tickbox waarmee je applications exclusieve controle kan geven. die zou ook wel een iets belangrijks kunnen doen. ik ben niet thuis dus kan ff niet checken hoe die bij mij staat. maar dat zal ik indien wenselijk nog wel ff doen.

- Daarna doorloop je je mix settings in je audio interface. Als je de devices goed herkenbare namen hebt gegeven dan word dit een stuk intuitiever was mijn ervaring. Want ik vond stiekum die software van Focusrite veeeeel moeilijker om te begrijpen dan ik achteraf durf toe te geven. Als dat voor jou software ook zo is dan is mijn laatste tip om die software echt heel goed te proberen te begrijpen. maakt toekomstige problemen oplossen veel relaxter.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb dat ook wel 'ns gehad, dat kan met 2 dingen te maken hebben; of de samplerate verschilt maar het kan ook wel 'ns gebeuren dat de exclusiviteitsmodus niet goed staat of op de een of andere manier van de goede instelling is afgegaan en dan speelt youtube niet als Ableton aanstaat.
Kijk bij je instellingen voor geluid bij de tab geavanceerd voor afspelen en opnemen, in de printscreen zie je hoe het bij mij staat.
 

Attachments

  • Schermopname (161).png
    Schermopname (161).png
    160,7 KB · Bekeken: 70
Back
Top