TC Electronics Plethora - Iemand ervaring/mening??

Tom 32

Ouwe rot
Lid sinds
16 januari 2003
Berichten
4.304
Locatie
hete kolen
Voor o.a. mijn Eurorack systeem ben ik al een tijdje op zoek naar een effectenbak.
De Eventide H9 stond lang hoog op mijn verlanglijstje, maar daar de interface nogal leunt op software ben ik verder gaan kijken naar een goed klinkend en goed bedienbaar apparaat.

Ik stuitte daarbij op de TC Electronics X3 (en zijn grotere broertje X5).
Bijna alle demo's gaan (logischerwijs) over gitaren, dus ik vroeg mij af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met deze unit.

De ogenschijnlijk grote voordelen voor mij zijn de interface. Die lijkt duidelijk en speelt zich grotendeels op de unit zelf af.
Daarnaast vind ik het feit dat je drie effecten tegelijk hebt aantrekkelijk en tot slot is er de prijs die een stuk aantrekkelijker is dan die van bijvoorbeeld de Eventide.

Dus, zijn er mensen die deze unit hebben of er mee hebben gespeeld en wat zijn jullie ervaringen en/of suggesties.
 
Ik heb er veel naar gekeken, en ken een aantal van de losse pedalen van TC. Allereerst, de fx klinken echt heel goed. De reden waarom ik toch niet overstag ben gegaan is dat de delays geen midi sync hebben. Ander nadeel vond ik dat de engines best diep zijn, dat is nice, maar de params die je kan beinvloeden op het apparaat heel beperkt. Met software kom je bij de diepere params.
 
Ervaring niet, maar hij heeft ook eventjes op mijn radar gestaan. Mocht er nog eens een pedaal bij komen, kon deze het nog weleens worden. Het is gebaseerd op de toneprints van TC, dus volgens mij is het een pedaal dat al hun pedalen combineert en daar zitten goede tussen(HoF2 bv.). Misschien heeft ie iets meer werk nodig dan een source audio, strymon of eventide, want die klinken out of the box echt fantastisch. maar... De mogelijkheden van de plethora zijn ook eindeloos en groter dan de andere merken. de chains maken dat er hele mooie dingen uit kunnen komen. Daarnaast heeft het midi, dus presets zijn ook prgrm changes aan te sturen verwacht ik.

Eigenlijk is de X3 een no-brainer


Dit filmpje vond ik wel aardig:
 
Ik heb ooit een Hall of Fame 2 gehad, maar die kon m'n Subsequent 37 niet 'aan' (ok, dat ligt waarschijnlijk aan de grote ontembaarheid van de S37, maar hij klonk alsof hij resoneerde met een veer tegen de rand van een buis oid) en in het algemeen klonk de reverb mij niet prettig genoeg in de oren.
Source Audio Collider bevalt me 10x beter.

Dit was de gekke vervorming die optrad. (er valt me net een domme fout op, delay = reverb....)

 
Vandaag m'n Plethora X3 ontvangen.
Ik heb ook nog naar de Eventide H90 gekeken en hoewel de interface wat meer op die van de Plethora is gaan lijken, vond ik het prijsverschil te groot op het moment.

Mijn eerste indruk van de X3 is positief qua layout en bediening. De schermpjes zijn heel duidelijk en qua knoppen wijst het meeste zich vanzelf.
De Mash functie vergt wel enig doordrukken, daarin merk je dat het eigenlijk een voetpedaal is.
De software werkt prima en ook de verbinding met de iPad via Bluetooth geeft tot nu toe geen problemen.
Hoe dat precies allemaal werkt moet ik nog uitzoeken, maar ik zie een omvangrijke lijst met Toneprints.

Over de klank kan ik uiteraard nog weinig zeggen, maar ik heb veel zin om er mee aan de slag te gaan.
 
Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen. Zou je ook eens willen testen of de effecten (met name delay) inmiddels te tempo syncen zijn?
 
Ik ben erg benieuwd naar je bevindingen. Zou je ook eens willen testen of de effecten (met name delay) inmiddels te tempo syncen zijn?

Op mijn bevindingen zul je nog even moeten wachten. ;)
In een aantal discussie online zie ik dat MIDI sync wel op de verlanglijst staat, maar in de laatste update nog niet geïmplementeerd is.
 
Back
Top