The Locking of the Dawn

Freakydile

I used to be a snaredrum
Lid sinds
6 november 2003
Berichten
1.233
Locatie
Zolder B
Mijn eerste min of meer "complete" track gemaakt in mijn "studio"...



(zoals "altijd":)

Drums: TR-808
Synth: Jupiter 6
FX: Space Echo RE-201

Opgedragen aan de lockdown, de stilte en de ochtenden, afwezigheid van verkeer, de rails, de braambessen,
de hazen en fazanten, reeën en buizerds, everzwijnen en konijnen, gras en wind, hoogspanningsmasten en
confirmatie van het vermoeden.
 
Ja, 't is te horen dat je een snaredrum bent geweest, lol. En die omschrijving, haha.

Heel mooi en sereen nummer, ik vind hem heel erg mooi, proficiat.
 
Ja, 't is te horen dat je een snaredrum bent geweest, lol. En die omschrijving, haha.

Heel mooi en sereen nummer, ik vind hem heel erg mooi, proficiat.
Eigenlijk vind ik de snare het mooist van de 808. De so called "legendary kick" is voor mij niet "het"... De beschrijving
zijn de dieren en dingen die ik tegenkwam in de stille ochtenden vol mist en opkomende zon...

Merci!!!!!!!
 
Deze 808 into heeft een Phil Collins vibe met daarachter een vangelis structure...:okdan:
Lekker rustig nummer hoor.
van..png
 
Prachtig! Helemaal mijn ding.
Alleen doen wat mij betreft de drumsounds er afbreuk aan. Passen er zo totaal niet bij.

Probeer eens zonder, of met een bak galm achter de clap á la Antarctica van Vangelis.
 
Prachtig! Helemaal mijn ding.
Alleen doen wat mij betreft de drumsounds er afbreuk aan. Passen er zo totaal niet bij.

Probeer eens zonder, of met een bak galm achter de clap á la Antarctica van Vangelis.
Dankjewel... Ik kan zeker eens een mixdown maken zonder de drum surtout... Maar het is nu eenmaal mijn
enige drummachine, en daarmee ook een stuk mijn sound... Ik heb wel een S900 met drumtrigger ingangen,
die ga ik binnenkort aansluiten... Dan is er natuurlijk "wat meer" mogelijk... En een galm heb ik niet... Reverb
is altijd mijn minst favo FX geweest...De delay smeert alles lekker dicht en daar hou ik wel van...

Merci voor de feedback!!!
 
Vind jij de snare ook te luid?
Een basslijntje erin zetten...
De pads lijken te zacht maar dat komt waarschijnlijk door de ontbrekende basslijn...
die zouden dan de drums goed opvangen, denk ik...
 
Een basslijntje erin zetten...
De pads lijken te zacht maar dat komt waarschijnlijk door de ontbrekende basslijn...
die zouden dan de drums goed opvangen, denk ik...
Ik snap wat je zegt... er zitten eigenlijk geen pads in, dat is de delay die een pad maakt van de arpeggio, en dat
gedraagt zich als een padsound... een akkoord laat ons zeggen... Die diepe brass, dat is bedoeld als basslijn...
Ik speel dat zo omdat dat is hoe ik een orgel bespeel, diep, continue en resonerend...

Als ik het eens aan wil passen, dan zal ik het opnieuw moeten spelen, want er is geen midi aan te pas gekomen,
met de losse hand zeg maar, dat is op het laatst ook te horen...

Ik heb een beetje galm over de drums gezet, en dat maakt het voller idd... En een klein beetje chorus op dat
"lead"-achtige geluidje op het voorlaatste couplet...

Ik kan het altijd eens "opnieuw" spelen... Misschien moet ik maar eens midi aansluiten, om het desnoods erna
aan te kunnen passen wat timing betreft... De midi inplementatie van een JP-6 is niet om feest over te vieren...
 
Als ik het eens aan wil passen, dan zal ik het opnieuw moeten spelen
Dan is het nog lastiger om kritiek te geven omdat ik vanuit Cubase or DAW luisterden...:o:

Dan speel je het zo live in en dan kan je het idd niet zomaar veranderen like Cubase 10...:okdan:
dan kan je beter de drums idd iets zachter zetten...
Hoeveel sporen? drie?:okdan:

Bij MIDI gaat er een wereld voor je open... BUT! soms té veel, dat je niet meer kunt kiezen en ook hoe complex digitaal kan zijn.:dj:
 
Goede track.
Ik krijg er herfstgevoelens bij, zittend op zolder knooien met m'n vader aan modeltreinen.
Het enige wat mij opviel is de droge drum. Daar had ik misschien nog iets van een reverbje op gegooid (kwestie van smaak natuurlijk)
 
Dan is het nog lastiger om kritiek te geven omdat ik vanuit Cubase or DAW luisterden...:o:

Dan speel je het zo live in en dan kan je het idd niet zomaar veranderen like Cubase 10...:okdan:
dan kan je beter de drums idd iets zachter zetten...
Hoeveel sporen? drie?:okdan:

Bij MIDI gaat er een wereld voor je open... BUT! soms té veel, dat je niet meer kunt kiezen en ook hoe complex digitaal kan zijn.:dj:
Ik heb het in Ableton opgenomen. In principe zijn het 9 sporen.

1. Drums

2. Arpeggio
3. Arpeggio RE-201

4. Trumpet
5. Trumpet RE-201

6. Baslijn
7. Baslijn RE-201

8. Synth
9. Synth RE-201

Ik moet eens kijken hoe ik een mixdown van elk kanaal met de FX doe. Dan kan ik ze daarna op mijn Fostex overzetten...

Wat de midi betreft... Ik ben als kind op een Amiga begonnen met experimenteren, in Aegis Sonix. Instrumenten muten, voorzichtig noten vervangen,
instrumenten en kennis maken met ADSR etc... Dat nam ik enkele jaren voor lief, met een Casio Keyboardje om te spelen... Zo rond 1995 ging ik aan
het tracken in FT2, dat was meer programmeren dan wat anders, maar ik kon er, voor die tijd, leuke trackjes mee maken...

Zo rond 1999 maakte ik, na een kale reis met een MC303 groovebox, kennis met Reason. Reason 1 was dat nog... Daar maakte ik enkele
jaren mijn tracks mee... In tussentijd kocht ik, onwetend, een DX-7, en wat andere synths...

Ik heb met midi een tijd gewerkt, maar omdat ik het futselen met een muis en scherm moe was, ben ik steeds meer naar hardware
gaan neigen... Ik heb graag direct in de hand wat ik doe, en de fouten neem ik voor lief, het is des te meer menselijk...

Zoals je zegt: ik heb Uren voor basdrums gezeten, maanden voor filters, settings, presets, preferences, jaren voor balkjes, tempo's etc...

Als ik speel zoals ik nu speel, dan voel ik me het meest "vrij"... Ik neem wel op op de PC, hoewel ik dat ook analoog kan als ik wil,
maar werk liever met triggers etc... daar kan mijn JX-3P en JP-4 ook mee overweg... eigenlijk kan ik wel eens een basistriggertrack
neerleggen in de DAW, zodat mijn 808 daarmee gelijk loopt... Dat maakt het wel een beetje makkelijker...

Thanks again for the feedback!!!
 
Goede track.
Ik krijg er herfstgevoelens bij, zittend op zolder knooien met m'n vader aan modeltreinen.
Het enige wat mij opviel is de droge drum. Daar had ik misschien nog iets van een reverbje op gegooid (kwestie van smaak natuurlijk)
Mooi he, zo een jeugd vol knutselen, techniek, proberen, opkijken, leren, dromen...

Ik heb een reverb op de drum gezet... Niet té hard, omdat de hele drumtrack 1 track is, en ik de hihats niet te fel dichtgesmeerd
hebben wil... Maar het is me gelukt denk ik... Ik zal het zo meteen posten... Ook heb ik een klein toefje chorus op de synth gegooid...
 
Mooi he, zo een jeugd vol knutselen, techniek, proberen, opkijken, leren, dromen...
Ja echt. Later besef je pas hoe fijn het was.
En een goede reminder om tijd met je eigen kids (mocht je die hebben) te besteden.
Ik heb een reverb op de drum gezet... Niet té hard, omdat de hele drumtrack 1 track is, en ik de hihats niet te fel dichtgesmeerd
hebben wil... Maar het is me gelukt denk ik... Ik zal het zo meteen posten... Ook heb ik een klein toefje chorus op de synth gegooid...
Ja idd. Met 1 track is het iets lastiger.
Je kunt eerst een highpass filter toevoegen (voor de send) zodat je alleen mid / hoog naar de reverb stuurt.
Scheelt wat mud.

Ja, dat kan ook heerlijk werken!
 
Ja echt. Later besef je pas hoe fijn het was.
En een goede reminder om tijd met je eigen kids (mocht je die hebben) te besteden.

Ja idd. Met 1 track is het iets lastiger.
Je kunt eerst een highpass filter toevoegen (voor de send) zodat je alleen mid / hoog naar de reverb stuurt.
Scheelt wat mud.

Ja, dat kan ook heerlijk werken!
Ik heb het aangepast, de link in de post bevat nu de versie met wat reverb...

Zelf heb ik geen kinderen, onderwijs is de beste anticonceptie zeg ik wel eens... Maar binnen mijn klas, tracht ik,
wanneer de leerlingen het toelaten, het fijn, rustig en leerrijk te maken... Helaas is mijn schoolomgeving een beetje
die van in de film "The Principal"... Maar in een desolaat landschap bloeit ook wel eens een bloem...

Dat was een tip waar ik nog niet over nagedacht had.. Kan idd... Thanks for the tip!!!
 
1. Drums

2. Arpeggio
3. Arpeggio RE-201

4. Trumpet
5. Trumpet RE-201

6. Baslijn
7. Baslijn RE-201

8. Synth
9. Synth RE-201
Tip: Als je dat in audio kunt randeren, kun je alsnog nummer 6 (of de RE-201) een zacht sup bass onder brengen (een sine of een puls)
 
Ik heb het aangepast, de link in de post bevat nu de versie met wat reverb...
Beter! (wat mij betreft dan)
Zelf heb ik geen kinderen, onderwijs is de beste anticonceptie zeg ik wel eens... Maar binnen mijn klas, tracht ik,
wanneer de leerlingen het toelaten, het fijn, rustig en leerrijk te maken... Helaas is mijn schoolomgeving een beetje
die van in de film "The Principal"... Maar in een desolaat landschap bloeit ook wel eens een bloem...
Ja klopt zeker
Dat was een tip waar ik nog niet over nagedacht had.. Kan idd... Thanks for the tip!!!
:)
 
Back
Top