Soundtracs Solo 16:4:2 geen geluid

Rvooh

Gepokt en gemazeld
Lid sinds
9 december 2002
Berichten
7.305
Locatie
la côte belge
Heb hier een Soundtracs Solo 16-4-2 verkregen in zeer goede uiterlijke staat zowel buiten als binnen, maar er hangt een brandluchtje aan en er komt geen geluid uit.
Gisteren even open gedaan en nagezien, maar niet direct de oorzaak gevonden, ook bron van de brandgeur nog niet kunnen lokaliseren (helpt niet dat ik verkouden ben)

Concreet zijn dit 2 zaken die me opvielen:
  1. geluid lijkt niet binnen te komen op individuele kanalen (met gain op max zie ik het overstuurlampje niet aangaan)
  2. "solo" op een kanaal lijkt het solo lichtje niet te activeren (power en 48v lichtje werken wel)
Ik ga verder onderzoeken aan wat het kan liggen, maar mochten mensen ervaring hebben met dergelijke problemen met deze console?
Ik heb gescande schema's gevonden online, maar die hebben jammer genoeg geen test-points waar ik makkelijk zaken kan uitmeten, zover ik zie.
 
Heb het antwoord niet maar wat je nog kan checken:

- natuurlijk eerst de voeding, juiste spanning?
- Krijg je geluid uit de AUX-en? Group outs en Direct outs, inserts, koptelefoon etc.

Dan zou ik met een scope het audio signaal volgen en bij de summing amp kijken of er wat door komt.
Dan verder focussen om de master sectie als je wel geluid uit de direct outs / inserts krijgt.
 
Bedankt voor je antwoord

- natuurlijk eerst de voeding, juiste spanning?
Ik heb een schema gevonden online maar daar staat jammer genoeg niets op van spanningen. Op de PCB zie ik ook geen testpunten.
De voedingsprint bevat ook rechter channel.
Scherm­afbeelding 2023-04-07 om 11.48.19.png


Scherm­afbeelding 2023-04-07 om 11.50.53.png


is de enige relevante informatie over die print. Niet echt duidelijk welke voltages ik waar mag verwachten, maar ik ga er later vandaag terug mee aan de slag.

- Krijg je geluid uit de AUX-en? Group outs en Direct outs, inserts, koptelefoon etc.
goede tip, vooral op kanaal zelf zou ik toch moeten geluid uit direct out krijgen.
doordat ik niets zie op de clipping per channel denk ik echter dat de AUX ook niets zal zijn.
 
Het staat een beetje verborgen op het schema. Kijk rechts op de uiteinden met de kleurvermeldingen.

P48V = +48 volt ten opzichte van gnd.
P17V = +17 volt
N17V = -17 volt

GND zijn ground (aarding) punten.
AC zijn de wisselspanning ingangen. Die geloof ik wel ok te zijn, trafos gaan niet zo snel stuk.

Die 48V zal je ook wel hebben gok ik als je phantom lampjes branden.

Het zou best kunnen dat je een + of - 17V kwijt bent, meet dat eerst eens. Bruin naar geelgroen en blauw naar geelgroen dus. En meet die 48V dan ook maaar eens, oranje naar geelgroen.

Als die er in de voeding allemaal zijn, moet je checken of je ze verderop in de mixer ook vindt.
 
Laatst gewijzigd:
Het zou best kunnen dat je een + of - 17V kwijt bent, meet dat eerst eens.
klopt, de -17 is weg

ik heb +16 waar ik +17V moet hebben
en 58V waar ik 48V verwacht
doch lijkt me dat nog aannemelijk..

Overigens, geen idee waar die kleurtjes op slaan op het schema, of de CON punten, die zijn er niet.
Het 2de schema lijkt wel redelijk te kloppen, beetje lastig volgen soms maar komt wel.

1 grote condensator (C3 denk ik, 1000uF/100V) ziet er verdacht uit, ga even zoeken of ik iets liggen heb om hem tijdelijk mee te vervangen (moet axiaal zijn, heb enkel radiaal denk ik)
 
vreemd, editeerfunctie werkt niet hier..
Wou toevoegen dat dit in elk geval er niets mee te maken heeft, logisch ook is in het 48V circuit
1 grote condensator (C3 denk ik, 1000uF/100V) ziet er verdacht uit, ga even zoeken of ik iets liggen heb om hem tijdelijk mee te vervangen (moet axiaal zijn, heb enkel radiaal denk ik)
 
Meet die dingen eerst eens uit, spanningsloos eh. De ingang en uitgangsimpedanties van de spanningsregelaars kan je met elkaar vergelijken. Die diodes en weerstanden errond ...
 
Meet die dingen eerst eens uit, spanningsloos eh. De ingang en uitgangsimpedanties van de spanningsregelaars kan je met elkaar vergelijken. Die diodes en weerstanden errond ...
ben ik, min of meer, aan het doen, met vallen en opstaan :mexico:
Ik was nu vooral aan het kijken naar de regeling van de LM317K.. die krijgt namelijk niets binnen op zijn ADJ input..

Maar goed, eerst iets eten want ik kan niet nadenken met een lege maag
 
Ik gok op de spanningsregelaar van de -17v maar probeer de andere componenten ook te checken.

Hij krijgt niks op zijn adj, maar is dat niet omdat dit gekoppeld is aan zijn output en die nul is?
 
Probeer ook de voeding onbelast te meten . Wat gebeurt er als er iets op de -17V lijn in kortsluiting gaat ...
 
Dank allemaal om mee te denken!
Probeer ook de voeding onbelast te meten . Wat gebeurt er als er iets op de -17V lijn in kortsluiting gaat ...
Ik heb R28 thv de mixer bus connector losgemaakt, waardoor -17V lijn volledig op zichzelf is. Hierna heb ik ineens -10V.


Heb elk component ondertussen vergeleken in +17V en -17V circuit. Allemaal lijken ze OK behalve:
- C6 vs C7 lijkt anders te reageren
- IC3/LM317K zoals eerder aangeven kan ook de oorzaak zijn..

Ik ga gewoon die condensator en spanningsregelaar bestellen en hopen dat het dat is.. Per eliminatie is het zowat het enige dat het kan zijn denk ik.
 
Meet eens op het mengpaneel de weerstand tussen ground en waar die -17V de rest van het mengpaneel binnenkomt. Zonder dat de voeding is aangesloten dus. Want er zijn 2 mogelijke scenario's: ofwel is de voeding stuk gegaan, ofwel is er iets verderop in het mengpaneel in sluiting gegaan waardoor de voeding stuk is gegaan. Dus even nameten of er geen kortsluiting tussen -17V en GND zit. Denk er hierbij aan dat je even alle kanalen inschakelt.
 
Meet eens op het mengpaneel de weerstand tussen ground en waar die -17V de rest van het mengpaneel binnenkomt.
hm alle kabels terug ingestoken.. tussen GND en -17V meet ik 0k
echter vreemd genoeg tussen GND en +17V is er 3k5

trouwens zijn er nog goede webshops in BE of NL die dergelijke parts snel en voordelig opsturen? Niet direct zin om voor 2 onderdeeltjes bij 1 van de grote te bestellen, en de plaatselijke winkel is jammer genoeg enkele jaren terug gestopt :(
 
Heb je een fijnere instelling voor je multimeter? Want 0K kan 450 ohm zijn of 0.2 ohm. En dat laatste doet pijn voor je voeding.
 
goed punt..

nu meet ik iets helemaal anders (beide om en bij de 1k, waarde beweegt dus even andere multimeters gepakt ter bevestiging)
Die meting blijft ongewijzigd als ik de flatcables er terug uithaal en bijgevolg het circuit isoleer, dus ik denk niet dat er elders een sluiting is.. in elk geval had ik al biep-continuiteit gecheckt eerder
 
Eindelijk parts ontvangen gisteren en meteen die LM317K vervangen..
Hierna lijkt alles goed te werken :okdan:

Mega bedankt aan jullie reacties, weer veel bijgeleerd :halleluja:slotje:
 
Topper! Vraag me niet waarom, maar negatieve spanningsregelaars lijken er altijd eerst uit te gaan.

Zo zie je maar weer hoe belangrijk een positieve ingesteldheid is.
 
Back
Top