Roland Alpha juno 2 + PG-300 en SH-2000.

Als je op Reverb.com zoekt heb je in elk geval al de maximumprijs. Ik zie daar momenteel Alpha's van 950, maar ook 650€.
 
Is natuurlijk wat de gekken er voor geven, gezien het moderne aanbod.
Beiden rond 750 wegzetten, voor mensen die toch geen muziek maken?
 
laat ons zeggen dat je voor een pg300 minstens 400 vangt en voor een alpha juno 2 minstens 700 - als de aftertouch werkt en de display verlichting en hij de typische buzz niet heeft
Wie dat koopt en hoe lang ie te koop zal staan kan niemand zeggen. Ik had een pg1000 te koop voor 400 en dat duurde een half jaar. Mensen vragen er nu meer voor, maar zoals met alles zegt niks dat 't ook aan die prijs verkocht wordt.
Als je turnlab heet is de juno 2 + pg 300 vast 1200+ (vast al eerder 1500+) maar vergeet niet dat reverb fee pakt alsook paypal. 7 a 10%
 
als ie de juno 2 net werkend en pg300 voor 700 verkoopt sta ik morgenvroeg in Eijsden :D - en ben dan vast al te laat

Heb nog even gekeken, pakweg 600 voor de alpha en de pg300 zie ik voor 500 vraagprijs. Ergens ver weg van hier, beiden.
Of alles werkt staat er niet bij

voor 350 zie je zelfs geen alpha 1 meer
 
Laatst gewijzigd:
Alpha's zie ik met enige regelmaat voor die (300-400) prijzen op mp of 2dehands.
Ik zie ze idd ook voor een stuk duurder ;

Sh2000 is gezien de ouderdom wat lastiger, die prijzen variëren wat meer

Pg300 is gezien schaarste ook lastiger, maar met nieuwe varianten op de markt is die qua prijs daar niet ver boven
 
Reverb en Ebay pijzen zijn niet heel gek als je bedenkt hoeveel commissie die platformen vangen op zowel verkoop als de verzendkosten en de administratieve verwerking. Stuur je een flinke synth verzekerd naar Japan zijn de verzendkosten al snel 450 euro. Over dat bedrag vangt Reverb ook alweer 15% commissie en moet dus verwerkt in de prijs. Daarnaast zijn veel aanbieders in het hogere vraagsegment daar commerciele aanbieders. Koop je daar is het een inclusief BTW prijs, derhalve krijg je een BTW factuur en mag je die 19-24% ook nog eens van het bedrag aftrekken dat de verkoper vangt. Ofwel, je kan om te beginnen al zo 35% van de prijzen die je daar ziet aftrekken van wat een verkoper vangt. Dan heb je daarbovenop ook nog dat de verkoper belasting over de winst betaald (bij genoeg omzet). Eigenlijk is 1500 euro voor een set dan nog goedkoop. Wat ik maar wil zeggen; het is wat kort door de bocht om te stellen dat mensen die op Reverb/Ebay hoge prijzen vragen knakenpoetsers zijn ;) Een particulier die 1200 euro vangt poetst z'n knaken harder dan een commerciële Reverbverkoper bij een bedrag van 1500 euro.

Enfin, ik ben ondernemer en koop dus soms wel voor dergelijke bedragen op Reverb omdat ik ook al die gemaakte extra kosten weer kan aftrekken, voor mij maakt 1200 euro bij een particulier of 1500 euro op Reverb in die zin niks uit, onder aan de streep staat vaak hetzelfde.

Ik lees daarnaast dingen als; 'gezien het huidige aanbod...' Het maakt geen kont uit of er voor veel lagere bedragen synths opde markt zijn die 10x meer kunnen. Mensen die een Alpha Juno willen willen een originele Alpha Juno, zo tikken mensen nou eenmaal. Nostalgie/emotie en voorliefde voor retro design en authenticiteit zijn een drijfveer sterker dan technologische specs.
 
Laatst gewijzigd:
Ik verstuurde eens wat naar australie. De koper betaalde 450 euro. Ik kreeg 170 euro. De rest waren kosten. En dat was ebay, de douane, verzending en fee van paypal. Nooit meer. Belachelijk
 
Ik verstuurde eens wat naar australie. De koper betaalde 450 euro. Ik kreeg 170 euro. De rest waren kosten. En dat was ebay, de douane, verzending en fee van paypal. Nooit meer. Belachelijk
...maar dat is dus wel exact waarom prijzen op die platforms hoog zijn. Ik wordt echt enorm moe van mensen die met de vraagprijzen (vs de daadwerkelijke verkoopstatistieken) op Reverb als prijsmeter aan komen zetten voor hun particuliere verkoop, terwijl zij 100% in hun zak steken en op Reverb je uiteindelijk bij de prijzen waarmee vergeleken wordt je zo 35% van de prijs moet afhalen wanneer je snapt hoe deze zijn opgebouwd in de meeste gevallen. En de koper voor die prijzen doorgaans een zakelijke koper is en dus dat bedrag helemaal niet betaald en de zakelijke verkoper dat bedrag helemaal niet krijgt.

Wel grappig; geïnteresseerden die erachter komen dat ze te laat zijn voor een koopje (ik kocht een Juno vroeger voor 120 euro... duh een brood kostte ook 30 cent in 1963) en overal gaan roepen hoe belachelijk huidige prijzen zijn, terwijl de verkoopstatistieken gewoon laten zien dat mensen betalen. Schaarste versus gewildheid, meer basic wordt het niet.
 
Zolang mensen reverb gebruiken als referentie voor hun zoldervonst hebben dealers een flinke uitdaging met inkopen en verkopers vervelende gesprekken met kandidaten die hen proberen te overtuigen. Niks aan te doen. Of je koopt mits eventuele prijsberekening of niet. Merk op dat op reverb mensen flink afbieden. En ook dat werkt. 25 a 30% er af werkt soms. Try it
 
Daar waar mensen 10 jaar geleden nog hun oude synth te koop aanbieden voor een in hun ogen schappelijke prijs (aanschafwaarde minus jaren plezier minus gebruikerssporen = vraagprijs) weet iedereen tegenwoordig ebay en reverb te vinden en gebruiken idd de vraagprijzen daar als "huidige waarde" en vragen vrolijk die prijs.

Gelukkig zijn er ook nog mensen die dat niet doen en min of meer de 1e prijsbepaling toepassen.

Je moet dan alleen wel snel zijn, met alle kapers op de kust, waaronder lieden als turnlab die een koopje een week later als serviced verkopen aan reverb prijzen :verkoght:
 
tja memorabilia, de 50 ers hebben (er soms) geld (voor over) en willen terug naar hun jeugd. Gelukkig is dit geen porsche 911 forum :D

Maar topicstarter, heb je er wat aan?
 
Je mag altijd vragen wat je wil .
 

Attachments

  • 46709F45-7E38-49ED-ADD1-8AF56A081180.png
    46709F45-7E38-49ED-ADD1-8AF56A081180.png
    311,3 KB · Bekeken: 137
Zolang mensen die prijzen blijven betalen zal het niet veranderen. Maar ja de tijden veranderen. Ik herinner me nog altijd goed ergens mid jaren '90 zag ik in een tweedehands muziekwinkel een Roland TR-909 staan voor 20.000 Bfr. (500 euro). En toen vond ik dat al schandalig veel.
 
Laatst gewijzigd:
Yep times are changing.
Ik heb wel het idee dat de bizar harde prijsstijgingen van begin covid periode zijn afgevlakt. Tussen begin 2020 en begin 2022 zijn sommige prijzen zo hard gestegen.
Het gratis geld is op en het leven wordt duurder. De prijzen van investeringsobjecten (zoals huizen) blijft ongeveer gelijk terwijl de inflatie stijgt, waardoor ze relatief goedkoper worden. Helaas wordt je salaris waarschijnlijk even relatief lager tenzij je een 10%+ loonsverhoging krijgt. Bij een soort van 2008 crisis gaan de prijzen van veel van dat soort objecten sterk omlaag, je zag toen dat huizen 30% omlaag gingen in prijs terwijl ik een paar keer een 909 voor 750 euro voorbij zag komen (zeg 500 750 minder dan voorheen gangbaar in die tijd).
 
Prima toch dat er een hoop lucht uit luxeproducten gaat, zeker wat betreft de belachelijke prijzen voor 'vintage' synths.
 
Back
Top