stookgedrag in je huis en studio in deze tijden

Gelukkig een vast contract tot juni volgend jaar dus ik hoef niet te besparen.
Maar... Dat doen we eigenlijk altijd al wel. Kachel is deze maand 2x ff aan gegaan, verder staat ie op 17 maar de zon houdt het warm.

Studio zit in een aanbouw die minder goed geïsoleerd is dus in de winter wel fris. Daar heb ik zo'n klein elektrisch radiatortje staan met olie erin, die houdt me lekker warm en kost me dan zo'n 1 - 1,5 kwh per dag dus dat is prima te doen. Er is ook een normale verwarming, maar aan het einde van het cv circuit duurt het daar erg lang voordat het warm is.
 
Mij oude 2012 Mac Pro is mijn kachel in de studio... ding vreet wel energie zeg. Maar overstap naar een M1 systeem is nog even een smack geld. Zal uiteindelijk wel een keer van komen.
 
Ik heb de mazzel in een groot gebouw te wonen waarin de stookkosten bij de huur in zit en die berekend worden op een gemiddeld gezin.
Ik krijg dus elk jaar terug.

Verder hebben we hier geen centrale thermostaat. In elke ruimte hangt een radiator die gevoed wordt met een buis die door het hele huis loopt.
Ik heb alleen weleens de radiator in de woonkamer aan, maar meestal redden we ons met een trui of vest. Een warme slaapkamer vind ik goor en mede door die buis is de studio ook nooit koud.
Het feit dat de omliggende bewoners wel volop stoken helpt ook mee.

De komende weken zit ik in de rommel omdat ons gebouw verduurzaamt wordt.
Dat betekent nieuwe beglazing en isolatie en van het gas af.
Ik maak me voor mijn eigen situatie dus vooralsnog niet zoveel zorgen.
 
Op de bovenverdieping is het hier altijd merkbaar iets warmer dan beneden. Maar als het buiten koud is, dan moet de radiator ook boven toch iets open.

Ik denk eraan om, zodra de buitentemperatuur echt zakt, te winterkamperen. Afharden! Dan valt het binnenshuis de rest van de winter voor het gevoel wel mee, met de verwarming bijna uit... :D
 
Welk systeem heb je gekocht?
Ik heb Tado gekocht; Comfortzones voor iedereen

Dan koop je een thermostaat met een internetbridge en afhankelijk van wat je nodig hebt een setje van die sensor thermostaatknoppen, ik kocht toen een pakket in een aanbieding met 6 knoppen voor 400 euro
Er zitten dan ringen en stiftjes bij zodat ze op veel merken thermostaatknoppen passen want die knoppen verschillen onderling.
Bij dit merk heb je dan een app zodat je ook allerlei dingen kan instellen vanaf je phone maar je kan ook handmatig instellen.
Er schijnt een manier te zijn dat je zonder abonnement (2,99 pm of 25 euro pj) toch geofencing kan gebruiken, dan weet de app dat je in de buurt van je huis komt en zet die de verwarming aan, ik heb dit niet nodig.

Nog ff een tip; ik zag dat een electrische deken gemiddeld zo'n 50 watt per uur gebruikt dus in deze dure tijd kan je op die manier voor weinig geld een paar uurtjes per dag toch warm zitten in de koude maanden.
Iin je studio heb je daar niets aan natuurlijk als je veel moet bewegen maar als je alleen aan je desk zit dan zou je met klittenband die deken om je heen kunnen slaan tot onder je oksels zodat een groot deel van je lichaam toch opwarmt.
En die kan je natuurlijk ook op de bank voor de tv gebruiken, dan hoeft je thermostaat niet zo hoog en dat scheelt ook weer.
 
Laatst gewijzigd:
Even een update over Tado; één van de thermostaatknoppen werkt niet en ik heb het een week geleden aangemeld.
Ik had dit pakket al een paar maanden terug in een aanbieding gekocht en kon dus niet even terugsturen maar de afdeling support geraadpleegd.
Nu een week verder en wat mailwisselingen raad ik jullie dit pakket af want ik heb nu een aantal keren vragen gekregen of ik foto's wilde opsturen en videos zodat ze kunnen zien welk typenr van de batterij en of ik de batterijen er goed in stop, of ik een andere set batterijen heb geprobeerd enz, een keer vertelde de persoon dat de foto's niet duidelijk waren/niet goed zichtbaar terwijl ik het prima kon zien.
ik heb bij elkaar een stuk of 7 foto's en 2 videos verstuurd, we zijn nu een week verder en ze zeuren opnieuw om foto's dus ze houden me gewoon aan het lijntje en schakel nu m'n rechtsbijstandsverzekering in.
Ik ben er helemaal klaar mee, wat een waardeloze service! :duivels:
 
al dat huis automatisering werkt voor geen meter en kost nog stroom ook nog.
gewoon alle CV thermostaten dicht en huiskamer niet warmer dan 18gr (stadsverwarming)
in studio doet de apparatuur de rest, zet de moog one aan het is zo 24gr :D
wanneer klaar in studio deur open laten zodat de restwarmte de complete etage kan verwarmen.
 
in studio doet de apparatuur de rest, zet de moog one aan het is zo 24gr :D
Maar ja, de moog One is een beetje duur om daarmee je studio te verwarmen vind ik. :D
Het gevoel dat ik de studio even op 19 graden kan zetten terwijl de huiskamer lager staat vind ik wel een prettig idee moet ik zeggen.
Maar het kost wel af en toe een paar batterijtjes natuurlijk dus hoe millieuvriendelijk het is dat kan je je afvragen.
 
Gelukkig een vast contract tot juni volgend jaar dus ik hoef niet te besparen.
Maar... Dat doen we eigenlijk altijd al wel. Kachel is deze maand 2x ff aan gegaan, verder staat ie op 17 maar de zon houdt het warm.

Studio zit in een aanbouw die minder goed geïsoleerd is dus in de winter wel fris. Daar heb ik zo'n klein elektrisch radiatortje staan met olie erin, die houdt me lekker warm en kost me dan zo'n 1 - 1,5 kwh per dag dus dat is prima te doen. Er is ook een normale verwarming, maar aan het einde van het cv circuit duurt het daar erg lang voordat het warm is.
Zou je het niet kunnen ontluchten.
Dat helpt wel eens op het einde van de route.
Groeten van Andreos.
 
Ik speel in de winter alleen maar preset A76: warm pad. 8o)

In de studio is het zo warm of zo koud als het is; als het me niet aanstaat moet ik een andere keer maar terugkomen. Ik heb een zonnewering op het dakraam geïnstalleerd om de zon van de apparatuur weg te houden, en datzelfde raam kan open als ik wil verluchten.

Er is verwarming voorzien in die kamer, maar die staat nooit aan. Gruwelijk koud wordt het er nooit; het is een ruimte in huis en goed geïsoleerd. Het wordt er echt niet zo koud of vochtig dat er condens op de apparaten staat, dus voor de apparaten maakt het ook niet uit. Ik heb nog nooit een bibberende synth met een dekentje gezien.
 
Ik probeer aan de 17 te wennen, maar af en toe een beetje hoger om de natte lappen te drogen
jekent het wel
 
hof-1.png


Koude zit gewoon tussen de oren .............;)
 
De luchtvochtigheid is eerder een issue, anders gaan zaken roesten… en als de temp daalt stijgt de luchtvochtigheid. Je wil ze best max 60. Condens op gear heb je als je gear buiten in de koude auto zit en je t binnenbrengt in een warme vochtige omgeving. Ik herinner me de denon cd spelers die uit de aanhangwagen in de feestzaal niet werken wegens beslagen lasers. Ff geduld en dan werkt ie wel.
tempschommelingen is slecht voor je soldeerpunten. Dat uitzetten en krimpen telkens de zon r werk doet en laat (elke dag dus)
 
Dat klopt niet wat je zegt Klinkske. Koude lucht heeft juist een lagere lucht vochtigheid.. omdat het minder goed water kan vasthouden.. Als de temperatuur daalt, condenseert het vocht op materialen die warmte onttrekken of een goed warmtegeleidingscoëfficiënt hebben. Het is ook daarom dat je condens op enkel glas ziet als de temperatuur buiten kouder is.

Oven in het algemeen is het enige wat je kunt doen tegen vocht gewoon ventileren. Een afzuiginstallatie aanzetten. Dat helpt echt.. Als je nog ouderwets groente hebt gekookt of een was hebt opgehangen.
 
Laatst gewijzigd:
We verwarren zaken, net voor t dauwpunt is de luchtvochtigheid net hoger bij dalende temperatuur. Doe maar eens n test. Een ruimte van 22 graden. Luchtvochtigheid 55%. Laat afkoelen naar 20 graden. Luchtvochtigheid is hoger. Ik zie t hier elke dag. Ik heb 6 meters, in koude lucht kan je minder vocht oplossen. Dat vocht is dan dus al afgegeven aan koude oppervlakken. Zoals je zegt. Als je wil drogen, verwarm je de lucht. Gaat die meer water bevatten. Dan afvoeren. Koide ruimtes ventileren doet amper drogen. Je natte autoruiten drogen niet als je de raam open zet. Dat vocht moet je eerst verdampen en dan afvoeren.
beetje zoals n warm drankje meer suiker oplost dan n koud drankje. Je wil dat vocht net in de lucht houden en afvoeren. Door verluchting.
S nachts s ochtends, als t gras nat wordt is dat door t dauwpunt. Koude lucht kan t water niet meer oplossen en condenseert.
die gasbellen die je ziet als je water verwarmt naar 80 graden is lucht die je uitdampt uit water. Maar da s andersom :)


ik toon ff een website met rekenblad.

D8D13A13-FE02-41EE-9BD8-CE6F05637575.png
 
Ik ga sinds kort met een theedoek even langs de ramen (kamerzijde) waar condens op staat 's morgens en die hang ik daarna buiten, daarna, of tegelijker tijd ventileren idd.

Het glas is dubbel glas maar al wat ouder, mogelijk dat het condens wat zegt over dat het vervangen moet worden.
 
De verwarring komt omdat we over relatieve luchtvochtigheid spreken. Even met denkbeeldige getallen om het idee duidelijk te maken.

-Het is 20°C, 1m³ lucht kan 1 liter water bevatten (meer zou er als condens uit vallen). Hij bevat 0.5 liter water. De relatieve luchtvochtigheid is 50%.
-We koelen die lucht af naar 10°C. Nu kan die 1m³ slechts 0.6 liter water bevatten. Onze 0.5 liter water is nu dus een relatieve luchtvochtigheid van 83%.
-We koelen die lucht verder af naar 5°C. Nu kan die 1m³ lucht slechts 0.4 liter water bevatten. Onze 0.5 liter is dus te veel. De relatieve luchtvochtigheid is 100% en het overschot valt uit de lucht als condens.

Koude lucht kan dus minder vocht bevatten en is daarom drogere lucht. Het probleem is als je koude lucht en "veel" vocht hebt; die kan dan niet door de lucht worden opgenomen. Weerom de echte getallen liggen anders maar dat is het idee. Daarom werkt verluchten dus goed: je haalt droge koude lucht binnen en daarmee verplaats je natte koude lucht naar buiten.

Nu is het in een onverwarmde studio zo dat je apparatuur mee opwarmt en afkoelt met de omgeving en dus geen koudeconcentratie vormt waarop vocht zich zal afzetten. Je ramen bv wel, omdat die door de buitenlucht meer afkoelen dan de rest.

Wat temperatuurcycli betreft moet je zeker opletten met echte hitte van bv directe zon achter glas, maar een paar graden ambient verschil tussen dag en nacht gaat niks doen met je soldeer want dat is peanuts vergeleken met een aan/uit cyclus. Ik heb het wel gemerkt met apparaten die op een zolder genre "50° in de zomer, vorst in de winter") hebben gelegen, die zijn vaak niet in beste staat. Maar dan nog zijn het eerder de elco's van jaren ongebruik dan de soldeerverbindingen. De enige keer dat ik echt brakke soldeerverbindingen had doorheen een apparaat was een Crumar, maar dat was een gevolg van de productie en niet het verdere leven.

Ook weer anders zijn ruimtes die op zich al erg vochtig zijn zoals opbergkelders of slechte berghokken/tuinhuizen. Dat merk je als iemand bv boeken in een te vochtige kelder heeft bewaard, die komen er niet goed uit. Op een zolderkamer heb je dat vochtprobleem niet. Ik heb ook wel eens synths met bergen roest gezien omdat ze in een erg vochtig hok bewaard werden. Dat dit niet goed is voor de elektronica spreekt voor zich, al zijn er taaie beestjes die dan nog perfect kunnen werken.

In de Klinkske KolderKelder voorzie ik dat probleem niet omdat je a) een fatsoenlijke kelder met goede vloer hebt en b) hem verwarmt en de vochtigheid controleert.
 
Ik ga sinds kort met een theedoek even langs de ramen (kamerzijde) waar condens op staat 's morgens en die hang ik daarna buiten, daarna, of tegelijker tijd ventileren idd.

Het glas is dubbel glas maar al wat ouder, mogelijk dat het condens wat zegt over dat het vervangen moet worden.
Condens aan de binnenkant van de ramen is inderdaad niet zo'n goed teken. Ik heb ook dubbel glas uit 1995 hier beneden, en daar heb ik condens aan de buitenkant. Dat is een goed teken. Ook al is de isolatiewaarde van mijn glas geen wonder. Dus condens aan de binnenkant van je dubbel glas is helaas toch een teken dat het niet (meer) al te best is.

Ik heb het over kamers waar 's nachts niemand in is. In een slaapkamer, met al het vocht dat een heet koppel in een nacht produceert, ligt het anders omdat je dan bij erg hoge relatieve vochtigheid kan uitkomen.
 
Klinkske KolderKelder is wel n goeie titel voor mijn 2022 deelname voor de sf contest :)
 
Ook weer anders zijn ruimtes die op zich al erg vochtig zijn zoals opbergkelders of slechte berghokken/tuinhuizen. Dat merk je als iemand bv boeken in een te vochtige kelder heeft bewaard, die komen er niet goed uit. Op een zolderkamer heb je dat vochtprobleem niet. Ik heb ook wel eens synths met bergen roest gezien omdat ze in een erg vochtig hok bewaard werden. Dat dit niet goed is voor de elektronica spreekt voor zich, al zijn er taaie beestjes die dan nog perfect kunnen werken.
Dat merk ik in m'n schuur met golfplaten dak en enkel glas, daar gaat alles met weer en wind mee en zijn sommige gereedschappen na een paar jaar aan het roesten.
Je kan dan dingen die gevoelig zijn voor vocht beter in huis op zolder of een kast bewaren.
 
Back
Top