Maschine mk2 icm behringer umc404hd geeft veel latency

MonoTron

Initiating Sequence..
Lid sinds
13 januari 2004
Berichten
6.105
Locatie
de paddestoel op m'n teen
Ik heb gisteren een vriend geholpen met het aansluiten van wat gear. Hij heeft de Maschine mk2 hard en software en een komplete midi keys erbij.
We liepen er tegenaan dat de latency nogal hoog was. Te hoog om iets fatsoenlijk te kunnen fingerdrummen en op te nemen.
In de preferences van de software is geen buffersize in te stellen. Wel werd in de opties aangegeven dat er 7ms latency op de input zit, 7ms op interne verwerking en 7ms op de output. Die werd echter niet automatisch gecorrigeerd.
Er was een optie voor asio4all, die leek minder latency te geven maar gaf kraakjes in de audio. De keuze voor audio device was ook wasapi ofzo. Zegt me niet direct iets.

Iemand enige ervaring met de latency van de maschine mk2 en tips hoe dit op te lossen zijn zeer welkom.
 
Heb de de Behringer Asio drivers voor de UMC404 geïnstalleerd?
 
Aan mijn ervaring heb je vast niet veel, maar wie weet.

Als je nu de afwijking aanvaardt , worst case, en erna quantised of de blokjes zet waar je ze wou, kan je al tenminste verder. Heeft de AI geen directe monitoring?
Ik heb ondertussen de mkiii en nu denk ik plots dat ik inderdaad er ook vaak naast zit, daarom dat ik alles van maschine midi only houd, en aparte sporen eventueel opneem in ableton en daar verschuif tov elkaar indien nodig.
 
In de preferences van de software

Welke software? Draait je vriend Maschine stand-alone of als plugin in een host? (Ik denk dat eerste, maar lees het niet expliciet en het kan een rol spelen)


In de preferences van de software is geen buffersize in te stellen.

Dat kan door die driver komen. Kan je de buffersize wel aanpassen als je asio4all kiest? Ik googlede even "maschine set buffer size" en kreeg de indruk dat het wel zou moeten kunnen, namelijk. Zo ja, dan kan je tevens die kraakjes verhelpen.
 
Ik denk ook dat je drivers voor de audiointerface (opnieuw) moet installen.. Ik had mijn X air ook na een complete re-install werkend zonder de drivers maar niet optimaal. Denk dat hdie Behringers op een stock audio driver draait dan.. (lees ASIO4ALL dus gok windows??) De Behringer ASIO drivers zijn optioneel dacht ik.. (is alweer 'n tijdje terug dat ik de her-installatie deed..)

Zo ziet het er bij mij uit.. als je op "Open Panel" clickt kun je alles instellen. Ik draai op 64 samples en totaal geen latency.. en een redelijk zwaar project met een U-HE Pro5 en wat VST synth plugs van NI. Samples zelf geeft niet echt problemen.. Ik draai

X air.png
 
Heb de de Behringer Asio drivers voor de UMC404 geïnstalleerd?
Nee dat had hij zelf gedaan en heb ik niet gecheckt of aangeoast. Zal dat de volgende keer idd ff opnieuw installeren.

Aan mijn ervaring heb je vast niet veel, maar wie weet.

Als je nu de afwijking aanvaardt , worst case, en erna quantised of de blokjes zet waar je ze wou, kan je al tenminste verder. Heeft de AI geen directe monitoring?
Ik heb ondertussen de mkiii en nu denk ik plots dat ik inderdaad er ook vaak naast zit, daarom dat ik alles van maschine midi only houd, en aparte sporen eventueel opneem in ableton en daar verschuif tov elkaar indien nodig.
Hij maakt nog niet zo lang muziek dus het moet wel gewoon werken. Sowieso moet een maschine natuurlijk gewoon te gebruiken zijn om beats in te drummen, dat is het hele doel van het apparaat. Latency was overigens zo hoog dat quantise alles verder vooruit schoof ipv terug naar de 1 :D

Welke software? Draait je vriend Maschine stand-alone of als plugin in een host? (Ik denk dat eerste, maar lees het niet expliciet en het kan een rol spelen)

Dat kan door die driver komen. Kan je de buffersize wel aanpassen als je asio4all kiest? Ik googlede even "maschine set buffer size" en kreeg de indruk dat het wel zou moeten kunnen, namelijk. Zo ja, dan kan je tevens die kraakjes verhelpen.
Als het goed is stand alone, hij heeft geen andere daw.

Bij asio4all kon ik idd wel buffersize aanpassen, maar die stond volgens mij op 512 en kraakte al.
Lagere waardes zou dus de latency verlagen maar nog slechtere audio geven.
Hierdoor denk ik dat onjuiste drivers zijn geïnstalleerd of iig niet goed.
 
Ik denk ook dat je drivers voor de audiointerface (opnieuw) moet installen.. Ik had mijn X air ook na een complete re-install werkend zonder de drivers maar niet optimaal. Denk dat hdie Behringers op een stock audio driver draait dan.. (lees ASIO4ALL dus gok windows??) De Behringer ASIO drivers zijn optioneel dacht ik.. (is alweer 'n tijdje terug dat ik de her-installatie deed..)

Ik denk ook dat je drivers voor de audiointerface (opnieuw) moet installen.. Ik had mijn X air ook na een complete re-install werkend zonder de drivers maar niet optimaal. Denk dat hdie Behringers op een stock audio driver draait dan.. (lees ASIO4ALL dus gok windows??) De Behringer ASIO drivers zijn optioneel dacht ik.. (is alweer 'n tijdje terug dat ik de her-installatie deed..)

Zo ziet het er bij mij uit.. als je op "Open Panel" clickt kun je alles instellen. Ik draai op 64 samples en totaal geen latency.. en een redelijk zwaar project met een U-HE Pro5 en wat VST synth plugs van NI. Samples zelf geeft niet echt problemen.. Ik draai

Bekijk bijlage 3821820
We zullen idd de drivers eens opnieuw installeren. Ik weet niet welke asio drivers hij heeft gebruikt.
 
Op de website van de Native Instruments Maschine Mk II zie ik staan:
built-in audio interface
Daar vas ik al bang voor. De Behringer U-Phoria UMC404HD is ook een audio interface (sterker nog: het is eigenlijk niets anders dan dat ;)). Wat een Maschine is weet ik niet. Een ding weet ik echter wel: twee audio interfaces op 1 systeem werkt over het algemeen niet. De "klokken" verschillen een ietsie pietsie dus gaan ze uit de pas lopen. Verder kun je software (DAW etc.) op een computer maar met 1 audio device verbinden. Dus wat die vriend van jou precies heeft gedaan (Behringer aansluiten op de Maschine, of beide op de computer) weet ik niet. Ik zou ook niet weten waarom.

Ik heb recentelijk wel video's op Youtube gezien van mensen die gebruik maken v/e nieuwe mogelijkheid tot het aansluiten v/e audio device (zoals de Behringer 404) op een apparaat zoals de Maschine (weet niet meer precies, weet niet meer waar op YT). Dat zou volgens de fabrikant vlekkeloos moeten kunnen maar dat werkte niet lekker. Iets met Class Compliancy van een v/d apparaten waardoor de firmware ge-upgrade moest worden om met de Behringer te kunnen werken ofzo. Waarschijnlijk heeft zo'n Maschine-achtig apparaat niet genoeg audio aansluitingen waardoor men een extern audio device erop aan wil sluiten, weet ik veel.

Onthoudt: de Behringer 404 is Class Compliant. Wat wil dat zeggen? Het heeft in beginsel geen driver nodig. Aansluiten via USB kabel op je computer (Windows, Apple, Linux, BSD, Andriod) is genoeg. Ik gebruik Linux dus ik weet niet precies waar die ASIO (of ASIO4All?) driver voor nodig zou zijn i.v.m. de Behringer 404. Misschien is ASIO een "algemene" audio driver en niet speciaal voor de B. 404.

Geloof het of niet: aan die Behringer kan het niet liggen. Dat is misschien vervelend voor sommigen om toe te geven. Maar Class Compliancy is niet voor niets uitgevonden.

En nogmaals: misschien ligt het aan het feit dat er 2 audio devices tegelijk worden gebruikt. Waarom zou je vriend de Behringer 404 überhaupt willen gebruiken als de Maschine ook een audio device is? Misschien domme vraag van me, maar goed.
 
Als het goed is heeft de mk2 maschine geen ingebouwde audio interface, dat is de mk3.
De mk2 is slechts een controller met alleen midi en usb aansluiting
De MK3 heeft ook geen audio interface, dat is de maschine+ en dat is een standalone/computerloze oplossing.

En verder, class compliant of niet: installeer onder windows gewoon de ASIO drivers als die beschikbaar zijn en je enige vorm van audio performance wilt in een windows DAW.
 
De MK3 heeft ook geen audio interface, dat is de maschine+ en dat is een standalone/computerloze oplossing.

En verder, class compliant of niet: installeer onder windows gewoon de ASIO drivers als die beschikbaar zijn en je enige vorm van audio performance wilt in een windows DAW.


mk3 heeft wel een audio interface ingebouwd..


maschine-mk3-hd-2-133760.jpg
 
Kan het zijn dat er teveel processen op de achtergond meedraaien of dat er misschien adware of zo meedraait of misschien conflicteert machine met een ander programma waardoor het niet soepel loopt?
Kijk ff in taakbeheer naar de gegevens en hoeveel geheugen enz er wordt aangesproken, misschien dat je daar ergens iets tegenkomt.
 
het is al gezegd; de UMC404HD heeft een ASIO driver, de laatste versie downloaden.. ik heb een UMC204HD gehad, dezelfde drivers, goede latency, moet prima werken, wanneer er zoals @krautrock1958 opmerkt niet al te veel rommel meedraait.

heeft zelfs een zeer goede latency, de helft minder dan mijn focusrite solo...

goed.

ik heb zelf een Maschine Mk3, levert geen problemen op overigens; een ingebouwde interface, wanneer een je 2e gebruikt. tegelijkertijd, ja clocks.. dat terzijde.

een Maschine Mk2 is een 'lege' controller, een midi controller. dat moet geen enkel probleem voor de latency opleveren, vanzelfsprekend, tenzij, wie weet, een usb port opspeelt. of intern er iets is, maar dat is een long shot.

maar eerst: asio drivers op de behringer website downloaden, installeren, instellen in de maschine software, et voila.

de latency binnen maschine software, is zoals bij alle progs via control panel in te stellen, wanneer het ASIO drivers zijn. kijk hoe laag je kunt gaan.
 
het is al gezegd; de UMC404HD heeft een ASIO driver, de laatste versie downloaden..
maar eerst: asio drivers op de behringer website downloaden, installeren, instellen in de maschine software, et voila.

de latency binnen maschine software, is zoals bij alle progs via control panel in te stellen, wanneer het ASIO drivers zijn. kijk hoe laag je kunt gaan.
Idd dit eerst maar eens proberen :okdan:
Volgens mij was het een redelijk nieuwe laptop en er stond verder niets aan.
 
[...]
een Maschine Mk2 is een 'lege' controller, een midi controller. dat moet geen enkel probleem voor de latency opleveren, vanzelfsprekend, tenzij, wie weet, een usb port opspeelt. of intern er iets is, maar dat is een long shot.
[...]
Bedankt voor de info. Dat een Mk 2 van iets zo fundamenteel verschilt v/d "+" of Mk I versie had ik tot voor kort niet voor mogelijk gehouden. Weer wat geleerd. ;)
 
[...]
Er was een optie voor asio4all, die leek minder latency te geven maar gaf kraakjes in de audio. De keuze voor audio device was ook wasapi ofzo. Zegt me niet direct iets.
[...]
Ik kan het niet laten, sorry. Zal wel reeds door een ander opgemerkt zijn, maar over het algemeen betekent kraakjes in audio, wanneer je van configuratie verandert, dat er flink wat te veel van het (audio) systeem wordt gevraagd. En met systeem bedoel ik de hele keten van drivers, hardware, besturingssysteem en software. Daar kan een mens over het algemeen niet mee behalve trouble shooten.

In het ideale geval (dat niet bestaat) heb je een computer die direct uit de fabriek komt en installeer sluit je de Maschine aan. Liefst, als dat mogelijk is, zonder software. Kijken of je compu nog "lekker draait". Dan (speciale?) drivers installeren (nog geen software). Weer kijken of die compu gaat zweten van de belasting, etc. Rinse - repeat.

Ik zou in ieder geval die Maschine eens proberen zonder de Behringer. Je weet maar nooit. En zonder het Komplete Kontrol keyboard. Wat dat ding zou ook wel eens drivers nodig kunnen hebben. Enfin, wordt het al duidelijk dat ik niet gecharmeerd ben van audio hardware die zijn eigen software en drivers nodig heeft? ;) Kun je dat ding nog ruilen eigenlijk?
 
Bedankt voor de info. Dat een Mk 2 van iets zo fundamenteel verschilt v/d "+" of Mk I versie had ik tot voor kort niet voor mogelijk gehouden. Weer wat geleerd. ;)

o nu begrijp ik je class compliant verhaal dat is voor de Maschine+, die draait op een vorm van linux.
in wezen zijn de Maschine mk1/2/3 'lege' controllers, behalve dat Mk3 inderdaad een soundinterface heeft, volgens mij zowat dezelfde als in de Maschine+.
maar ze mk versies zijn niets meer dan hardware controllers, die midi uitsturen, en ook gegevens kunnen ontvangen voor de 2 schermen, zoals de Push 2 b.v.

Enfin, wordt het al duidelijk dat ik niet gecharmeerd ben van audio hardware die zijn eigen software en drivers nodig heeft?

wanneer ze goed zijn geprogrammeerd, heeft dat louter voordelen....

het is lastig om van een afstand te beoordelen wat er mis gaat, maar het mag duidelik zijn dat de kombi maschine mk2 + behringer UMC404HD + komplete kontrol keyboard in wezen geen enkel probleem moet opleveren. het kan wel, maar in de meeste gevallen, moet het vlekkeloos gaan. maar, zeker bij windows, geen systeem is gelijk, en zelfs soortgelijke systemen; een plugin werkt wel of niet. kan altijd.

de maschine software en de drivers voor maschine mk2 en komplete kontrol werken simpelweg goed. ik heb wel b.v. het probleem dat de maschine mk3 niet goed werkt als geluidsinterface op mijn laptop, dus het kan altijd... maar op een andere laptop en 2 andere systemen; vlekkeloos... (op main laptop; kraakjes.... eerder vreemde tikken.... en ik merk vaker dat ik de juiste usb poort moet kiezen op die laptop, dan werkt het goed, nooit op een andere type usb poort geprobeerd, ach ja. het kan dus, maar in de meeste gevallen... en bij een desktop zijn er meerdere oplossingen mogelik...)

goed laten we even vanuit gaan dat de ASIO drivers niet zijn geïnstalleerd voor de UMC404HD, dat is de eerste stap. om deze wél te installeren.
de drivers voor maschine mk2 en komplete kontrol keyboards; weinig, zeer weinig overhead. en in mijn ervaring geen konflikten met behringer.

potverdriedubbeltjes, zie dat in de OP pas, nu de term wasapi; dat kan in sommige gevallen, voor sommige programma's inderdaad tot kraakjes leiden, ongeacht latency. of soms werkt het wel en dan weer niet goed.

maar wasapi kan goed werken... toch, voor finger drumming, de mk2 heeft erg goede pads, de mk1 had dat al, de mk3 zeker, ASIO.. en de UMC404HD kan lekker lage latencies geven, zoals al gemeld.

o wasapi werkte wél zonder kraakjes, dat is mijn ervaring met maschine software ook, maar je hebt geen kontrole over de latency.

wanneer je ITB werkt zijn alleen, Native Instruments geeft 3 waarden aan, waarvan er 2 bij de output latency horen, interne verwerking hoort bij output; 7 + 7 = 14ms...

er zijn mensen die gevoelig zijn zelfs voor 6ms latency... ik heb pas problemen bij hoger dan 20ms, je kunt er aan wennen, maar 10 of beter; 12ms, werkt voor mij al goed.

de UMC404HD, uit mijn hoofd, zal ongeveer dezelfde waarde hebben als de UMC204HD, op 512 samples 12 ms of zoiets, en halveert bij 256 samples, en zal dan weer halveren, dunkt me. 3 ms op 128 samples da is dan wel erg sterk, ik kan het niet meer testen... zal wel geen halveringen zijn...

goed.
 
Is WASAPI niet de standaard "driver" in Windows? Dat wil zeggen: is dat niet per definitie altijd aanwezig? Of is de Windows standaard qua audio (driver) iets met DirectX (ik dacht dat DirectX alleen voor games was...)? In het Linux Audio forum zijn we op het moment Linux aan het bashen (yep: Linuxers die Linux bashen!) omdat er geen snars meer te begrijpen is van het audio gedeelte voor een beginner: alsa, jackaudio, pulseaudio en nu weer pipewire erbij. Maar Windows kan er ook wat van hoor.
 
Is WASAPI niet de standaard "driver" in Windows? Dat wil zeggen: is dat niet per definitie altijd aanwezig? Of is de Windows standaard qua audio (driver) iets met DirectX (ik dacht dat DirectX alleen voor games was...)? In het Linux Audio forum zijn we op het moment Linux aan het bashen (yep: Linuxers die Linux bashen!) omdat er geen snars meer te begrijpen is van het audio gedeelte voor een beginner: alsa, jackaudio, pulseaudio en nu weer pipewire erbij. Maar Windows kan er ook wat van hoor.

wasapi is de standaard driver, om het zo te noemen, en altijd aanwezig. de directx bestaat ook nog, maar wordt niet meer gebruikt, misschien voor games, maar heeft zijn tijd gehad voor geluid denk ik.
wasapi handelt alle muziekstromen af.

ik weet niets over de verwarring van de audio in linux, ja windows heeft inderdaad meerdere wijzes, maar uiteindelik; wasapi; ingebouwd; ASIO drivers; geleverd bij de interface..
en dan werkt alles als voorspelt... een DAW zet je op ASIO, youtube b.v. speel je daarnaast af met wasapi, via dezelfde interface, geen problem. en ASIO drivers zijn vrijwel allemaal multi-client, dus ook meerdere ASIO ... clients.... kunnen verwerkt worden.

toch is ook niet alles echt helder, zeker niet voor beginners. voor loopback, b.v., mijn interface heeft die ingebouwd, handig, maar niet alle interfaces hebben dat, of men kijkt er naast, als het niet zit ingebouwd, dan moet je weer een programma installeren. het kan inderdaad best ingewikkeld worden, als je meer routing mogelikheden wilt hebben. ook voor midi...
 
Back
Top