Geen aftertouch meer

dorrus

Stamgast
Lid sinds
14 november 2004
Berichten
181
"Waarom zijn er steeds meer synth's zonder aftertouch? zou dat puur bezuiniging zijn, of mis ik iets? Ik gebruik al jaren een Motif XS8 in mijn home studio
voornamelijk als masterkeyboard omdat ik vrijwel alleen met vst's werk. Nu mijn XS problemen gaat krijgen ben ik op zoek naar een betaalbare vervanger,
Maar vrijwel elk betaalbaar alternatief mist tegenwoordig de aftertouch functie... En alles met een Fatar keybed wil ik niet, ik kan echt niet tegen dat ellendige gerammel van
die dingen, En das jammer, want een Komplete Kontrol s88 mk2, of een Arturia is betaalbaar en heeft alles wat een masterkeyboard voor mij nodig heeft, maar opnieuw weer dat Fatar keybed.
Ik heb er een geprobeerd, een week of wat maar het leek wel een drumstel ;)Maar om nou bijv. een montage8 van een dikke 4000 euro's te gaan gebruiken, puur om de toetsen alléén
dat gaat me ook weer een brug te ver. Ik heb ook nog FF op een Nord Stage 88 gespeeld in een muziekzaak, maar ook daar zit een rammel- Fatar keybed in en die kosten ook weer meer dan 4000 euro's
Dus misschien maar even een andere hobby zoeken?
 
Swissonic ControlKey 88? Geen idee of dat Fatar is of niet.
 
Haha,88 Semi-weighted, velocity-sensitive keys with Aftertouch
Dat dat kan voor 304 euro !
 
Waarom laat je je XS8 niet gewoon repareren? Of heb je de toetsen door de bodem gedrukt :-).
Ik ga hem zelf repareren. Ik heb hem ook zelf kapot gemaakt ;)
Onderdelen zijn ondertussen besteld wat niet zo makkelijk was omdat de overgebleven muziekzaken in mijn buurt geen technische dienst meer hebben.
De rubber contact- strips zijn defect en inmiddels besteld. Daarnaast ga ik op zoek naar ( voor mij ) betaalbare backup
 
Zelf heb ik jaren een Motif 8, ES8, XS8 en XF8 gehad en vond het klavier (balanced hammer action en aftertouch) uitstekend.

Zelf heb ik nu een StudioLogic SL 88 Grand met gewogen toetsen en aftertouch. Ook deze vind ik uitstekend om op te spelen.

Ik heb geen idee wat je precies bedoelt met 'gerammel', zelf hoor ik alvast niets rammelen. Misschien komt jouw ervaring van Fatar klavieren in synths (61, 76 toetsen).
Fatar maakt heel wat klavieren voor diverse fabrikanten en ik vermoed dat sommige (goedkopere) klavieren wellicht minder 'stevig' gebouwd zijn waardoor het klavier lawaai maakt, rammelt. Er zullen vast wel dergelijke klavieren zijn die rammelen maar zelf heb ik bv goede ervaringen met o.a. een Acces Virus KB en Virust TI2 die een stevig en stil klavier hadden. Ook bv een GEM Equinox met een lichter klavier maar ook 'stil'.

Voor mij is de SL88 Grand ideaal en de basis van mijn huidige setup om alles aan te sturen (inclusief een SL Mixface).
De StudioLogic SL reeks bestaat uit een SL Studio 76 en SL Studio 88, beiden met een gewogen klavier, met aftertouch. Er is ook een SL88 Grand klavier die identiek is aan de SL Studio klavieren maar dan met houten toetsen en uiteraard ook aftertouch.
Met de editor kan je zelfs elke toets apart instellen.

De SL Studio klavieren zijn niet zo duur en toch stevig gebouwd (volledig metalen behuizing), de SL Grand kost wel het dubbele.
Het verschil in aanslag tussen de Studio en Grand is niet zo heel groot waardoor ik de Studio-variant ook interessant vind en wellicht een Studio erbij ga nemen omdat die minder weegt en dus makkelijker mee te nemen is.

Ik hoop nog altijd dat StudioLogic ook keyboard controllers uitbrengt met 61 en 76 toetsen. (uiteraard met aftertouch)

De zoektocht naar een passend keyboard controller kan soms heel uitdagend zijn omdat je niet altijd de mogelijkheid hebt om het klavier uit te testen.

Kortom: ik zou zeker eens kijken naar de StudioLogic SL reeks. Wat mij betreft prima klavieren met niet te veel toeters en bellen.

Alvast veel succes met het herstellen van jouw XS8.

Info: StudioLogic is een merknaam van ... Fatar :engel:
 
OK, ik stelde me iets anders voor bij rammelende geluiden.

Inderdaad, die van mij 'rammelt' dus ook ... al is me dat eigenlijk nooit opgevallen. Ofwel staat het geluid luid genoeg of speel ik met een hoofdtelefoon waardoor dit geluid mij nooit eerder is opgevallen. Damn, ... nu hoor ik het altijd :D

Mij stoort het niet dus ik zie me niet onmiddellijk mijn exemplaar te behandelen
 
Back
Top