Shenanigans (jaren '80 synthpop)

Dorian Urac

Cozy stay-at-home rock star
Lid sinds
12 oktober 2022
Berichten
271
Locatie
Utrechtse Heuvelrug
Alles wat je ooit haatte aan de jaren '80...
Nu allemaal in één liedje! :D

Ik vond deze zo leuk dat ie een apart draadje heeft gekregen.
Voornamelijk gemaakt met soft synths, wat gitaar en zang.



Meer jaren ’80 dan dit wordt het niet:
- goofy bass line
- gruwelijke nep strings en nep trompetjes
- 8 bit game console sounds & commodore 64 speak
- gated reverb op de snare (I should be executed for this ;)
- lo-fi reverbs, bucket brigade delays & chorus fx
- VHS finish… met glitches! 8o)
- mint & roze grafisch design (zodat het nog meer pijn doet)

’k Had een horrible covid hoest. Heb ’m daarom 17 ingezongen en de stukjes die niet al te Gremlin klonken aan elkaar geplakt.
Nog iets van te merken? Of stoort het niet?

greetings, Dorian
 
Leuk 🙂

Net alsof ‘k hem afspeel via cassette met Dolby aan.. 😅

Snare kòn nog fouter, dus chapeau!
 
Hahaha.. heel tof.. :) Goeie vocals!! (het heeft wel een heel hoog Bowie gehalte zo.. ;) :D )

Misschien nog wel ff wat doen aan die 808 kick / rumble die behoorlijk dominant is en eigenlijk buiten de mix valt.. (of de bestaande kick en baslijn opkrikken?? :) )
 
Ik vind hem ook top, hoor :okdan:. Heerlijk, al die LOFI geluiden (vooral die Commodore Speak vind ik super) samen in een geslaagd arrangement. Heel af en toe lijk ik er een vleugje David Bowie in te herkennen (of ben ik nu aan het raaskallen?).

:doei:
 
Ik vind hem ook top, hoor :okdan:. Heerlijk, al die LOFI geluiden (vooral die Commodore Speak vind ik super) samen in een geslaagd arrangement. Heel af en toe lijk ik er een vleugje David Bowie in te herkennen (of ben ik nu aan het raaskallen?).

:doei:
Ik en McGyver horen het ook, het ligt niet aan jou :P dat lijkt me een groot compliment
 
"I am the 80's" kan hier nog een puntje aan zuigen.

Ik vind het een vette track. Er kan hier en daar nog wel wat gedaan worden aan de productie en de zogenoemde Bowie vibe past er helemaal bij.
(Lang leve corona gaat te ver om te zeggen
 
Ik was nog niet klaarrrr..... maar ik denk dat je wel een leuke vibe te pakken hebt.

I never hated the 80's.
 
Misschien nog wel ff wat doen aan die 808 kick / rumble die behoorlijk dominant is en eigenlijk buiten de mix valt.. (of de bestaande kick en baslijn opkrikken??
Dit vind ik fijne leerzame comments! :) Die verrekte low end is altijd zo moeilijk goed te krijgen. Misschien maar eens in de leer gaan bij forum-leden die wat meer in de techno met strakke low end zitten en zo. Ik vraag me af hoe anderen dit specifieke geval zouden aanpakken, dus laat 't vooral weten! (Op mijn speakers klonk ie vrij goed, maar vertalen naar andere systemen is dan altijd het hekele punt vermoed ik.)
"I am the 80's" kan hier nog een puntje aan zuigen.

Ik vind het een vette track. Er kan hier en daar nog wel wat gedaan worden aan de productie
Idem comment als bij MacGyver. Laat 't vooral weten wat jij hier aan zou doen. 'k Wil leren! :)
 
Dit vind ik fijne leerzame comments! :) Die verrekte low end is altijd zo moeilijk goed te krijgen. Misschien maar eens in de leer gaan bij forum-leden die wat meer in de techno met strakke low end zitten en zo. Ik vraag me af hoe anderen dit specifieke geval zouden aanpakken, dus laat 't vooral weten! (Op mijn speakers klonk ie vrij goed, maar vertalen naar andere systemen is dan altijd het hekele punt vermoed ik.)
:mega:
Heb je geen goede hoofdtelefoon? De kans dat je het daarop wel hoort is heel groot. :)
Die 808 kick zit op ongeveer 40hz.. niet elke studiomonitor geeft dat even duidelijk weer. Met een hoofdtelefoon kun je via EQing en leveling die 808 wat meer in balans brengen met die andere kick (AD2 toch?). En de Baslijn kan ook nog wel wat harder trouwens.

Ik mix zelf altijd op gevoel maar er zijn volgens mij wel richtlijnen te vinden waarin de verhouding Kick VS baslijn wordt weergegeven. Dat kun je dan prima via een EQ of VU-achtig iets in je DAW meten en zo naar de verhouding mixen.

Het is misschien ook een idee om bij het kiezen van de geluiden er rekening mee te houden. Als die 808 kick niet opzettelijk gestemd is (om in tune te zijn) zou je em hoger kunnen tunen.. dan weet je zeker dat je kick ook beter wordt weergegeven op een gemiddeld systeem.. :)
 
@MacGyverGear
Dammit, je hebt gelijk. Die 808 staat simpelweg te hard. In de master EQ staat 40 hz extra geboosts, vermoedelijk iets te pittig gedaan omdat ik 808 altijd mooi vind :). Ik heb hier wel een goeie koptelefoon (DT1990 pro), maar ik was denk ik teveel aan de mix gewend inmiddels en heb 'm niet een een paar dagen laten bezinken. Die richtlijnen Kick vs Bass ga ik eens naar op zoek. Super bedankt voor de tips en 't meedenken!
 
Op Youtube ook wel een hoop te vinden maar meer op EDM gebied.. zoals hieronder bv. Ik probeer te ontcijferen wat je baslijn doet maar hij staat best zacht nu.. :(
Ik ben zelf echt een freak op dit gebied.. (ooit in mijn jeugd gebast in een bandje).. zo heerlijk wat je met een compositie kunt doen door een paar basnootjes te veranderen.. :engel: Gitaren zitten er wel lekker overtuigdend in.. :)

 
Back
Top