Eurorack intreder

theritz

Nieuwkomer
Lid sinds
19 april 2023
Berichten
5
Locatie
Amersfoort
Korte voorstel: ongeveertiger met toetsenvreugde. Kerkorgel, een blauwe maandag keyboard maar synthesizers lokten mij die kant op. Gespeeld met de bekende Atari 1040st + DX7 + U110. Daarna jaren niks gedaan. 4 jaar geleden gespeeld met een Volca setup. 2 jaar geleden piano gekocht. Volca's weer weggedaan. Daarna gespeeld met VCV Rack, NTS-1.. kortom, veel proberen maar niks 'beklijfd'. Dus logisch dat je dan aan Eurorack begint. "Want misschien is dit wel iets waar ik iets mee kan." Dat lijkt gelukkig zo te zijn al ben ik zoekende naar een workflow want het is allemaal nieuw.

Hier aangesloten om te lezen, leren en de eurocrack verslaving te voeden :-)
 
Welkom, met eurorack als hobby/verslaving kan je in ieder geval weer jaren vooruit, het is een eindeloze zoektocht in een onuitputtelijke bron dus je zit hier onder de pannen.
 
Welkom, eurorack is ook wel bekend als eurocrack enzo. Ik hen zelf 3 moog 60 hp modules gevuld in 2 jaar tijd en na wat kopen en verkopen ben ik tevreden.
Uiteraard zijn de mogelijkheden eindeloos en budgetten verschillend maar 4 mogelijke tips.

1. Begin met een Moog Grandmother of Matriarch (als je stereo wil doen en parafonie). Dan heb je meteen een solide basis met toetsen, sequencer, arp, mult, lfo, filter, clock, mixer, vca en nog veel meer. De grandmother onder mijn eurorack bevalt mij iig erg goed. Al zijn er zeker beperkingen, De basis is meteen op orde. PWM malevolent is ook een optie voor het wat brutale werk. Of een Minibrute 2(S).
2. De dreadbox chromatic modules zijn erg cheap, vrij klein en met name de osc, env/lfo en filter vind ik zelf eigenlijk best wel klasse. Doepfer is voor veel mensen een logische keus en ook relatief betaalbaar (geen ervaring mee). Capt Big O is ook een hele aantrekkelijke beginnersmodule. Top osc met drive en wavefolder inbegrepen voor een scherpe prijs.
3. Bedenk vroeg of je stereo belangrijk vind, dat veranderd enorm welke modules aantrekkelijk zijn. Daarnaast kan het handig zijn om een beetje te weten wat je wilt. Wil je drums? Melodie? Fx? Van alles een beetje? Analoog of digitaal? Modules waar alles getoond wordt met sliders en knoppen of complexe modules met firmware en modi verstopt achter kleine schermpjes? etc.
4. Plan your modular synthesizer rack on ModularGrid enorme database aan info en de mogelijkheid om een virtueel rack te bouwen en te kijken wat past enzo.

Veel plezier!
 
Hier boven hele goeie tips.

Aanvullend voor een fijne start :

  • A) Neutron (Behringer), hoop euro rack synth voor niet teveel geld.
  • B) Koop niet te snel teveel, bedenk/ ervaar wat je wilt en stem daar je koop op af.
  • C) Experimenteer met de gratis (software)VCV, een aantal eurorack modules zijn in ook in dit formaat (zoals Mutable Instruments en Befaco).
Ga het avontuur aan.
 
Dank voor de tips. De VCV en semi-modular fase heb ik al doorlopen en ben nu voorzien met twee voices en wat kastjes voor modulatie
 
Hier boven hele goeie tips.

Aanvullend voor een fijne start :

  • A) Neutron (Behringer), hoop euro rack synth voor niet teveel geld.
  • B) Koop niet te snel teveel, bedenk/ ervaar wat je wilt en stem daar je koop op af.
  • C) Experimenteer met de gratis (software)VCV, een aantal eurorack modules zijn in ook in dit formaat (zoals Mutable Instruments en Befaco).
Ga het avontuur aan.
De opvolger van de neutron (proton) zou eraan moeten komen. De grandmother wordt ook gekloond door behringer (als module)
 
Oooh heb weer een terugval gehad.
Het gaat niet zo goed hier met de Eurocrack.
net 2 modules gebouwd, veel kits bestelt en nu komt ook die Thoman weer langs met een extra 6u case en Serge slew limiter.

:duivels:
 
@flyweight : Geen redden aan als je dealer het spul maar aan je huis blijft bezorgen. Kijk wel uit dat het allemaal niet te groot is, je moet er rekening mee houden dat je het later misschien allemaal moet meenemen naar het Leger des Heils.

;)
 
Another source: VCV RACK it before you buy it. PS: Niet allesomvattend, maar er zijn enorm veel gratis modules waarmee je dan eerst even mee kan experimenteren. Je kan het ook best makkelijk koppelen met een midi controller.
 
Back
Top