Room correction met Fabfilter eq

Julest

Stamgast
Lid sinds
4 oktober 2005
Berichten
155
Locatie
Utrecht
Beste forumleden,

Ik heb onlangs mijn zolders akoestiek aangepakt volgens een plan van iemand die de ruimte heeft doorgemeten. Er is ook een nameting geweest en daar is nog een room correctie curve uit gekomen die ik als preset in fabfilter eq heb staan. Nou kan ik die op de masterbus in ableton zetten maar ik zou ook graag alle audio die ik afspeel (spotify en YouTube) door de eq curve laten passeren voor een goede reference. Er werdt mij soundflower aangeraden om de eq voor de outputs van mijn monitoring te zetten maar ik werk op een Windows 10 computer. Weet iemand een goed alternatief of een ander oplossing voor dit probleem? Alvast bedankt en excuses als ik deze vraag in een verkeerde topic post.

Vriendelijke groet Julian

Ps. Ik heb een rme fireface 800 voor als dat nog relevante informatie is.
 
De fireface 800 heeft helaas geen fx (is een oude geluidskaart en heeft geen dsp). Maar super bedankt voor het meedenken.
 
Ik neem aan dat je bedoelt een alternatief waar je niet extra voor hoeft te betalen?

Ik gebruik sonarworks, maar die kost geld. Er zijn tegenwoordig meer spelers maar ik ken geen gratis alternatieven.
 
Ik was idd opzoek naar een gratis alternatief, maar als er geen goede is dan ben ik best bereid te betalen. Ik zal ook eens naar sonarworks kijken, thanks voor de tip!
 
Heb ooit het hetzelfde probleem gehad en eigenlijk het enige systemwide EQ dat gratis was is Equalizer APO. Het ziet er een beetje middeleeuws uit en wat gedoe met opzetten. Maar werkt perfect!

Vanuit REW measurement (dacht ik) metingen omzetten naar EQ curves op basis van een flat/harman respons. Deze kon je zo inladen in Equalizer APO en ook Fabfilter pro.

Ben er zelf inmiddes btje vanaf gestapt en luister liever het natuurlijke geluid. Maar tijdens het mixen ff snel switchen naar flat of de harman curve geeft toch fijne info altijd!
 
Met deze kan het op windows: VB-Audio VoiceMeeter Banana Je moet zelf even kijken welke software je nodig hebt. Soms gratis, soms een kleine donatie. Ik gebruik het bijvoorbeeld ook om files van spotify te streamen en saven, zonder dat het illegaal wordt!

1675354438838.png


let wel op je audio driver instellingen. Voicemeeter kan soms dominant zijn en zichzelf als 1e 'afspeel device' selecteren.
 
Super bedankt voor alle reacties, ik ga de apo en de vb zeker proberen. Ik lees ook wel veel min punten bij het gebruik van een room eq. En vind de benadering van het luisteren naar het natuurlijke geluid van sjeff ook wel wat voor te zeggen. Nogmaals super bedankt voor de reacties!
 
Back
Top