Presonus Eris Sub8

VasC

Dat smurfen we...
Lid sinds
8 november 2003
Berichten
3.565
Locatie
Boven het Noordzeekanaal
Iemand ervaring met deze sub:

Presonus Eris Sub8


1667687253171.png


Ik kom behoorlijk goede reviews tegen mbt prijs vs kwaliteit.

Ik overweeg hem om naast mijn Yamaha HS50’s te plaatsen in mijn bescheiden Home studio.
 
Heb geen idee hoe groot je ruimte of budget is, de Eris sub 8 is o k. (laag 50Hertz) maar als je het budget hebt en grotere ruimte. beter naar de Tremblor 8 of 10 gaan, gaat heel stuk lager: tikt tegen +-30 of 20! hertz aan. wat er maar weinig kunnen in die klasse. tuurlijk zijn er nog andere submerken genoeg genoeg , zoals de Yamaha HS8S die top klinkt en mooi laag gaan 20-25Hertz of Adam, die wel niet zo laag gaan, maar kwalitatief stukje beter zijn.

De tremblor 10 heeft ook als voordeel dat je er een voetpedaal kunt aansluiten on/standy heb wel gehoord dat er soms problemen zijn met de Tremblor reeks.
 
Bedankt voor je reactie. Ik heb geen grote ruimte. Dus dat is ook wel een dingetje. ik ga de alternatieven ook eens bekijken. Zelf had ik ook al naar de Yamaha gekeken. Daar lees ik goede dingen over En ben zelf heel tevreden me5 de HS50’s. Dan is het gewoon een kwestie van doorsparen.
 
Ik heb de sub8 sinds donderdag. Had hem samen met de Samson 10s besteld om te vergelijken of eventueel zelfs beide te halen voor mijn 2 monitor sets. Samson dan voor mijn Tannoy gold 7's en Sub8 voor mijn Yamaha MSP5's die ik al 20 jaar gebruik. Ik heb een ruimte van 14m2 met wat basic behandeling.

Ik heb besloten de sub8 te houden en de Samson terug te sturen. Sub8 in combinatie met de msp5's is voor mij voldoende. De sub8 doet precies wat hij voor mij moet doen. Complete set klinkt nu erg strak en het lijkt alsof het nu allemaal uit de Yamaha's komt wat volgens mij ook de bedoeling is bij een juiste afgestelde sub. Voor het geld zeker een aanrader en zeker een meerwaarde in mijn studio
 
Ik heb de Adam Sub7, zeker een verrijking bij de K+H110's (die ook al verrassend laag gaan). Ik zou me niet blind staren op de allerlaagste frequenties 30/35Hz is prima. Anders wordt het toch soep in je kamertje. Om een lage toon goed te horen moet er (kennelijk) een halve golflengte in je kamer passen. Voor 30Hz is de golflengte bijna 12 m (schiet maar als dit onzin is)
 
Even wat info:

Goede laagweergave is lastig, omdat de ruimte waarin je luistert domineert. (Overigens klinkt een bepaalde luidspreker exact het zelfde in elke ruimte boven de schroeder frequentie.)
Kijk maar even naar een plaatje van het uitslinger gedrag van een luidspreker en kijk dan naar wat je daadwerkelijk hoort. (Een RT60 van 0,5 sec is heel goed in het laag hoor.)
En dat laatste is wat er echt toe doet.

Een absolute must voor goede laagweergave is je ruimte meten, want elke ruimte is anders. Koop dus een meet microfoon, zonder gaat echt niet.

De beste (en goedkoopste) methode om goede laagweergave te krijgen is de Multiple Subwoofer methode.
Daar heb je ook software voor nodig.
Hier wat info:
Multi-Sub Optimizer Freeware for Multiple Subwoofers
MSO (Multi Sub Optimizer) Tutorial Video

Voordeel, je subwoofers hoeven helemaal niet hetzelfde te zijn. En je kan dus prima je oudere blijven gebruiken.
 
Bedankt voor de reacties. Mijn ruimte zal ook niet ideaal zijn. Ik heb denk ik ook niet heel veel optimalisatie methoden.het meten van de ruimte ga ik eens verder onderzoeken. Dan heb ik in ieder geval een beter objectief beeld.
 
Geen enkele ruimte is ideaal, daarom moet je meten en corrigeren.

Zonder goede correctie is het onmogelijk om goede bas weergave te krijgen.
En het lijkt er nu op dat de multiple sub oplossing, in de praktijk, de beste oplossing is.



Een bruikbare meetmicrofoon hoeft niet veel te kosten.
De 2 goedkoopste in deze test voldoen prima.
Microphone Comparisons
 
Back
Top