de Compact Disc [CD] is 40 jaar actief

grappig hoe veel mensen in deze thread Jarre noemen bij hun eerste cd's. Ik dacht destijds: elektronische muziek, dat móet digitaal. Tot ik er achter kwam wat AAD ophet hoesje betekende....
 
Mijn eerste CD was Purple Rain van Prince, gekocht in 1984. De lokale platenzaak had toen op de kopse kant van de balie een heel klein bakje "Dit is nieuw, dit zijn CD's!". In het begin ging afspelen voornamelijk op een Philips CD-100 (het oermodel!) die ik af en toe kon lenen. Mijn eerste eigen speler was een Toshiba XR-V12. Ik heb foto's uit 1987 waar hij zichtbaar is, dus ik denk dat ik hem om en nabij de release in 1986 gekocht heb.

Uiteindelijk maar weinig spelers gehad. In 1993 had ik een Philips CD630, en daarna een CDR 870. Die laatste staat hier nog steeds.

In het beginjaren waren er nog discussies over hoe "houdbaar" een CD zou zijn, voordat je ze niet meer kon afspelen door bitrot. Voorzover ik me kan herinneren direct bij de release van de CD-100 al. Ergens zit in mijn hoofd dat het zelfs in het publiciteitsmateriaal van Philips genoemd werd, maar dat kan een valse herinnering zijn.

s-l1600.jpg
 
mijn eerste cd was Zoolook, in 1984. even de kat uit de boom gekeken na de introductie van de cd, maar als liefhebber van alternatieve muziek was het janken in de beginjaren. mijn cd doorbraak was een trip in 87 naar amerika, 1000x meer keus en 12 dollar ipv 40 gulden. in van die longboxen, helaas niet bewaard want sommigen zijn nu goud waard met die verpakkingen. de jaren daarna schreef ik recensies voor veel tijdschriften, en gingen er duizenden cds doorheen hier. veel meuk, veel naar de kringloop, en zelf altijd vinyl blijven kopen. grappig genoeg koop ik tegenwoordig weer meer cd's, veel 90s spul wat ik mis in de collectie en nog goedkoop is. ook specials dingen die ooit alleen op cd zijn uitgebracht. we zitten inmiddels op 10.000 plus vinyl, en 2-3000 cd's. spelers weet ik niet meer, maar ik heb heel wat dj cd spelers gerecenseerd voor interface en heb zelf nu weer zon sony met lade voor 5, die vind ik toch het lekkerst.
 
Bij mij was Synthesizer Greatest van Ed Starink (en uiteraard later gevolgd door de overige albums van de reeks)

Een aparte CD-speler heb ik al lang niet meer maar ben een tijdje geleden begonnen met het rippen van mijn CD-collectie naar FLAC (en MP3) en speel dus voornamelijk mijn 'CD's' via de computer (HTPC)

Mijn collectie is ongeveer een 200-tal CD's. Steeds albums, nooit CD-singles. En sporadisch koop ik CD's via Markplaats, 2dehands,...

Ook al heb ik al geruime tijd een Spotify-abonnement, een fysiek exemplaar vind ik nog steeds interessant, zeker aangezien op Spotify bepaalde songs niet (meer) beschikbaar zijn, of niet de oorspronkelijke versie zijn.
 
Mijn eerste CD was een maxi single van één of andere techno-act. "F nogiets". In 1990 denk ik. Geen idee meer wat het precies was.

Daarvoor huurde ik CD's van de bieb en andere verhuurplekken. Ooit eens 45 minuten gebromfietst naar Eanske (Enschede) om bij een obscure keet wat techno, hip hop en house te huren. LFO, onder andere. Daar was ik toen heel erg van onder de indruk.

Tegenwoordig haal ik regelmatig wat uit de kringloop.
 
Back
Top