Dorian maakt popliedjes met Eurorack *SHOCK*

Dorian Urac

Cozy stay-at-home rock star
Lid sinds
12 oktober 2022
Berichten
271
Locatie
Utrechtse Heuvelrug
Ik lijk een soort van nieuw, maar ben dat eigenlijk niet. 10 jaar geleden wel eens op synthforum rondgehangen, maar het was wat verwaterd. Oooooooit begonnen met ambient op Belgisch platenlabel Nova Zembla, maar tegenwoordig zit ik meer in de alternatieve rock / pop / new wave / jaren '80 hoek. Ik maak dus popliedjes met refreinen, gitaar, synths en zang erin en zo. Op zich wel bijzonder is dat ik vaak Eurorack als basis gebruik (jawel, met akkoord progressies, 4/4 ritmes en melodielijnen en zo ***shock***

Mocht je het leuk vinden om te horen wat ik zoal uitspook, zie m'n Soundcloud link. Verder zou ik het wel leuk vinden om weer eens wat contact te hebben met medemuzikanten, want ik ben eigenlijk best wel gemuteerd in een soort van introverte stay-at-home home-recorder.

Groet, Dorian

 
Dat klinkt helemaal niet verkeerd! :) Dergelijke muziek werd lang geleden in het alternatieve circuit gedraaid toen ikzelf ook nog in Utrecht ging stappen. Hoe vliegt de tijd... :beard:
 
@vink: Je opmerking ontroert me. Ik was altijd nogal onzeker over zang omdat iemand jaren geleden met grote stelligheid tegen me zei dat ik nooooooit openbaar moet gaan zingen, omdat ik dat écht niet kon. Op de een of andere manier blijft zo’n opmerking vervolgens als waarheid in je hoofd verankerd. Het koste me jaren voordat ik moed genoeg had om nummers met zang aan anderen te laten horen. Dank dank dank, je weet niet half hoe goed me dit doet.

Wat ik me afvraag: zijn er meer Synthforum gebruikers die zang met synths en jaren '80 new wave pop combineren?
 
@Dorian Urac , ik vind je stem erg goed zelfs... ik ben zelf een beperkte zanger, maar binnen die beperkingen kan ik wel wat, en dat werkte, ook op podia, lang gelee.
en nu zelfs veel beter, nu ik mijn eigen muziek maak. ik ben zelfs soms meer dan tevreden. en ik kreeg ook soms opmerkingen... (die later, toen ik uit de band stapte, het waren geen groffe opmerkingen, en mijn zang zweepte de band zeker goed op, maar pas later merkte iemand op, hoe 'bizonder' of beter hoe moeilik het was, wat ik deed, haha, nou ja, beetje onduidelik geschreven.
als zanger sta je toch wat kwetsbaarder op een podium, dan een gitarist, b.v.).

er zijn mensen die zang met synths en jaren 80 invloed gebruiken hier, maar ik kan ff niet op de avatar-namen komen, sorry, ik moet ze weten, maar kom vandaag amper op mijn eigen naam, ach zo erg is ook niet.

fijn, dat mijn opmerking je een boost geeft, dat heeft iedereen nodig, en inderdaad zo'n opmerking kan er in hakken, en heel blijven hangen.

ik ben zekerder van mijn zang dan vroeger, alhoewel op het podium, niet, dat werkt dan niet.... wellicht ook, aangezien het niet live is, al kan ik meezingen, met mun eigen nummers, en dat gaat goed.. haha.

pfff terug naar jou, wat zit hier allemaal over mezelf te lullen. ja, meer; vocals, stem, ik vind dat erg belangrijk, voor mijzelf, niet alle tracks/songs hebben zang, maar sinds een tijd, wil ik weer meer zang, of op elk nummer zang zetten.. maar een lange tijd, was een track niet af zonder vocals.

dus ik luister naar de eigen kracht van een stem. en die heb je gewoon. zeer jaren 80, mooi timbre, gothic-achtig, gothic de echte, de echte gothic hee, niet de slappe aftreksel, ach ja het werd ook new wave genoemd, dat is beter nu en toen...
 
@Dorian Urac

De zang past perfect bij het nummer! Er zullen vast andere stijlen van muziek zijn waar die zang niet bij past, maar dat hoeft ook niet. Ik zou me door die opmerking dat je nooit zou moeten gaan zingen dan ook niet van de wijs laten brengen. Hier een voorbeeld van een vergelijkbare zangstijl die het ook heel goed bij de gespeelde muziek doet (daar moest ik bij je nummer aan denken):

 
Welkom back, knap trouwens dat je pop gerelateerde muziek maat met gebruik van eurorack, vaak is het toch wat experimenteler.
 
@vink: Niks mee mee om zelf ook je zieleheil bloot te leggen. ‘k Zie liever altijd de echte mens achter het plaatje dan de gepolijste poster-boy/girl/x versie. Als zanger sta je inderdaad veel meer in de schijnwerpers en daarmee ook in de stortvloeden van kritiek. Je staat daar toch maar mooi kwetsbaar te wezen op zo’n podium, en vanuit je “mens zijn” je emoties te uiten, in plaats van dat je dat een ietsepietsiebeetje "verborgen" via een instrument doet (niet dat daar wat mis mee is natuurlijk; alles heeft z’n wonderschone plaats in het geheel).

@ProgHead: Sisters of Mercy ken ik nog wel. Gek genoeg had ik er vroeger minder mee. Indertijd was het iets te bombastisch naar mijn smaak; ‘k was meer van de wat rauwere Britse gitaarpunk en daarnaast softere synth pop zoals Depeche mode en Kim Wilde e.d.), maar ik kan de Sisters tegenwoordig absoluut waarderen. Ik zie de timbre overeenkomsten :-)

@krautrock1958: De truc is om v/oct sequencers te gebruiken die goed de akkoordschema’s volgen. Liefst met op elkaar aansluitende variaties als er een refrein aankomt e.d. Bijv. via een Arturia Keystep pro die tegelijk een polyfone synth aanstuurt voor de 3-stems akkoorden. En je oscillatoren goed stemmen, naast dat je effecten en drum-modules natuurlijk eenvoudig kunt aansturen met triggers. Gitaar, zang, mix en misschien nog wat vst instrumenten en vst drums erover, en dat moet ergens op gaan lijken. Sommige hardcore Eurorackers zullen dat misschien een beperking van een oneindig creatief instrument vinden, maar da’s ieder z’n ding zeg maar. Zelf werk ik juist graag in kaders, anders slaat m’n brein op hol en daar heb ik al genoeg van soms, haha :- ) (btw I Love ouwe Krautrock muziekjes, vooral CAN)
 
Laatst gewijzigd:
Ik was altijd nogal onzeker over zang omdat iemand jaren geleden met grote stelligheid tegen me zei dat ik nooooooit openbaar moet gaan zingen, omdat ik dat écht niet kon. Op de een of andere manier blijft zo’n opmerking vervolgens als waarheid in je hoofd verankerd. Het koste me jaren voordat ik moed genoeg had om nummers met zang aan anderen te laten horen.
Sommige mensen kunnen dat soort kritiek direct naast zich neerleggen, bij andere blijven ze knagen. Ik moet zeggen dat ik er ook last heb van heb, als dat soort negatieve reactie bv op YT staan. Het is niet altijd makkelijk om dat te negeren. Maar toch gewoon doen, ik vind je stem (en het geposte nummer ook) erg gaaf klinken. Er is uiteraard een verschil tussen de mensen die "mooi" kunnen zingen en zangers en zangeressen die het meer van het karakter moeten hebben. Geef mij maar de 2e categorie!

Wat ik me afvraag: zijn er meer Synthforum gebruikers die zang met synths en jaren '80 new wave pop combineren?
Ben ik op het moment wel mee bezig, met zo'n projectje. Alleen doe ik daar waarschijnlijk voornamelijk de zang en minder de synths.

Nogmaals, gaaf nummer! Echt een oorwurm, ik ga 'm nog eens opzetten... 8)
 
@SmartBits Ben benieuwd naar je project. Als je ergens iets hebt om te beluisteren, zet dan vooral een link hieronder.
Over negatieve kritiek die blijft knagen: ik merk zelf dat ik juist graag opbouwende kritiek wil horen, zodat ik kan groeien en leren, liefst van mensen die zelf ook met muziek werken. Daarentegen bestaan er ook zwartwit-denkers / narcisten / bullebakken / trollen die vanuit een klein kader of vanuit dubieuze motieven anderen met de vloer gelijk maken, gewoon omdat het kan. Naief als ik ben, heeft me het jaren gekost om dat soort types überhaupt te herkennen en mezelf er boven te plaatsen.
 
Inderdaad - serieuze kritiek is nuttig en daar kun je je voordeel mee doen, maar je hebt ook beroepsklagers voor wie het nooit goed genoeg is. Die laatste categorie kun je het beste negeren.
 
Heel mooi nummer hoor. :okdan:
Zit echt een jaren 80 sound in...
The Cure enzo...
'Het alternative sound van pop' was dat toen, geloof ik...
top3.png
 
Zeker niet verkeerd , dat nummer van Dorian . Misschien ook eens insturen naar "De dag des oordeels".
Radioprogramma met enkel new-wave.
 
Back
Top