Synthesizers passend voor Techno?

Kernkraft

Nieuwkomer
Lid sinds
31 december 2022
Berichten
4
Locatie
Gelderland
Hierbij mijn eerste vraag op deze forum :)

Zoals ik in m'n introductie schreef wil ik hardware synthesizers gebruiken voor het produceren van Techno. Ik heb al eerdere ervaring met een synthesizer (namelijk de Korg ARP Odyssey). Toch ben ik nu opzoek naar een polyfonische synthesizer die zowel industriële/acid sequences en zachte pads kan creëren. Met deze beschrijving denk ik voornamelijk aan de Korg Minilogue XD en de Behringer TD-3-MO (ook al is het mono, de acid sound van de TD-3-MO is erg grof en passend voor Techno).

Hierbij een paar referentie nummers:

Dax J - Molotonic Beats
Klangkuenstler - Alte Zeit

Beide nummers hebben een plucky bass/acid geluid. Daarnaast hoor je in Molotonic Beats een saw wave lead geluid wat meer atmosfeer geeft.

Welke synths kennen jullie nog meer die passen in deze categorie?
 
Tip: koop oude mpc zoals mpc2000, een distortion pedal en twee korg monologues en GAAN. Of 1 monologue en een minilogue
 
Maakt niet uit welke synth je kiest, als hij maar zwart van kleur is. Anders is het geen echte techno synth.

Maar serieus; een acid geluid is meestal een enkele zaagtand of blokgolf waar een bak distortion overheen zit. Als je dat uit hardware wilt halen is een apart distortion pedaal een goede optie. In de echt analoge hoek heb je de Moog Subsequent37, die heeft een "multidrive" distortion én feedback aan boord, mocht je het geluid intern in de synth willen opnaaien. De Subsequent37 is tevens parafoon dus je zou er eenvoudige pads mee kunnen spelen. Luister als voorbeeld naar de acid die daaruit komt naar mijn inzending voor de SF contest dit jaar ;)

Wil je een synth die echt brede polyfone pads kan én acid geluiden dan kom je al snel bij een VA bak uit. Nord Lead is al eerder genoemd, Access Virus is ook een prima optie. Of voor de kleinere beurs: Waldorf MicroQ, maar bij die ben je wel aangewezen op de wat spartaanse interface of externe controle via MIDI.
 
De nieuwe BassStation voor mono sounds en een Access Virus C voor de poly sounds. Sampler is een goed idee.
 
RD-9, Digitakt, TD-3, wat groene, gele en zwarte 'remake' gitaar pedaaltjes... als ik die youtubejes beluister, teminste, niet origineel, maar zoooo lekkah om te doen :)
 
Modor NF-1 is instant techno. Polyfone Detroit pads, Acidlijntjes en zelfs Hoovers zijn geen probleem voor dit Belgische monster.. :D
 
De ene techno is de andere niet.
Daar heb je inderdaad gelijk in en ik zie nu ook dat de topicstarter wat meer richting heeft gegeven aan zijn vraag (polyfoon, industriële/acid sequences en zachte pads). De kater van de jaarwisseling begint hier nu langzaam weg te trekken :D

Ik zat zelf meer te denken aan de oude techno uit Detroit etc.
 
Minilogue xd is een goede want
1. hij is zwart
2. filter drive switch voor smerig maken
dus ook acid lijntjes
3.kun je ook mooie pads mee maken
4. de digi engine kun je het klank palet verder mee uit breiden met fm, wavetables, etc etc
 
Back
Top