Op ons neerstortend (Dark ambient?)

Bakfiets

Nieuwkomer
Lid sinds
5 april 2021
Berichten
16
Locatie
Regio Utrecht


Ik kwam een Elektron Model:Cyles tegen die te koop stond in mijn buurtje op Marktplaats. Die kon ik niet weerstaan 😉 Dit is mijn eerste experiment met deze toffe groovebox. De track heb ik meerdere keren door Audacity gehaald. Zo had ik een 'Hainbach' approved vertraagde variant gemaakt en nog een paar varianten. Uiteindelijk heb ik voor deze versie gekozen waarbij ik de track eerst 2x heb versneld en daarna door de Paulstretch heb gehaald. Het resultaat vind ik wat duister aandoen. Ben benieuwd naar wat jullie ervan vinden.
 
Klinkt echt super origineel, het hele procédé doet echt iets met de klanken, waardoor je een nieuwe klankentextuur creëert. Zoals een meer geraffineerde versie van time-stretching. Ijselijk mooi.
 
tof! vraagje, waarom eerst versnellen en daarna alsnog timestretchen, kun je dat effect niet alleen met timestretch en wat settings krijgen?
Misschien wel, dat weet ik niet. Ik kwam hierop uit door te experimenteren met de originele track zonder vastomlijnd plan van hoe het zou moeten klinken. Als je van te voren weet wat je wil bereiken dan zou je dit misschien ook wel direct kunnen doen. Als je daar ervaring mee hebt, hoor ik het graag :)
 
Goede titel, goede duistere track =) Hoor af en toe wel iets digitale harshness, overigens net niet storend. Al eens Oeksound Soothe 2 geprobeerd?
 
Misschien wel, dat weet ik niet. Ik kwam hierop uit door te experimenteren met de originele track zonder vastomlijnd plan van hoe het zou moeten klinken. Als je van te voren weet wat je wil bereiken dan zou je dit misschien ook wel direct kunnen doen. Als je daar ervaring mee hebt, hoor ik het graag :)

Volgens mij zitten er in pauls timestretch wel diverse pitchsettings waarmee je zou kunnen experimenten. Maargoed, het hele proces is eigenlijk een experiment natuurlijk dus elke stap is daar onderdeel van.

Wat ook kan werken is het op tape opnemen en dat dan helemaal omlaag pitchen. De wat meer andere aanpak is dit in verschillende toonhoogten op een 4 track te doen waarmee je dan overgangen en interferentie-achtige dingen kunt maken. De sky is the limit :) En de Cycles leent hier zich uitstekend voor! Sowieso een wat ondergewaard doosje, zeker voor de prijs. En helemaal als je een soort mini Syntakt hebt.

Zelf heb ik de Cycles nu even aangesloten op de Koma Field fx (cv aanstuurbare bitcrusher/looper/delay/springreverb) plus een Koma filter, via een reverb, naar een mixer en dan wellicht op tape. Erg leuk spelen!
 
Back
Top