Nieuw smartphone is su-per-traag - ondeugdelijk product??

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Lid sinds
19 december 2002
Berichten
4.938
Locatie
Primark City
Hi.. ik heb een vraag die ik aan jullie wil voorleggen. Even geen muziek gerelateerd topic..dat mag hier toch? :)

Ik heb vorige maand een nieuwe smartphone gekocht een TCL 30e uit 2022, eentje die op de site Tweakers werd aanbevolen als budgettopper.
Alleen.. files kopieren en weer verwijderen van de smartphone gaat tergend (!!!) traag!

Ik vergelijk hem even met een andere smartphone die ik heb, ook een budgetmodel uit 2017. Een Nokia 5.

Een mapje met samples (1,2 gb) kopieren van de sd card naar de telefoonopslag:
TCL: 50 minuten!
Nokia: 9 minuten

Deze 1,2 gb weer verwijderen van het interne geheugen:
TCL: 10 minuten!
Nokia: < 1 minuut

1,2gb duurt dus 50 miinuten op te kopieren, ik ben van plan om 32gb te kopieren....

Maar nu is de vraag: is dit een ondeugdelijk product? Ik vind van wel...
 
Laatst gewijzigd:
ik bedoelde dat mag hier toch in de sectie ' Algemene Discussie [overig]'?
 
Dit subforum is geschikt voor je thread. Op een site als tweakers.net lopen waarschijnlijk wel een stuk meer mensen rond die je kunnen helpen.
 
You get what you pay for. Budgetbrol zit altijd vol concessies, de vraag is of die concessies jou net treffen omdat ze zijn gedaan in een gebied dat jij toevallig belangrijk vindt.

Ondeugdelijk zal het niet per se zijn, tenzij je primaire doel was om een memorystick te kopen waarmee je ook kunt bellen. Maar zo werd hij vast niet aangeprezen.
 
You get what you pay for. Budgetbrol zit altijd vol concessies, de vraag is of die concessies jou net treffen omdat ze zijn gedaan in een gebied dat jij toevallig belangrijk vindt.
Correct. Zo kocht ik laatst een Audient EVO16. Omdat ik op zoek was naar veel extra inputs. Ding kost amper 440€. Maar al snel bleek dat het qua geluidskwaliteit helemaal niet was wat ik verwachtte.
Return to sender dus. Ik geloof niet meer in 'goedkoop' Op een of andere manier ben je toch steeds weer de klos. (afhankelijk van wat je eisen zijn)
 
Misschien heb je wat aan een workaround mbv Dropbox e.d. Je kan de files dan downloaden op je telefoon ipv USB transfer.
Dat doe ik al jaren, is ook niet supersnel, maar ik kan het doen terwijl mijn PC uit is, en meestal is het maar een nieuwe track per keer.
 
Mag dan een budgetmodel zijn, het is wel heel erg traag. Ter vergelijking, m'n Acer Android-tablet van 5 jaar oud en 100 euro doet het overzetten van/naar een kaartje met ca. 5 tot 6 Mb/s, 1,2Gb is na een minuut of vier wel klaar.
 
Mag dan een budgetmodel zijn, het is wel heel erg traag. Ter vergelijking, m'n Acer Android-tablet van 5 jaar oud en 100 euro doet het overzetten van/naar een kaartje met ca. 5 tot 6 Mb/s, 1,2Gb is na een minuut of vier wel klaar.
Inderaad wel heel traag.

Gaat het sneller van computer via USB naar telefoon?
 
Ik denk eerder aan een defect. Volgens mij een prima telefoon qua prestaties als ik zo rondkijk..

Kun je niet een test doen en vergelijken..

 
Een of andere gare 1st gen USB kabel zou nog weleens bottleneck kunnen zijn inderdaad.
 
Ik begreep uit de openingspost dat het ging om het overzetten van data op een ingestoken geheugenkaartje naar het geheugen van de telefoon?
 
Ik begreep uit de openingspost dat het ging om het overzetten van data op een ingestoken geheugenkaartje naar het geheugen van de telefoon?


yes - dat is correct.

Het gaat om een mapje met samples, 1,2 gb. Maar wel iets van 8000 kleine files (kicks, hihats etc)..

Inderdaad, een budgetmodel heeft budget prestaties.. Dus tja geen hd scherm, plastic body, weinig opslag.. prima wat mij betreft. Maar dat hij 5 keer zo traag files kopieert als m'n 5jaar oude budget Nokia.. En dat ik nu dus te lang moet wachten op zoiets basics.. dat lijkt me een technisch defect...

Ik koop nu zo'n Android budget model omdat Android/Google me tegenstaat, Google tracking, vastgelijmde accu's, update cycles van maar 2 jaar... etc. Apple idem dito. Geen zin om meer uit te geven voor bewust onrepareerbaar gemaakte weggooi electronica..
 
Laatst gewijzigd:
Als het deleten van files in intern geheugen ook zo traag gaat (2Mb/s), is er meer aan de hand. Uiteraard altijd even kabels en extern flashgeheugen uitsluiten maar ik denk dat er meer mis is. Fabriek-reset doen en dan performance vergelijken met specs of ervaringen van anderen met deze smartphone. Bij grote afwijking even voorleggen aan de winkelier.
 
thanks voor de tips allemaal.. ik ga hem zo even verder testen..
 
Ik denk eerder aan een defect. Volgens mij een prima telefoon qua prestaties als ik zo rondkijk..

Kun je niet een test doen en vergelijken..




Die score komt overeen met mijn toestel..
TCL / Nokia5 / Nokia5

IMG_5256.JPG


Nahja prima zo.. soms heb je mazzel met budget spul, soms pech. Ik gebruikte hem toch niet om te bellen... Enkel een beetje internetten en m'n Caustic muziek app..
 
Spreekwoord: goedkoop is duurkoop

Gaat vaak toch wel op. Niet dat er soms niet teveel betaald wordt voor sommige merken, maar toch..
 
Back
Top