Toffe video's, gedaan met één Groovebox

Lid sinds
22 Maart 2008
Berichten
10.010
Locatie
-
YT staat vol met video's van te gekke demo's en hardware setups. Dan zoek je naar een specifiek apparaat en verdwaal je in ee vele performances waar het in gebruikt is maar wat doet nu wat?? Herkent iemand dit??
Maar soms kom je echt te gekke performances tegen, gedaan met één apparaat! Welke video gaf jou GAS? Of inspireerde en zorgde ervoor dat je weer overtuigd was dat die onder een dikke laag stof liggende groovebox echt een te gek apparaat is. :D

Ik kwam een tijd geleden deze Novation Circuit set tegen van Rephazer.. Het kan dus ECHT op een Circuit.. zelf ben ik blijven hangen in wat patterns maken en de mogelijkheden onderzoeken op de Circuit, maar dit soort demo's maken me weer helemaal verliefd en zorgen ervoor dat ik me weer een avondje wil afzonderen met de Circuit.. :)

En zo zat ik gisteren ook te denken wat ik nou met de Novation Monostation moet. Tijdens Lock-down ooit gekocht maar nog niet echt aan toegekomen.. (net zoals vele andere grooveboxen).. maar door de demo hieronder voel ik meteen weer liefde voor het ding. Echt een leuke demonstratie van wat er mogelijk is met die parameterlocks.. of presetlocks eigenlijk..



 
Laatst gewijzigd:
Hey hou eens op!!

Ik zat vorige week al te azen op een circuit, om af en toe eens mee op de bank te jammen of mee te nemen op stap.
Helemaal niet nodig, heb al genoeg van dat soort spul.
Kom jij opeens weer met leuke video's wat de circuit allemaal kan :D
 
Deze vond ik wel leuk, helemaal met Maschine:
 


Tot dit filmpje voelde ik geen noodzaak om over te stappen van mijn MPC 2500 naar een One. Halverwege dit filmpje was jk om.
 
Voordat ik ook weer helemaal lekker wordt door performances van anderen :
Iets wat samples afspeelt kan natuurlijk al snel een complete performance (track) 'verzorgen'.
Niks mis mee, maar dat ligt niet aan het apparaat, maar vooral aan de gave om goede samples te vinden (maken) en op een mooie manier samen te voegen.
Elke sample based artiest kan met een kanaal of 4 en wat sequence mogelijkheden o.b.v. z'n verzameling samples en talent om hiermee te werken wel iets neerzetten.
Dat klinkt al snel heel lekker en moet ik echt loskoppelen van de hardware die gebruikt wordt.
En het klopt wat je zegt : bij veel video's met meerdere spullen in beeld, weet je niet wat er nu waardoor gemaakt wordt. En dat maakt het wel eens lastig.
Maar eigenlijk weet je dat dus bij een groovebox ook niet. Want die samples en het talent van de gebruiker krijg je er niet bijgeleverd.

Dat gezegd hebbend : soms haal je wel wat inspiratie (en vooral GAS) uit video's

Wat mij zo te binnen schiet is bijv. Substan, vaak 1 box, soms meerdere, meestal Elektron:



Jay hoskin. Vaak meerdere boxes / apparaten, maar soms ook 1

(ok, met 2 pedalen erbij ;P )

Ihor, soms met één box. (vaak is het dan wat meer uitleg, maar wel heel leuk en leerzaam)


Deze gast maakt ook mooie performance video's.
AKAI FORCE I Live Performance I The Inevitable

Maxipok kijk ik vooral voor z'n Force video's, maar hij maakt ook leuke jams.
Full Track Created on Maschine Plus - Melodic Electronica
Akai Force Workflow: Making A Track From Scratch (Full Process With Descriptions) (soms met een hele uitleg erbij, wat ik dan weer leuker vind om te kijken)


Alex Fain maakt hele techno sets met enkel de MC-707 (tegenwoordig gebruikt hij wel meer trouwens)
Alex Fain-84 Min Live Dub Techno only #mc707 (ik geloof bijna niet dat dit uit de 707 komt :) )
Alex Fain- Live set July #2 - solo #digitone 53 min

En zo kan ik nog wel even doorgaan, maar het risico is dat ik binnenkort 3 roze dozen op de stoep heb liggen :D
 

oh... ik zou bijna weer een MC303 willen :D (2 x gehad en weggedaan toen besloten dat ik ooit een RM1x moest hebben.). Maar zeker nostalgie dit. Ik had toen maar 1 apparaat en dan focus je zoveel meer op 'n apparaat.. Maar beiden keren dat ik em had vond ik ze sloppy qua timing en dit is gewoon een product eigenschap.. teveel noten ingeven en de noten waar ie moeite mee heeft worden te laat geproduceerd..
Wel een hele coole video. :okdan:
 
Hey hou eens op!!

Ik zat vorige week al te azen op een circuit, om af en toe eens mee op de bank te jammen of mee te nemen op stap.
Helemaal niet nodig, heb al genoeg van dat soort spul.
Kom jij opeens weer met leuke video's wat de circuit allemaal kan :D
hahaha.. sorry.. :D maar zo bekend.. mijn hele ruimte staat vol door GAS.. doordat ik hier op SF kom:okdan:
 
Bedankt allemaal voor de vids.. De Launchpad en performance en die finger drumming performance op de MPC2500 en Maschine vind ik heel erg knap.

@Fred B. Ja idd een super apparaat die MPC ONE. Het enige waar je tegenaan loopt zijn is de beperking op de CPU bij gebruik van synths en geheugen als je audiotracks gaat opnemen maar zoveel waar voor je geld ja!! Zeker als je het met andere gear vergelijkt.

@Montfrooij Leuke vids ook. Misschien moet ik ook mensen gaan volgen die een bepaald apparaat hebben om er zo meer bezig te zijn. Elektron video's kijk ik ook heel vaak omdat het toch een bepaalde workflow is en heel leerzaam om anderen daarmee bezig te zien.. Een Digitact kan ondanks de polyfonie van slechts 8 stemmen heel sopisticated klinken, goeie fx en uitgebreide modulatie mogelijkheden en je alles kan resampelen maar zeker interessant apparaat. Ook de MPC ONE, super apparaat ja maar minder uitdagend omdat ie zoveel kan. Dan vind ik het juist super om iemand op MC3030 een performance te doen omdat ik weet dat ie zo beperkt is. :)

 
Had in de nineties ook een MC-303 maar kwam nooit verder dan patterns (goeie, dan wel natuurlijk }:|) maar nooit iets dat tot een hele set of track zou leiden. Maar wel een keer in De Kelder in Amersfoort een optreden meegemaakt van een gast op één MC-303. En in De Ekko in Utrecht iemand met twee Korg ElecTribe R's. "Hm, dat kán dus wel..." dacht ik toen. Wel tof wanneer je iemand voor je gevoel beperkte/onbruikbare hardware tot de laatste vezel ziet inzetten.
 
Had in de nineties ook een MC-303 maar kwam nooit verder dan patterns (goeie, dan wel natuurlijk }:|) maar nooit iets dat tot een hele set of track zou leiden. Maar wel een keer in De Kelder in Amersfoort een optreden meegemaakt van een gast op één MC-303. En in De Ekko in Utrecht iemand met twee Korg ElecTribe R's. "Hm, dat kán dus wel..." dacht ik toen. Wel tof wanneer je iemand voor je gevoel beperkte/onbruikbare hardware tot de laatste vezel ziet inzetten.
Haha.. ja bij mij hetzelfde verhaal met de MC303.. maar waren mijn eerste kennismaking met de groovebox. Daarvoor alleen met Atari ST in de weer geweest. Maar zo leuk om die video's ermee te zien op YT.. maar alleen leuk, niet GAS opwekkend.. been there.. :)
Die Electribe's zijn ook leuk ja!!

David Sullivan krijgt hele mooie dingen uit de 505. Twee stuks, dat dan weer wel en wat acid uit de laptop geloof ik:



Oh.. cool. Ook een 505 gehad na mijn tweede 303. Maar eigenlijk tekort tijd om er echt wat productiefs mee te maken. Wel leuke performance features. Heb daarna een RM1x gekocht, kapot maar toen ie het weer deed maakte ik er aan de lopende band ritmes mee.. maar misschien ook omdat ik de tijd had en er zolang naar had uitgekeken.. tof ding ook. Heb em nog steeds. 505 is ook alang weg..

2 Circuits is ook te gek.. en dan een beetje als DJen.. De Circuit is best wel 'basic' maar ze hebben goed gekeken wat echt essentieel is.. die HP/LP knop komt heel goed tot zijn recht.

 
@Montfrooij Leuke vids ook. Misschien moet ik ook mensen gaan volgen die een bepaald apparaat hebben om er zo meer bezig te zijn. Elektron video's kijk ik ook heel vaak omdat het toch een bepaalde workflow is en heel leerzaam om anderen daarmee bezig te zien.. Een Digitact kan ondanks de polyfonie van slechts 8 stemmen heel sopisticated klinken, goeie fx en uitgebreide modulatie mogelijkheden en je alles kan resampelen maar zeker interessant apparaat. Ook de MPC ONE, super apparaat ja maar minder uitdagend omdat ie zoveel kan. Dan vind ik het juist super om iemand op MC3030 een performance te doen omdat ik weet dat ie zo beperkt is. :)
Ja joh, ik mag graag kijken naar de talenten die je gratis en voor een beetje reclametijd kunt bekijken op YT.
En dan probeer ik dat talent los te koppelen van het GAS voor een bepaald product, maar dat is wel lastig.
Hoe dan ook, ik heb een lange 'later bekijken' lijst met dit soort videos. Heerlijk!
 
@Fred B. Ja idd een super apparaat die MPC ONE. Het enige waar je tegenaan loopt zijn is de beperking op de CPU bij gebruik van synths en geheugen als je audiotracks gaat opnemen maar zoveel waar voor je geld ja!! Zeker als je het met andere gear vergelijkt.
Ik gebruik de interne synths hooguit voor een basslijntje en audiotracks opnemen doe k wel in een DAW. Dus voor mij persoonlijk zijn dat geen issues of zaken waar ik tegen aanloop. Ik zie het puur als een sampler zoals mn 2500 en dan heeft deze veel leuke en handige extraatjes. Maar ook zonder die synths of audio opnames had k em nog steeds gekocht en er veel plezier aan gehad.
 
Toen die Native Insruments Maschine mk 3 uit kwam en op YouTube wat demo’s
zocht kwam ik deze tegen :

 
Back
Top