Hum / ruis van laptop op Minitaur.

Montfrooij

Ouwe rot
Lid sinds
4 februari 2020
Berichten
4.436
Locatie
Gelderland
Sinds ik een nieuwe laptop heb, krijg ik een hum (zo'n digitaal geruis als de laptop iets doet) op m'n Minitaur als ik deze combineer met (bijv) m'n Zoom B3 of StudioV3 pre amp.
Als ik de laptop voeding eruit haal, is de ruis weg.

Ik heb een Power noise blocker geprobeerd (een 9v kastje wat tussen de voeding en het pedaal / instrument komt), maar die werkt niet.
D.w.z. de Minitaur heeft meer prik nodig en de StudioV3 is AC.....
B3 heb ik nog niet geprobeerd, maar ik wil het probleem eigenlijk anders tackelen (als dat mogelijk is).

De vraag is een open deur : hoe kan ik die digitale ruis uit m'n stroomvoorziening filteren zodat andere apparaten er geen last van hebben?
Ik heb natuurlijk al een tijdje lopen googlen, maar mijn zoekkunsten hebben nog niet geresulteerd in iets anders dan een mega dure oplossing met een soort losgekoppelde stekkerdoos met accu die tussen de laptop en de 'rest van de wereld' komt.

Iemand nog suggesties die goed werken en niet direct meer kosten dan een gemiddelde instap synth?
 
Heb je de laptopvoeding en de andere apparaten aangesloten op dezelfde wandcontactdoos? Als dat niet het geval is, probeer dat 'ns.
 
is de Minitaur met usb aangesloten?
anders kun je evt din midi proberen.
ik heb ook last van noise van mijn desktop op bv gitaar amp, buizen pre's.
maar bv mijn mixer is fluister stil. daar heb ik een high end voeding voor gemaakt met ook een 230v filter. dat waren boards die ik van ebay hield.
 
Het probleem is niet dat de digitale ruis in je stroomvoorziening zit, daar heb je zeker als je een computer gebruikt altijd ruis en storing. Het probleem is dat het onderdeel wordt van je audio signaal via de aarde aansluitingen van je apparatuur. En dat voorkom je met gebalanceerde aansluitingen. Als het goed is heeft je minitaur gebalanceerde outputs, ij weet niet waar je hem op aansluit, maar de meeste audio interfaces hebben ook gebalanceerde inputs, dus ik gok dat je er nu gewoon 2 aderige jack kabels tussen hebt? Probeer daar eens 3 polige kabels te gebruiken
 
is de Minitaur met usb aangesloten?
anders kun je evt din midi proberen.
ik heb ook last van noise van mijn desktop op bv gitaar amp, buizen pre's.
maar bv mijn mixer is fluister stil. daar heb ik een high end voeding voor gemaakt met ook een 230v filter. dat waren boards die ik van ebay hield.
Usb voor midi. Ik zal dat eens proberen.
 
Het probleem is niet dat de digitale ruis in je stroomvoorziening zit, daar heb je zeker als je een computer gebruikt altijd ruis en storing. Het probleem is dat het onderdeel wordt van je audio signaal via de aarde aansluitingen van je apparatuur. En dat voorkom je met gebalanceerde aansluitingen. Als het goed is heeft je minitaur gebalanceerde outputs, ij weet niet waar je hem op aansluit, maar de meeste audio interfaces hebben ook gebalanceerde inputs, dus ik gok dat je er nu gewoon 2 aderige jack kabels tussen hebt? Probeer daar eens 3 polige kabels te gebruiken
Hij heeft een unbalanced output Ik meende dat dat dan niets toevoegt (trs)
 
Hij heeft een unbalanced output Ik meende dat dat dan niets toevoegt (trs)
Hmm, dat valt me een beetje tegen van Moog maar ik zie het inderdaad in de manual, dan zou je er een trafo-boxje tussen kunnen zetten.
Maar probeer eerst de oplossing van Flyweight eens. Vaak helpt dat ook, USB is vaak de manier waarop de storing van je laptop naar je synths komt. Midi is netjes galvanisch gescheiden dus heeft dat probleem niet.
 
Ik sluit me aan bij reactie van 4-tek

Uit je beschrijving vermoed ik dat je devices zodanig aan elkaar hangen dat er een aardlus is gecreeerd, waardoor stroom via verschillende aardes weggevoerd wordt en een hoorbare spanning veroorzaakt.

Geschakelde voedingen voor 12V of usb hub devices hebben meestal geen aardaansluiting aan de primaire (230V) zijde, en ik vermoed dat de laptop voeding die wel heeft. Daardoor kan er dus verschil ontstaan in de ‘aardpotentialen’ met het gevolg dat er een stroom wegvloeid via een weg waar dat eigenlijk niet de bedoeling is.

Oplossingsrichting is om te zorgen dat alle devices hetzelfde aardpotentiaal krijgen (bestrijding vd oorzaak) of dat deze potentialen niet aan elkaar gekoppeld worden mbv een isolator (gevolgbestrijding), wellicht dat een DI box dit ook kan.

Zie Ground loop (electricity) - Wikipedia.
 
Laatst gewijzigd:
Hmm, dat valt me een beetje tegen van Moog maar ik zie het inderdaad in de manual, dan zou je er een trafo-boxje tussen kunnen zetten.
Maar probeer eerst de oplossing van Flyweight eens. Vaak helpt dat ook, USB is vaak de manier waarop de storing van je laptop naar je synths komt. Midi is netjes galvanisch gescheiden dus heeft dat probleem niet.
Ja, ga ik proberen.
De Subsequent 37 hangt ook ongebalanceerd aan dezelfde stekkerdoos en USB via midi, maar blijkbaar heeft die er geen last van. Mogelijk omdat die wel geaard is en de minitaur niet. I.i.g. ga ik het checken. Zou wel ruk zijn als dat het is, want de midi hangt aan de sequencer en ik gebruik USB elke dag vanwege de editor. Maar goed, ook daar zal wel weer een oplossing voor zijn.
 
Ik sluit me aan bij reactie van 4-tek

Uit je beschrijving vermoed ik dat je devices zodanig aan elkaar hangen dat er een aardlus is gecreeerd, waardoor stroom via verschillende aardes weggevoerd wordt en een hoorbare spanning veroorzaakt.

Geschakelde voedingen voor 12V of usb hub devices hebben meestal geen aardaansluiting aan de primaire (230V) zijde, en ik vermoed dat de laptop voeding die wel heeft. Daardoor kan er dus verschil ontstaan in de ‘aardpotentialen’ met het gevolg dat er een stroom wegvloeid via een weg waar dat eigenlijk niet de bedoeling is.

Oplossingsrichting is om te zorgen dat alle devices hetzelfde aardpotentiaal krijgen (bestrijding vd oorzaak) of dat deze potentialen niet aan elkaar gekoppeld worden mbv een isolator (gevolgbestrijding), wellicht dat een DI box dit ook kan.

Zie Ground loop (electricity) - Wikipedia.
Ja, ik denk dat ik begrijp waar het mis kan gaan. Gekke is wel dat de vorige laptop er geen last van had, terwijl de setup verder exact gelijk is gebleven.
En het klopt, er zit weinig met aarde bij qua pedalen. En ook de Minitaur heeft geen aarde.
Maar ik ga wat pielen.
Er is één oplossing : laptop op accu laten draaien.
Voor één jam gaat dat wel lukken.
En anders een lange kabel naar een andere wcd.
 
Je zou - puur als test- kunnen proberen om je laptop vanuit een ongeaarde verdeeldoos (of aarde even af te plakken) te voeden… weet je iig of daar een oorzaak zit
 
Gekke is wel dat de vorige laptop er geen last van had, terwijl de setup verder exact gelijk is gebleven.
Das wel vreemd idd, al kan de kwaliteit van het ontwerp en gebruikte componenten in geschakelde voedingen nogal uiteenlopen mbt de gevoeligheid op t gebied van EMC
 
heb je nou al een midi din kabel geprobeerd?
evt kun je ook een passive transformer DI proberen.
Die sluit je dan op een mic pre aan.
 
heb je nou al een midi din kabel geprobeerd?
Nog niet, maar ik ga hem zeker ff ontkoppelen straks.
evt kun je ook een passive transformer DI proberen.
Die sluit je dan op een mic pre aan.
Ga ik ook testen als ik in de oefenruimte ben geweest volgend jaar (daar liggen onze Di’s) Al had de B3 er ook met ground lift last van. Dus ik nam aan (gevaarlijk) dat het in de minitaur ontstaat.

Zodra alles in ruste is, ga ik verder testen en laat ik de resultaten weten.
 
heb je nou al een midi din kabel geprobeerd?
evt kun je ook een passive transformer DI proberen.
Die sluit je dan op een mic pre aan.
USB kabel er uit en de ruis is weg.
Dus ergens via de USB kabel en de stekker van de laptop ontstaat een digitale ruis. (zie opname)

Ik heb diverse USB scenario's getest.
1. Momenteel hangt hij aan een Elektron overhub.
2. Rechtstreeks in de laptop gehangen (ruis werd veel erger, grappig feit : de Subsequent 37 hangt ook via USB aan de laptop, maar heeft er geen last van, zelfde kabel en poort getest)
3. Via een andere USB hub (usb c poort), ruis werd veel erger.

Dusssss. Blijkbaar is de Minitaur gevoelig voor USB.
Helaas gebruik ik die aansluiting dagelijks. De DIN poort is bezet door de sequencer (die gebruik ik ook dagelijks) en de USB poort wordt gebruikt om de editor te kunnen gebruiken.

Nou ja, 2 oplossingen (beide niet super ideaal, maar het kan werken)
1. Stekker uit de laptop
2. USB kabel alleen aansluiten als het nodig is.

En ik duik nog even in het Minitaur USB ruis verhaal via Google. Misschien zijn er andere permanente oplossingen die dit kunnen verhelpen.

Alvast bedankt voor het meedenken!
 

Attachments

  • Ruisje.mp3
    1 MB
Het is blijkbaar een bekend probleem van de Minitaur (en veel andere instrumenten die iets met USB doen).
Mij net wat te technisch om juist uit te leggen hier, maar ik ga rustig zoeken naar oplossingen die geen vermogen kosten. En anders is het 'USB kabel er uit' zodra ik ga spelen. Dan heb ik de editor toch niet meer nodig.
 
Na een diepgravend onderzoek, kwam ik bij de volgende DIY oplossing : de ground pin van een USB stekker afdekken met electrical tape.
Een beetje vloeken in de kerk van de techneuten, maar aangezien de Minitaur geen stroom krijgt van de USB was de consensus die ik las op verschillende fora (ging niet alleen over de minitaur, maar ook over andere instrumenten) dan dit geen kwaad zou moeten kunnen.
Even getest. En het lijkt te werken.
Ruisloos signaal EN de editor werkt.

Een andere oplossing is een USB isolator.
Maar die vond ik eerlijk gezegd wat prijzig

09839_USBwire.jpg



Voor de goede orde, de linker pin is dus afgeplakt met een heel dun strookje electrical tape.
 
edit: ah ja lees dat je de usb isolator al had gevonden

er bestaan ook usb opto isolators zoals deze:


Ik heb er 1, en deze ontkoppelen de usb lijn. Handig als je bv een meetinstrument hebt waarmee je 1000000V meet. maar die ontkoppeling zorgt er ook voor de ruis verdwijnt.
Maar goed din midi inputs zijn 99% van de tijd ook optisch ontkoppelt.
 
edit: ah ja lees dat je de usb isolator al had gevonden

er bestaan ook usb opto isolators zoals deze:


Ik heb er 1, en deze ontkoppelen de usb lijn. Handig als je bv een meetinstrument hebt waarmee je 1000000V meet. maar die ontkoppeling zorgt er ook voor de ruis verdwijnt.
Maar goed din midi inputs zijn 99% van de tijd ook optisch ontkoppelt.
ja, ik las het idd. Die is alleen bezet om hem te sequencen. Maar dit werkt voorlopig en kost niks. Mocht ik ooit toe zijn aan een echte oplossing, dan is dat zeker een optie. Thanks
 
Back
Top