Suzuki Omnichord komt terug

De Suzuki Omnichord komt terug!

Van de Suzuki website:

"In de jaren 80 werd het elektronische muziekinstrument 'Omnichord' enorm populair onder muziekliefhebbers die van gadgets houden vanwege zijn eigenzinnige uiterlijk en toon. We krijgen al heel lang verzoeken om de Omnichord weer tot leven te wekken. En dit jaar, 2023, om de 70e verjaardag van de oprichting van Suzuki Musical Instruments Manufacturing te herdenken, zullen we de Omnichord reproduceren! De release is gepland rond het najaar van 2023.

Wat is Omnichord
Het is ontwikkeld als een elektronisch muziekinstrument met een automatische begeleidingsfunctie (autobasakkoord) uitgerust met een harpsensor. Iedereen kan gemakkelijk akkoorden spelen, ook degenen die nieuw zijn met muziekinstrumenten en degenen die minder bedreven zijn met traditionele instrumenten. Het wordt gespeeld met behulp van meerdere akkoordknoppen in het midden en een aanraakgevoelige tokkelplaat aan de rechterkant. Terwijl u op de akkoordknoppen drukt, tikt u met uw vinger op de plaat of schuift u omhoog en omlaag om 4 octaafgeluiden te spelen om een nummer effectief te begeleiden. Het is niet alleen gemakkelijk te bespelen, maar zijn unieke uiterlijk en klank maken het tot een verborgen favoriet, zowel in Japan als in het buitenland, voor artiesten die iets anders willen proberen en voor niet-muzikanten die muziek willen spelen!"

Nog geen prijs bekend, hij moet in de herfst van dit jaar verschijnen.

Nog wat plaatjes van de originele Omnichord:

OM-27 (oude versie)

OM-27-1024x7041.jpg


OM-27

OM-27_2-1.jpg


OM-36 & OM-84

OM-84-1.jpg


OM-100 & OM-200M

OM-200M1.jpg


OM-150 OM-250M

OM-250M1.jpg


OM-300

OM-300.jpg


QCHord QC-1

Qchord-2.jpg


Bron: Suzuki products | Suzuki Musical Inst. MFG.
 
Lang geleden heb ik deze track live ingespeeld met een omnichord en tapedelay.
Ik heb er drie gehad en vond het toen erg leuk,
maar zoiets nu terug maken lijkt me wat retro-misplaatst gezien er meerdere goed bespeelbare ipad versies van bestaan.
 
Laatst gewijzigd:
Het is ook al bijna 1 april..
 
Leuk dat dit instrument opnieuw zal worden uitgebracht. De originele varianten zijn best prijzig tegenwoordig. En het is maar de vraag of alles nog keurig werkt. Een nieuw exemplaar zou ik zeker wel willen kopen. In combinatie met enkele gitaarpedalen, kun je hier echt leuke melodische sfeermuziek mee maken.
 
Dat zou ook leuk zijn met de SX-500 DCO module die eigenlijk niet meer dan 125 euro waard is, maar ook al clownsworld-prijzen voor gevraagd worden.
 
Als alles nog aanwezig is om de Omnichord te maken zou het toch niet moeilijk moeten zijn voor die Japanse fabriek om deze weer her-uit-te-brengen.
Zelf heb ik er een in-der-tijd voor weinig kunnen kopen. Toen ze net op hun retour waren.
Toch heb ik de Omnichord wel moeten `verbouwen` omdat de rubbertjes net als bij een keyboard hard waren geworden en het niet meer deden.
Die kapotte knopjes heb ik vervangen door externe andere knopjes en daardoor is het niet origineel meer.
Maar hij doet het tenminste wel.
 
Leuk dat dit instrument opnieuw zal worden uitgebracht. De originele varianten zijn best prijzig tegenwoordig. En het is maar de vraag of alles nog keurig werkt. Een nieuw exemplaar zou ik zeker wel willen kopen. In combinatie met enkele gitaarpedalen, kun je hier echt leuke melodische sfeermuziek mee maken.
Het geluid is inderdaad wel kenmerkend, maar er zijn al apps als 'Chordion' voor iPad die zowel het gevoel als de klank van een Omnichord bijna perfect nabootsen. Ik heb zelf een OM-84 liggen en moet toegeven dat die app gewoon beter bespeelbaar is ;)
 
Het geluid is inderdaad wel kenmerkend, maar er zijn al apps als 'Chordion' voor iPad die zowel het gevoel als de klank van een Omnichord bijna perfect nabootsen. Ik heb zelf een OM-84 liggen en moet toegeven dat die app gewoon beter bespeelbaar is ;)
Bedankt voor de tip. Die applicatie ga ik eens onder de loep nemen dit weekend. Eind vorig jaar heb ik ook een iPad gekocht en deze blijkt zeer geschikt te zijn voor muzikale zaken. De kwaliteit van enkele software instrumenten is dusdanig goed, dat er eigenlijk weinig redenen zijn om nog een “antiek” fysiek exemplaar te kopen. Korg iM1 is een voorbeeld van een behoorlijk accurate replica van het origineel, inclusief een hele bundel aan extra functies die het origineel ver achter zich laten.
 
Eind vorig jaar heb ik ook een iPad gekocht en deze blijkt zeer geschikt te zijn voor muzikale zaken. De kwaliteit van enkele software instrumenten is dusdanig goed, dat er eigenlijk weinig redenen zijn om nog een “antiek” fysiek exemplaar te kopen.
Beetje off topic, maar heb al jaren een iPad en ondertussen een flinke bak muziekapps verzameld. Spul kost weinig en klinkt vaak prima maar het is me ondertussen wel heel duidelijk dat je zeker voor dingen met draai- of klavierknoppen minimaal een controller er naast moet leggen. Het draaien aan knopjes op een scherm vind ik echt vreselijk...
Die Omnichord app is dan wel een typisch uitzonderingsgeval omdat die ook vrijwel alleen met touch wordt bediend ;).
 
Lang aangekondigd maar eindelijk is hij er...!

 
Super lelijk, wilde dus net een nieuwsbericht typen maar is dus al aan de gang en door mij gemist.

Deze vid maakt het toch wel een andere indruk. Die track kan zo onder Clockwork Orange.

Mn maat van de Handpan en waar ik de acidfluit track voor heb gemaakt, heeft zojuist geboden op het classic model :mega:
Stap voor stap naar een echte synth denk ik..

 
Heb wel bakjes/VST’s die redelijk genoeg soortgelijke klanken kunnen maken, dusse.. : nope, niet voor mij.
 
Back
Top