'Een i3 is traag' - maar is tegenwoordig nog wel echt zo??

Hoe lang gaat een laptop eigenlijk mee?


Tja, dat ligt aan de processor... en build quality qua hardware. Ik hoop er minstens 5 jaar mee te doen als ik een nieuwe zou kopen nu.
 
Tja, dat ligt aan de processor... en build quality qua hardware. Ik hoop er minstens 5 jaar mee te doen als ik een nieuwe zou kopen nu.

En hoe je je OS onderhoudt. Je hebt heel veel reclames die inspelen dat je computer 'traag' wordt en dan maar een nieuwe moet kopen (vooral macbooks om de 3 jaar natuurlijk). Om de 2 jaar een frisse installatie van je OS doet wonderen en dan gelijk alle overbodige bloatware eruit halen (wat zeker voor audio noodzakelijk is, je hebt wel een aantal tools die je hierbij kunnen helpen). Natuurlijk worden applicaties meer cpu hongerig (en ontwikkelaars lui met het optimaliseren van hun software) maar ter indicatie, mijn muziekpc is nog een I7 uit 2012 en kan nog redelijke volle projecten aan met de laatste plugins.
 
Zelf heb ik een laptop uit eind 2017. Laatste keer nieuwe installatie van alles was 3 jaar terug, en alles doet het nog perfect. Was benieuwd, en zoals alles nog goed.blikft werken hoop ik er nog een tijdlang plezier van te hebben. Moet er ook bij zeggen dat ik de afgelopen 3 jaar ook geen nieuwe software heb geïnstalleerd. Wellicht dat dit ook meehelpt.
 
Voor recording zou ik aan een i3 of i5 niet durven beginnen. Dan moet je over een paar jaar alweer naar wat anders....
Ik werk al jaren met een 2e hands I5 HP minicomputer met 8 GB, 64 bit windows 10 en Bitwig Studio en dat voldoet prima. Computer kostte me 50 euro. Data staan op een 1 TB SSD van 60 euro en een oude laptop HD van 360 GB (gratis). Ik zit regelmatig op meer dan 60 sporen en dat gaat helemaal prima. Zodra een midi spoor ok is maak ik er een audiospoor van en dat scheelt natuurlijk. Vaak zitten op de audiosporen ook nog eens VST effecten (b.v. EQ, delays) en ik heb geen last van ondercapaciteit. Loopt wel los van internet en antivirussoftware. Werk graag circulair en heb me onlangs verwend met een (grotere) 2e hands monitor van 8,50 euro :). Tja, kan niet op.

Muziek die ik maak staat hier op SF
 
Ik bouw complete avondvullende surround Dolby Atmos tracks met 20gb Kontakt libs op mijn Commodore 64.
 
Back
Top