stookgedrag in je huis en studio in deze tijden

Afschermen tegen de lucht. Vaseline, olie of inpakken en zo n zakje zoutkorrels erbij. Ook in je flightcase
 
Ons huis heeft energielabel B en veel glas op het zuiden. Met een beetje zon wordt het er zo 21 graden. We hebben zowel mechanische ventilatie als luchtroosters. Condens vormt zich aan de buitenkant. De muziekkamers zijn gelegen op het noorden en die worden verwarmd door de apparatuur als die in gebruik is. De verwarming gaat op zijn vroegst op 1 november aan. De airco op de slaapkamer op dezelfde verdieping kan ook verwarmen. Dat gaan we dit jaar voor het eerst uitproberen alleen niet op momenten dat de studio in gebruik is. Volgend jaar wil ik zonnepanelen aanschaffen. Er kan ruim 40 vierkante meter op het dak. Wat ik in ieder geval niet ga doen, is bezuinigen op het gebruik van de studio.
 
Dat merk ik in m'n schuur met golfplaten dak en enkel glas, daar gaat alles met weer en wind mee en zijn sommige gereedschappen na een paar jaar aan het roesten.
Je kan dan dingen die gevoelig zijn voor vocht beter in huis op zolder of een kast bewaren.
Ja, zeker met metalen golfplaten zonder verdere isolatie kan het letterlijk regenen in je schuur vanaf het plafond als er plotse grote temperatuurschommelingen zijn.
 
Mijn tekst “het zweet loopt hier van de muren” is daarop geïnspireerd :) luchtvochtigheid die condenseert tegen koude tijdens n zwoele party
 
Ik zit op zolder, het warmste plekje van het huis 😃👍🏻
Ik ook. Hoef bijna nooit de cv open te draaien hier. Nadeel is wel dat in de zomer wanneer eenmaal de warmte binnen zit, deze erg lang blijft hangen. Kan makkelijk 25-29graden blijven to laat in de avond terwijl het buiten al veel koeler is.
 
Ook bij ons staat de verwarming nog altijd niet aan. Thermostaat staat 's morgens van 7u00 tot 8u00 en 's namiddag/'s avonds van 17u00 tot 21u00 op 18°C maar het is binnen nog nooit frisser dan 19°C geweest dus is ons gasverbruik nog steeds ontzettend laag.

Ik zit wel niet zoveel in de studio en als ik er dan toch zit, zet ik enkel die toestellen aan die ik écht wil gebruiken (dus minder dan de helft om een idee uit te werken en pas wanneer ik echt begin op te nemen worden alle synths opgezet). We hebben wel zonnepanelen maar als ik achter de toetsen zit, is dat meestal 's avonds als het donker is.

:koffie:
 
Verwarming.. jeejtje .. ik moet er niet aan denken. Het is afgelopen nacht heel de nacht 17 graden gebleven hier (smerig gewoon). Zomerse nacht temperatuur in eind oktober. Hier hoeft de verwarming nog lang niet aan.
 
Omdat we nog geen airco met verwarmings functie hebben in huis maar wel last van een hoge luchtvochtigheid hebben we nu een luchtontvochtiger in de woonkamer staan.

In 12u tijd is er zeker 3 liter vocht uit de lucht gehaald en de RV is nu 70% en was gisterenavond nog 80%

We proberen richting de 50% te komen, maar daar is dat ding dan nog wel even mee bezig denk ik zo.

In ieder geval, de lucht voelt veel prettiger aan, zelfs met 16 graden in de woonkamer waar ik het eerst toch het liefst tegen de 21 graden wilde hebben.

Lijkt er op de je warmte en koude beleving sterk afhangt van relatieve luchtvochtigheid.

Conclusie, bij een relatief laag energieverbruik verbruik is het haalbaar om een aangenaam klimaat in huis te creëren.

Zodra we hier airco's hebben verwacht ik de luchtontvochtiger niet echt meer nodig te hebben, maar tot die tijd is dit een goeie en betaalbare oplossing.
 
Ik verwarm mn studio als ik daar ben.
Gemiddeld 1uur per dag a 2.5 kwh per dag. Keer 0.22cent.

Kost me 55cent per koude winterdag dag aan aardgas om in een aangename 21gr studio te genieten van mn vrije tijd.
 
Omdat we nog geen airco met verwarmings functie hebben in huis maar wel last van een hoge luchtvochtigheid hebben we nu een luchtontvochtiger in de woonkamer staan.

In 12u tijd is er zeker 3 liter vocht uit de lucht gehaald en de RV is nu 70% en was gisterenavond nog 80%

We proberen richting de 50% te komen, maar daar is dat ding dan nog wel even mee bezig denk ik zo.

In ieder geval, de lucht voelt veel prettiger aan, zelfs met 16 graden in de woonkamer waar ik het eerst toch het liefst tegen de 21 graden wilde hebben.

Lijkt er op de je warmte en koude beleving sterk afhangt van relatieve luchtvochtigheid.

Conclusie, bij een relatief laag energieverbruik verbruik is het haalbaar om een aangenaam klimaat in huis te creëren.

Zodra we hier airco's hebben verwacht ik de luchtontvochtiger niet echt meer nodig te hebben, maar tot die tijd is dit een goeie en betaalbare oplossing.
80% rv in de woonkamer betekent meestal te weinig ventilatie.
Dat kan op termijn grote problemen in de constructie geven, omdat dat vocht (damp), zelfs bij dampschermen, in je constructie kan gaan condenseren.
Als het daar opgesloten raakt, vernielt het langzaam alles wat daar zit.
Ik ken verder de situatie natuurlijk niet en dit is natuurlijk een synthforum, maar werd even getriggerd door 80% rv.
Wij hebben gemiddeld een rv van 50-60. Soms ontkom je niet aan een hogere waarde, zeker in de herfst, maar dat is een prima getal.
 
Ik denk dat die hoge RV komt door het constant binnenshuis drogen van was aan verschillende wasrekken. We zijn wel wat gaten en kieren aan het dichten hier en daar om tocht te voorkomen maar er wordt wel dagelijks gelucht.

Het schijnt dat we hier plannen hebben voor een WTW systeem, maar dat wordt volgend jaar denk ik.

We hebben overigens een wasdroger, maar die wordt maar beperkt gebruikt omdat niet alle was er in kan schijnt, geen idee hoe dat zit.
 
Gooi,op,t warmste moment vd dag deuren en ramen open en verlucht, weg met de natte lucht. Koop vochtigheidsmeters. check internet voor t warmste moment om te verluchten. Zet timers zodat je de ramen niet vergeet te sluiten. En zorg dat t niet binnenregent… been there done that

hang natte was buiten te drogen :) luchtdroger in dedicated ruimte naast de natte was als t niet anders kan?
 
Ik denk dat die hoge RV komt door het constant binnenshuis drogen van was aan verschillende wasrekken. We zijn wel wat gaten en kieren aan het dichten hier en daar om tocht te voorkomen maar er wordt wel dagelijks gelucht.

Het schijnt dat we hier plannen hebben voor een WTW systeem, maar dat wordt volgend jaar denk ik.

We hebben overigens een wasdroger, maar die wordt maar beperkt gebruikt omdat niet alle was er in kan schijnt, geen idee hoe dat zit.
Ja, dat drogen van was is een oorzaak van teveel vocht in huis.
Extra ventilatie is echt nodig. Continue.
Anders krijg je condensatie op plekken waar de lucht tegen koude oppervlaktes komt (en schimmels of erger)
Kieren dichten is fijn tegen tocht, maar je moet er letterlijk wat tegenover zetten qua ventilatie.
 
Back
Top