Prophet 600 GLIGLI upgrade maken.

Vic

Soldeerprofeet
Lid sinds
30 januari 2008
Berichten
3.700
Locatie
Belgische Kust
Binnenkort ga ik een GliGli upgrade in mn P600 stoppen.

Ben geen grote fan van Mod's aan vintage synths maar in dit geval is het compleet non-destructive.
Er moeten geen gaten geboord worden etc. alleen de de Z80CPU uit de socket trekken en de Teensy in de plaats duwen.

De PJRC Teensy ++ 2.0 is niet meer nieuw te krijgen.
Heb er ééntje op ebay besteld en no een cheapy op aliexpress ook.
Ga er 2 maken en testen, kan er mogelijks nog iemand een plezier mee doen, of een reserve houden.

De Hardware informatie heb ik gevonden op de blog van GliGli. P600fw by gligli
De laatste nieuwe software op de site van IMOGEN. Downloads and useful resources

Als er mensen zijn die tips of ideeën hebben hierover?
 
Zorg ervoor dat de synth in topconditie is. Als de voeding brak is ga je enkel meer ellende scoren met zo'n mod. Vaak zijn mods extra belastend voor de voeding en dan wil je die natuurlijk op punt.
Dat is niet mijn tip, maar die van een ex tech.
Vermits dit een forum is wacht ik nu op minimaliserende, ontkennende en andere meningen :D
 
Uiteraard is de voeding recappen en overhalen nooit een slecht preventief onderhoud. Zeker een goede tip.
Het is voor mij hetzelfde als een beetje schoonmaken, recappen van een synthvoeding is minder dan 20min werk en heb meestal alles in huis.
Het is bijna een automatisme.

Nu even kijken naar de belasting in verband met de GLIGLI mod.

De Z80 in de P600 loopt aan 4 Mhz
Bij een Originele Zilog CPU trekt dat 20mA bij 5V, Andere merken is het verbruik meestal een stuk meer

De AT90 op de Teensy ++ 2.0 trekt max 30mA bij 16Mhz, dus in het slechste geval 10mA meer.

De 5V voeding lijn van de P600 kan max ongeveer 450mA leveren.

Slordig weg is de extra belasting op de +5V lijn ongeveer 2,3% met de GLIGLI mod. in meest extreem geval.

Het zou me niet verbazen dat bij echt meten in de praktijk dat het zelfs andersom is en dat we een lagere belasting meten.

Hoe dan ook het zit ruim in de marge en in de recap van de voeding gaan de 3300uF caps vervangen worden door 4700uF. dus extra ripple gaan we niet krijgen van die 2,3%


z80.png


AT90.png
 
Hou er rekening mee dat alle niet-officiële PJRC Teensy++'s kansloos zijn en niet werken in een Prophet-600. Ben ik zelf ook helaas ook op de harde wijze achtergekomen nadat ik er al diverse had besteld. Het probleem zit hem er niet in dat het persé troep is dat je van AliExpress krijgt, want de clones kunnen op zich prima werken, maar het verschil zit hem erin dat PJRC een speciale afwijkende bootloader gebruikt ten opzichte van de clones, en die bootloader is niet opensource. Daardoor vallen de clones niet identiek te programmeren als de PJRC's, en gebeurt er dus gewoon niks als je een zo'n clone in de Prophet-600 plaatst.

Daarnaast: de pinnen van een Teensy++ zijn een stuk dikker dan die van een Z80 CPU. Als je ooit besluit om de Z80 terug te plaatsen heb je grote kans dat je willekeurige uitval van de Prophet-600 en overige afwisselend voorkomende storingen krijgt, omdat de klemcontactjes van het originele chipvoetje uitgewoond worden door de veel dikkere headerpinnen van de Teensy. En dat originele chipvoetje vervangen is een secuur klusje wat zeer voorzichtig uitgevoerd moet worden omdat je de soldeermaskerloze printspoortjes zo lostrekt. Eventueel kan je besluiten om de Teensy++ van dunnere pootjes te voorzien dan de standaard gebruikte IDC-header pins.
 
  • Duimpje
Duimpjes: Vic
Dank U Bob.
De hardware is geen probleem, een nieuwe IC voet met machine pinnen zit er zo in zonder schade. Zal extra voorzichtig zijn.
Als ik problemen heb met de software flashen mag ik dan even bij je terug komen ?

Alles is nu wel uitgesteld, zit nog een paar weken ik buitenland voor mn werk.

Alvast met dank :halleluja:okdan:
 

Vergelijkbare discussies

Back
Top