Tremelo speaker van Yamaha C55N orgel gebruiken?

BastardPower

Ingeburgerd
Lid sinds
1 mei 2018
Berichten
43
Hey,

na het overlijden van mijn vader vorig jaar, hebben we nog heel wat keyboards en enkele orgels over.
Waaronder een Yamaha Electone C55N. Heeft jaren verwaarloosd aan een buitenverblijf gestaan, maar werkt nog wel.
Enkel de condensator voor de plop bij het opstarten heeft de geest gegeven denk ik.
Vermits ik geen plaats heb, en je zo'n ding aan de straatstenen niet kwijt geraakt dacht ik onderdelen te recupereren.
Alle knoppen en switches zouden misschien leuk zijn voor Arduino/RasPi projectjes.

Nu blijkt er ook een tremelo speaker in het orgel te zitten.
Een groot piepschuim vorm die kan draaien met speaker erachter.
Een beetje zoals dit:
FVJCPS2FYIZHB17.jpg


Zou dat nog bruikbaar zijn? Is het de moeite om dat in een apart cabinet te bouwen?
Ik dacht dat er ook een Leslie (out) connector op het orgel is, dus ergens is in het toestel dat signaal, dat (hoop ik toch) ook de tremelo speaker aanstuurt.
Zou dat in een soort Leslie speaker te bouwen zijn?
 
Ik heb een Fender Leslie ding gehad met zo'n draaiende piepschuimtrommel. Die klonk fantastisch, echt veel beter dan een pendaal, heel ruimtelijk. Helaas was -ie te groot voor mijn zoldertje en maakte -ie een hoop bijgeluiden van de motor. In een oefenruimte op fors volume komt -ie het best tot z'n recht, denk ik.
 
ja vet idd leslie speakers. Zeker de moeite waard om in een cabinet te bouwen als je daar plek voor hebt.
Heb zelf een h&k rotosphere en dat is een heel goede sim in
pe[-N-]daal formaat.
1 van de betere naast bv de Neo Instruments Mini Vent.
 
OK, staat nog aan het buitenverblijf, morgen gaan we daar wat opruimen.
Ga ik het eens goed bekijken hoe het met de aansluitingen zit.
Volgens de specificaties zou het een 20cm/8" speaker hebben in de tremelo unit.
 
Vet inderdaad, leuk project. Heb je ook een treble hoorn? (anders heb ik er nog een liggen) en zit er dus in het orgel een versterker?
 
Heb er ook nog een staan als ik die kan vinden in m`n rommel schuur.
Het geluid is toch beter dan de elektronische nabootsing à la flanger / fazer / choris of iets dergelijks.
Die oude Leslie spullen, het zijn wel grote bakbeesten.
 
LookMumNoComputer heeft er onlangs wat experimenten mee gedaan. Eentje ingebouwd in een gitaar -slecht idee- en als ik het me goed herinner een paartje als stereo Leslie effect om onder een modular synth te plaatsen.
 
Back
Top