Interessante (ja, echt!) orgels op MP

Nicolas 2000

It's a household name
Lid sinds
17 november 2005
Berichten
13.436
Locatie
Bij Herentals, België
CRB is een Italiaanse maker van combo orgeltjes. Ze kwamen ook onder andere namen uit. Onderstaand modelletje "Special" is mij geheel onbekend, maar het zou me niet verbazen als het een Diamond 600 is waarvan de knoppen verplaatst zijn om in de productielijn van andere modellen te passen. Niet zozeer interessant omwille van kwaliteit, wel heel obscuur:


GRATIS Electone D65. D65 is één van de meest uitgebreide Electones uit die tijd en dus als instrument op zich al de moeite. Niet ("eenvoudig") om te bouwen tot een instelbare synthesizer zoals een E70, maar spectaculair ding voor letterlijk geen geld. Het filter is volgens mij parafoon, niet polyfoon zoals een E70 En hij is te herstellen (defect dus), dus misschien voor de avontuurlijke kenner een goed beginpunt om hem toch te proberen synthesizeren:

 
Laatst gewijzigd:
Weliswaar Hammond, maar niet echt een interessant model. Dat soort thuisorgeltjes met transistortechnologie zijn eigenlijk de moeite van het tillen niet waard. Een toonwielorgel of een topmodel zoals die D65 of 2000GT is een ander verhaal. Van zo'n Nihon (Japanse markt Hammond) of Aurora 8022KM/Century zoals hij bij ons bekend was ga je niet heel gelukkig worden, en het is spaanplaat dus je kachel ook niet. OK, deze heeft drawbars dus ik zet hem net één niveautje hoger dan de instap thuisorgeltjes. Als je echt niks beter kan vinden, kan je overwegen deze op te halen. De ingebouwde Leslie redt de klank een beetje. :)

 
Laatst gewijzigd:
Oh, ik wist niet dat Hammond ook orgels maakten die geen gebruik maakten van het toonwiel maakten.
Ik weet eigenlijk bar weinig van orgels….
 
Naast een paar interessante toonwielmodellen, heeft Hammond vooral heel veel transistororgels gemaakt waarvan de meeste relatief goedkope thuisorgeltjes waren en dus behoorlijk oninteressant.

Een transistororgel hoeft op zich niet oninteressant te zijn hoor, kijk maar naar bv de Eminent 310. Die van post 1 staat trouwens nog steeds op Marktplaats.
 
Komt de viscount imperial (continental?) V nog wel eens langs? Heb hem in de berging vanwege ruimtegebrek, maar wat een briljant kaasorgel.
 
Naast een paar interessante toonwielmodellen, heeft Hammond vooral heel veel transistororgels gemaakt waarvan de meeste relatief goedkope thuisorgeltjes waren en dus behoorlijk oninteressant. Een transistororgel hoeft op zich niet oninteressant te zijn hoor, kijk maar naar bv de Eminent 310.
Transistor orgels zijn van voor 1970 Daarna kwamen al snel IC `s met deler schakelingen
Zo zag ik nog oude orgels die voor elke toets een toonopwekker hadden die ook af en toe gestemd konden worden als het nodig was. (veel werk.)
Die hadden spoelen met een ferriet kern die meer of minder aangedraaid kon worden. Net als de oudere TDK toonkeuze telefoons waar ik ooit in gewerkt heb.
Ze wekten een sinus op. Ik heb ze niet kunnen bewaren omdat het te veel ruimte in beslag nam en er te veel aan mankeerde.
 
Back
Top