Akai S1000 Corrupt na saven Harddisk

CloudRiders

Ingeburgerd
Lid sinds
7 juni 2010
Berichten
97
Ha allemaal. Ik zit met een dingetje dat zo idioot is, dat ik nog een beetje aan mezelf twijfel voor ik het opschrijf. Als ik samples in mijn S1000 laadt, klinken ze te gek. Gewoon zoals ze horen. Maar zodra ik ze dan opsla op mijn harde schijf (SCSI SD*) en deze samples weer oproep, gebeurt er iets mee. In sommige samples zit een klik, andere beginnen niet op het 'in' punt, maar later in de sample en na de sample hoor je dan weer het begin punt, en soms hoor je het sample + een deel van een ander sample. Als ik dezelfde samples op diskette opsla en weer oproep, is er niks aan de hand. Ik kan het probleem het best omschrijven als dat het 'time management' verkeerd gaat. Dat er dus bij het schrijven naar (of van) de hardeschfijf gegevens verkeerd worden doorgegeven en dat daardoor de sample verkeerd afspeelt.

Even wat opmerkingen die het beeld moeten verduidelijken.

- Hij doet dit bij originele samples van diskette en bij samples die ik zelf inlaad of opneem.
- Het gaat echt fout op het niveau van de sample en niet op het niveau van de program (bij edit sample en dan enter/play laat hij de fout ook horen.
- Ik heb dit ook al gedaan met een ouderwets externe SCSI Schijf. Daar deed hij hetzelfde. Die schijf werkt perfect met mijn CD3000. Samples die 'fout' klinken op de S1000 klinken vanaf die schijf prima op mijn CD3000.
- Ik heb de laatste OS dus 4.40

Met Google kwam ik niet verder.....

Kent iemand deze foutmelding? En is er voor zover bekend een oplossing?

Dit staat fijn werken met de sampler in de weg.

Peace CloudRiders
 
Je s1000 laadt de samples naar het "werkgeheugen" ofwel de ram en speelt ze af vanaf dat geheugen.
Wat je omschrijft klinkt als een geheugen issue.

Ik zou eerst eens de geheugenkaarten eruit halen en ze 1 voor 1 weer erin en telkens testen of het probleem zich blijft herhalen.
 
Hoi! Thanks voor de tip en thanks voor het meedenken. Dat dacht ik zelf eerder ook en heb wat jij omschrijft al gedaan, haalde niks uit.

En als het het geheugen zou zijn, is het vreemd dat de bron van inladen uitmaakt. Als ik samples het werkgeheugen inlaad via MIDI is er niks aan de hand, laden van diskette gaat goed, opnemen niks aan de hand. Alleen als ik laad via de harde schijf doet ie dit. Ben er net achter dat t uitmaakt of ik ‘wipe’ doe als ik opsla of ‘go’. Sample ‘kraakt’ dan nog steeds, maar anders.
 
Sorry dan heb ik het blijbaar niet goed gelezen.

Is het SCSI2SD die je gebruikt? Dan wellicht de firmware opnieuw installeren.
Heb je een andere sd die je kan gebruiken of deze een keer formateren?

Het klinkt iig als kapot geheugen, ook gekraak er in. Mijn s900 kraakt ook omdat een aantal memory ic's kapot zijn of gaan. De ram test vindt dit echter niet en geeft ram OK aan.

Dat dacht ik zelf eerder ook en heb wat jij omschrijft al gedaan, haalde niks uit.
En het probleem doet zich voor bij elke geheugenkaart die je afzonderlijk in de akai zet?
 
No worries, ben erg blij dat je meedenkt. Ik heb twee geheugenkaarten en zal eens afzonderlijk testen. Misschien kan geheugen van de CD3000 erin stoppen om t uit te sluiten. En ben t met je eens dat t klinkt als slechte IC’s maar vind het zo raar dat de manier van inladen er toe doet. Het enige dat ik kan bedenken is dat elke manier van inladen (opnemen, floppy of HD) een eigen geheugen gebied aanspreekt en dat het gebied waar de Harddisk begint met laden kaduuk is.
 
Scsi connector van S1000 met een slecht contact? (Schoonmaken, hersolderen)
 
Heeft die Akai een interne en externe scsi connector ? Die heb je beide al gecontrolleerd of ze dan dezelfde fout geven? Als dat zo is ga je deze toch ergens moeten laten fixen denk ik. Als dit scsi bordje hetzelfde is als een S1100 kan er een weerstandsnetwerk of de scsi controller zelf stuk zijn. Geen al te dure grappen normaal ...
 
Hoi Toon, dat klinkt best aannemelijk. Toen ik m kocht kon hij de interne HD niet vinden (het is een S1000 HD). Natuurlijk ging ik er vanuit dat na al die jaren de HD stuk was en niet SCSI controler. Maar wellicht dat die aanname helemaal verkeerd was. Ik ga kijken of en hoe ik dat kan testen. Als ik er nou niet uitkom, zou jij dan iemand weten die met verstand van zaken kan kijken wat er is en het wellicht ook verhelpen?
 
Debob, dank voor de tip. Ik ga mijn sampler zeker die zelftest laten doen. Wellicht komt er iets uit.
 
Zelftest op geheugen geeft aan dat één van de modules (gelukkig de kleinste) kaduuk is. Deze geeft aan 'Shorted ADDR'. Geen idee wat het betekent, maar goed is het vast niet. Helaas verhelpt het niet gebruiken van die module het probleem niet. Samples blijven kraken nadat ze via de SCSI zijn opgeslagen en weer worden opgeroepen. Ik heb daar niet direct kapotte pinnetjes, ic-board sporen of stukke elco's in de buurt gezien en hierbij houdt mijn kennis officieel op. Maar eens op zoek naar iemand die me helpen kan.
 
ADDR zou een afkorting kunnen zijn van address, dus een van de datalijnen naar de geheugenmodule
 
Back
Top