Intellijel Cascadia

Maak kennis met Cascadia

Een compact semi-modulair systeem in een kleine behuizing zo groot als een halve pizza doos.
Cascadia heeft MIDI in/out/thru/USB, Eurorack-compatibele signaalniveaus en professionele audio-I/O om te connecten met de rest van je studio of om je studio op weg te helpen.

Heel tof is dat er een FX send loop op zit en waar je expression control uit kan sturen en zo dus je fx kan moduleren.

Hij kost ietsiepietse meer dan een Barp.

$2,149.00

web-top-down.png

Your sonic playground includes all the extras​

  • Cascadia semi-modular synthesizer.
  • 101 patch points, 34 sliders, 16 knobs, 28 switches, 5 push buttons, and 36 leds.

Sorry voor de verborgen reverb met 'that vst' sound :-)

 
  • Duimpje
Duimpjes: Nap
Interessant!
Filter klinkt goed.
Eén mierneukend minpuntje: geen voltage control over de filtermode :'-(
 
Ja die Mylarmelodies maakt m’n broekje nat met die sequences die hij eruit haalt. Maar 2 doezoe…

Die barp 2600 hè, is dat nou veel ouderwetser dan dit ding of zou je daar met de vaardigheden van die kerel ongeveer hetzelfde uit kunnen halen?
 
Ja natuurlijk kun je ongeveer zoiets doen met een Barp.
Met nadruk op ongeveer.

Hij heeft veel reverb en ook distortion op de fx send loop.
 
Als je deze als losse modules (eurorack) zou kopen, zou ie waarschijnlijk nog duurder zijn.
 
Gaaf ding, met heel veel opties. Misschien wel te veel. De layout vind ik wat onoverzichtelijk, met wat gekke keuzes. Zo is oscillator b niet hardwired naar de mixer?
 
Ja beetje vaag, ik zie niet waar ik vcb kan inprikken.
Op de mixer zie ik in1 en in2.
Wel echt vet dat er een wavefolder en fx send loop op zit.
Ik heb toevallig hun Bifold en die is fijn.
 
Zo op het eerste gezicht is de layout nogal verwarrend. Alsof men eerst het formaat van de behuizing heeft uitgekozen en daarna de losse blokjes met elementen geforceerd erin heeft geduwd. Dit is ook een grote reden waarom dit soort semi-modulaire synths voor mij totaal niet werken. Waarom zo moeilijk doen altijd met die layouts? Maak gewoon iets zoals de Roland Gaia in semi-modulair format. Hier en daar nog wat extra elementen, maar wel met de standaard flow van links naar rechts. Ook bij deze Cascadia zit weer alles overal en nergens tegelijk. Dan zie ik de spaghetti kabelbrij al in mijn hoofd voorbij schieten... :D
 
Aan de prijs en verwarrende lay-out. Maar volgens mij is dit wel echt een modern mono beest, vind de vergelijking met de 2600 niet gek. Maar ik denk qua 'exotische' geluiden de Cascadia toch best aardig wat meer kan. Voor deze prijs koop je ook een Matriarch, dat zou voor mij eerder de keus zijn. Heb je ook 4 stemmen parafonie en stereo. Of voor minder geld een Taiga of de B2600. Als is de Cascadia denk ik dieper voor experimentelere geluiden dan al deze bakken.
Wel leuk om te zien als er zoiets als dit op de markt komt. Maar voor mij buiten mijn budget.
 
De reden dat modulaire bouwers ook grotere bakken uitbrengen is vooral om een andere markt aan te boren en winst te maken door goedkoper een bundel van modules te produceren. Elk van die bakken heeft zijn eigen unieke flow en details natuurlijk.
De layout lijkt me op het eerste zicht ook niet handig, maar als je op eender welke bak een jaartje dagelijks speelt, dan weet je de knoppen blindelings staan.
 
Het lijkt me een toffe bak maar er zijn nog niet veel demo's online.
Ik zou wat meer van het droge karakter willen horen.

Erika Synths Syntrx lijkt ook zoiets. Maar deze is dan wel weer beter eurorack compatible.
Ik houd van modular maar een normaled semi modular is ook fijn en helemaal als je dat goed in je eurorack kan integreren.
Denk ook als je dit in modules koopt dat het eerder op 4000 euro of zo uit komt.

FX send loops zijn echte dope. Heb zelf 3 doepfer fx send en haal er nog een 4e bij.
Daarmee kun je het pallete van de synth erg vergroten.
Dat je de fx kunt moduleren is erg tof.
 
Het lijkt me een toffe bak maar er zijn nog niet veel demo's online.
Ik zou wat meer van het droge karakter willen horen.

Erika Synths Syntrx lijkt ook zoiets. Maar deze is dan wel weer beter eurorack compatible.
Ik houd van modular maar een normaled semi modular is ook fijn en helemaal als je dat goed in je eurorack kan integreren.
Denk ook als je dit in modules koopt dat het eerder op 4000 euro of zo uit komt.

FX send loops zijn echte dope. Heb zelf 3 doepfer fx send en haal er nog een 4e bij.
Daarmee kun je het pallete van de synth erg vergroten.
Dat je de fx kunt moduleren is erg tof.
Aangezien het mono sends zijn (?), welke effecten gebruik je dan?
 
2 daar doe ik wem copycat tape delay, of pedalen op. de andere 2 worden voor de ensoniq dp4.

het toffe is met vca's het moduleren van de send levels.

de doefer ms20 xtreme filter daar kun je fx in de feedback loop van de resonance zetten.
 
Als ik nu met €-rek zou beginnen, zou ik deze wel kopen, maar ik kan alles al doen met wat ik heb van voornamelijk Intellijel en Analogue Systems.
Hij klinkt goed. Mij viel vooral de phasermode van het filter op. Ruime keuze aan digitale ruis. Interessante multifunctionele tweede envelope. Jammer dat er geen uitgang is voor aftertouch via midi en dat er niet tien dwarsstrepen bij elke schuif zijn aangebracht. Roland had dat met de System 500 wel goed voor elkaar.
 
ik zie er wel die midi - mod output op dus wellicht kun je die aan aftertouch linken.
 
Uiterlijk is op het 1e gezicht wel leuk, maar gelijk daarna valt op dat patchpunten niet systematisch onderaan zijn verzameld, maar over meerdere vlakken verdeeld zijn waardoor er altijd patchkabels over de faders / knoppen hangen. Bij de Cwejman mkII is dat MI een stuk handiger ingedeeld;
maar goed; dat is geschiedenis.

In het verleden vond ik zelf de bouwkwaliteit van Intellijel ook niet zo bijzonder indrukwekkend, maar wellicht is dat tegenwoordig beter.

Wat denken jullie van dat hele East/West coast verhaal ?
Is deze synth dezelfde prijs waard als ca. vier Behringer middenklassers bij elkaar opgeteld?
 
Wat denken jullie van dat hele East/West coast verhaal ?
De klassieke frikandel synth met steeds dezelfde structuur en saus erop, daar valt denk ik niet zo heel veel centjes meer mee te verdienen anno 2023. Enkele van de grote synth fabrikanten die op hoge volumes produceren, daar kun je dan als boutique synth fabrikant niet meer tegenop. De concurrentie doet het evengoed of beter, en veelal voor een lagere prijs. Je zult dus met een ietwat uniek product moeten komen dat nog iets extra's te bieden heeft. De combi van east/west coast synthesis, resulteert dan in een soort viandel. Het klinkt een beetje knapperiger. :D
 
Zo op het eerste gezicht is de layout nogal verwarrend. Alsof men eerst het formaat van de behuizing heeft uitgekozen en daarna de losse blokjes met elementen geforceerd erin heeft geduwd. Dit is ook een grote reden waarom dit soort semi-modulaire synths voor mij totaal niet werken. Waarom zo moeilijk doen altijd met die layouts? Maak gewoon iets zoals de Roland Gaia in semi-modulair format. Hier en daar nog wat extra elementen, maar wel met de standaard flow van links naar rechts. Ook bij deze Cascadia zit weer alles overal en nergens tegelijk. Dan zie ik de spaghetti kabelbrij al in mijn hoofd voorbij schieten... :D
Vind ik een goed punt wat je aansnijdt want met al die spaghetti is het al een zooitje en als het dan ook niet overzichtelijk is geplaatst dan helpt dat niet echt.

Wat denken jullie van dat hele East/West coast verhaal ?
Is deze synth dezelfde prijs waard als ca. vier Behringer middenklassers bij elkaar opgeteld?

Ik zou deze laten voor wat het is en gewoon een Neutron kopen en bijv een West Pest er onder met z'n patchbay, dan heb je ook een mix van east en west en toch ook veel patchpoints, samen in zo'n Go rack en je houdt 1200 euro in je zak of je hebt nog wat geld voor extra modules in je rack erbij, bijv een Make Noise Maths en een granular sampler of zo en je kan van alles doen.
 
Laatst gewijzigd:
Lijkt mij zo op het oog een hele leuke synth die qua mogelijkheden een stukje verder gaat dan de Cwejman S1 mk2. Lekker hands on ook. Mooie mix van ARP2600, Cewjman en Buchla/Serge
 
Back
Top