Buchla 200-serie opnieuw uitgebracht in oorspronkelijk formaat

buchla-200-series-classic-reissue-module-1.jpg




De 'Buchla 200 Series Classic Reissue' is een nieuwe editie van de beroemde Buchla-modules in het originele formaat, 40 jaar na de eerste editie.

De nieuwe serie is gebaseerd op de originele full-size ontwerpen, vergelijkbaar met de benadering van Moog met hun modulaire heruitgaven of Sequential met de Prophet 5. Gebruikers krijgen ook hier full-sized modules met dezelfde functionaliteit als het origineel, inclusief een bijpassende uitstraling. Deze heruitgaven zijn volledig compatibel met moderne Buchla-cases en kunnen ook worden gepatcht naar 200e-modules. De klassieke en moderne versies kunnen aldus samen de wilde, ongewone Buchla-geluiden creëren in dezelfde case. Volgens het bedrijf is samengewerkt met Roman Filippov van Black Corporation (ontwerp) en Joshua Holley van Malekko (assemblage) om deze eerste serie modules mogelijk te maken. De modules dragen daarom het label "Buchla & Associates".

Op Superbooth 2021 presenteerde Tiptop Audio in samenwerking met Buchla ook modules die zijn ontworpen naar de 200-serie maar dan in eurorack-formaat.

Buchla begint de nieuwe editie met zeven modules in de zogenaamde West Coast-stijl. Daaronder vallen natuurlijk de dubbele oscillator met waveshaping, die als kleine FM-eenheid kan worden gebruikt, en de viervoudige low-pass gate, waarmee onder andere de beroemde Buchla-bongo's kunnen worden gegenereerd. De creatieve module 'Source of uncertainty', die verschillende willekeurige signalen kan combineren, maakt ook deel uit van het geheel.

De eerste productieronde is beperkt in aantal, maar verdere rondes staan in de planning evenals uitbreiding van het assortiment. De modules in Buchla-formaat zijn echter niet zo goedkoop als hun tegenhangers in eurorack.



buchla-200-series-classic-reissue-module-2.jpg


Buchla 200 Series Classic Reissue - de eerste modules​

Dual Oscillator Model 258 - Prijs: $ 999
Quad Function Generator Model 281 - Prijs: $ 999
Quad Low Pass Gate Model 292 - Prijs: $ 999
Source of Uncertainty Model 266 - Prijs: $ 999
Dual Voltage Processor Model 257 Prijs: $ 799
Triple Envelope Follower Model 230 Prijs: $ 899
Mixer/voorversterker Model 207 Prijs: $ 999

De Buchla-modules van de '200 Series Classic Reissue' zijn nu verkrijgbaar via de Buchla-shop en geautoriseerde dealers.

Bron:

Fabrikant:
 
Benieuwd in hoeverre hij gebruik heeft kunnen maken van kennis die bij het huidige Buchla nog aanwezig is.
De kans is groot dat heel wat her-ontworpen is geweest zodat gebruik van gangbare electronica mogelijk is en vermoedelijk ook smt ,maar dat is even wachten tot iemand modules heeft.
 
Wat een prijzen!@#$
Gelukkig is er voor de DIYers ook nog SAmodular, Dunnington Audio en The Beast.co, in EU en UK.
 
En nog meer van Todd Barton, op zijn nieuwe Buchla-modules..

 
Idd. 7K voor gedoe met kabeltjes en niet eens programmeerbaar. MEIN GOTT. Doe mij dan maar 2 Deckards Dreams.
Dat zou ik dan zeker en vast ook niet doen,dan koop je best 7 Matrix 1000 racks!

Dit gezegd zijnde,met wat patchkennis haal je unieke sounds uit een 200 systeem dat je maar uit een beperkt aantal andere non-modular synths uit kan halen,maar dat is ook zo met eurorack modulars.

Maar je moet dan wel nog andere 200 series modules hebben die nog niet aangeboden worden.

Los daarvan vind ik het ook absoluut veel te duur gezien de modules full smt zijn.
 
Ik heb een paar 100 en 200 clones en ben er wel heel blij mee. Er komen toch hele andere sounds uit als uit mn andere synths of eurorack. Vooral om lekker mee te freaken.
 
Kun je beter een handgemaakte Easel clone kopen, ja toch niet dan?
De easel is leuk maar beperkt,maar voeg er een paar xtra modules aan toe en je hebt plots meer mogelijkheden. (ik heb er 3)
 
Back
Top