Raad de (vintage) Roland!

Takegawa

Ouwe rot
Lid sinds
14 februari 2015
Berichten
1.002
Vandaag deze mega obscure rack-Roland uit de 90’s gescoord; super blij met deze vondst...!

Maar wtf: waarom deze Remote Control aansluiting Roland?!

Ben benieuwd of hier nog mede-eigenaren zitten.

Denk 2U, denk Fx 😄

Happy braincrushing 🥳
 

Attachments

  • F64A7BD8-A8F5-47E8-9FD8-DA765B22C31D.jpeg
    F64A7BD8-A8F5-47E8-9FD8-DA765B22C31D.jpeg
    141,4 KB · Bekeken: 234
Moet toch wel ergens eind jaren 90's zijn gezien de achterkant. De SDE heeft ook een remote controller aan de achterkant, maar daar zijn naar mijn weten geen 2u varianten van.
 
Moet toch wel ergens eind jaren 90's zijn gezien de achterkant. De SDE heeft ook een remote controller aan de achterkant, maar daar zijn naar mijn weten geen 2u varianten van.
Oh echt, een soortgelijke remote aansluiting? (Weet de naam hiervoor ff zo snel niet; losse draadjes met schroefjes haha)
 
Nee, verwar hem met control switch. Mogelijk niet helemaal hetzelfde.
 
Pff hoe zeldzaam is dat ding joh?
 
Okay ik ga hem spoilen dan maar... Roland RSS-303 Ambience System (Space Sound)! Gewoon gevonden op MP, heeft die decennialange zoekopdracht toch z'n vruchten afgeworpen :D En; deze is dus MET remote, die had ik helemaal nog nooit gezien. Het ding is echt 99.99% mint, oh happy days!

Gaaf! Kende deze niet, 'k vond nu wat foto's op Reverb.com
Maar doe nog maar wat foto's, of beter, wat bewerkte audio-fragmenten (mocht je in de kerstvakantie daar tijd voor vinden ;-) )
 
Okay ik ga hem spoilen dan maar... Roland RSS-303 Ambience System (Space Sound)! Gewoon gevonden op MP, heeft die decennialange zoekopdracht toch z'n vruchten afgeworpen :D En; deze is dus MET remote, die had ik helemaal nog nooit gezien. Het ding is echt 99.99% mint, oh happy days!
Demotje maken en filmpje op internet kwakken maar, ben je volgens mij de eerste.
 
"This is a rather rare and fascinating unit- originally designed for the Roger's organs, it models acoustic spaces."

Ook onder de Rodgers (niet rogers) naam uitgebracht:

Owners manual voor het geval je hem nog niet had: https://frogmusic.com/owners-manuals/rss-303a.pdf

Wel een beetje op het verkeerde been gezet want de unit lijkt in 2000 uitgebracht te zijn.
 
Dit is de niet-Rodgers versie, gelukkig :D (want mooier wat mij betreft). En excuus, ik dacht dat deze van '99 was, maar de manual zegt inderdaad 2000 :)
 
lijkt me iets om snel weer weg te doen tenzij je een kleine kerk beheerd die je als cathedraal wil laten klinken.

de frontplate lijkt veel op de xv5080
 
lijkt me iets om snel weer weg te doen tenzij je een kleine kerk beheerd die je als cathedraal wil laten klinken.

de frontplate lijkt veel op de xv5080
Googlewijsheid haha, ongeveer letterlijk ;)

Wegdoen? Zeker niet. Ik zou even verder kijken wat je er allemaal nog meer mee kan doen hoor. Dit apparaat staat ook gewoon in studio’s... for a reason.

En idd; denk dat hij een plekje onder m’n XV5080 krijgt :)
 
lijkt me iets om snel weer weg te doen tenzij je een kleine kerk beheerd die je als cathedraal wil laten klinken.
Het is een reverb model met fysische parameters die je kan instellen (materiaalkeuze, afmetingen...). Een beetje de V-piano aanpak toegepast op reverb. Waarom zou je een handige, alternatieve reverb snel weer weg willen doen? Misschien is het niet de reverb die je op je synthlead wil toepassen, maar mogelijk kan hij wonderen doen op bv een woodblock in je percussie, om een effectklank etherischer te maken of wie weet om een ploppy arpeggiootje helemaal in de rondte te laten stereopannen. Bij sommige apparaten denk ik ook wel eens dat je al héél creatief of niche moet zijn om er een toepassing voor te vinden, maar een reverb? Meer dan welkom. Als hij een orgel als in een kathedraal kan laten klinken, dan kan hij ook een larger than life 303 lijn maken. :)

Roger Waters gebruikte dit soort trucendozen regelmatig, met name om foley interessante plaatsing/beweging in het stereobeeld te geven. Laat die straaljager maar door de woonkamer knallen!
 
Dat is me niet helemaal duidelijk. De RSS10 tracht ze wel buiten de speakers te zetten. De 303 ondersteunt ruimtelijke plaatsing met 4 speakers, maar ik weet dus niet of hij ook trucs uithaalt met 2 speakers die op RSS10 lijken.
 
Dat is me niet helemaal duidelijk. De RSS10 tracht ze wel buiten de speakers te zetten. De 303 ondersteunt ruimtelijke plaatsing met 4 speakers, maar ik weet dus niet of hij ook trucs uithaalt met 2 speakers die op RSS10 lijken.
Net even schuin door die hier geposte Rodgers-manual gespurt, lijkt inderdaad niet buiten de speakers te doen. Geen idee of de Roland-versie verschilt.
Maar sowieso leuk.
 
Dat is me niet helemaal duidelijk. De RSS10 tracht ze wel buiten de speakers te zetten. De 303 ondersteunt ruimtelijke plaatsing met 4 speakers, maar ik weet dus niet of hij ook trucs uithaalt met 2 speakers die op RSS10 lijken.
Ja dat doet de RSS303 ook. Ik ben alleen nog niet helemaal uit de editbaarheid van deze module, op de RSS-10 (die ik ook heb) kan een MCR worden aangesloten en werd geleverd met software (pc & Mac)
 
Back
Top