Vraagje over binnenwerk Akai midi patchbay

dod563

Ouwe rot
Lid sinds
26 september 2008
Berichten
1.178
Goedemorgen SF'ers,

Ik heb een Akai ME30P midi patchbay, erg blij mee maar het viel me op dat het een brommetje genereert wanneer het aanstaat. Als ik op de bovenkant van de behuizing druk, wordt het minder. Ik heb het zojuist opgeschroefd en er zit aan de binnenkant van de behuizing een stuk plastic gelijmd, welke los heeft gelaten.

Ik zou denken dat links van de printplaat de voeding zit en het stuk plastic misschien moet helpen isoleren van de voeding (geluid, warmte, ik ben niet erg technisch). Alleen zou ik dan verwachten dat het stuk plastic boven de voeding zou zitten ipv 10 cm ernaast. Zoals het plastic zat, zat het meer boven de printplaat en niet boven de vermeende voeding. Lijkt me wel stug dat men het 36 jaar geleden wat nonchalant erop heeft gelijmd. Iemand die een idee heeft? Het is nu los en ik moet/wil het teruglijmen maar als het meer zin heeft boven de vermeende voeding te plaatsen, hoor ik dat graag. Uiteraard ook of het de brom kan doen afnemen of dat daar andere oplossingen voor te bedenken zijn.
 

Attachments

  • me30p.jpg
    me30p.jpg
    61 KB · Bekeken: 122
Als ie open is, bromt ie dan ook nog? Mss is het de voeding… warme lijm om de
Juiste plaats aanbrengen durft al wel eens helpen. Uiteraard doe je dat als de stekker uit is.
 
Akai is hoogst bedreven, loskomend dingetje zit er niet voor niks. Plaats t waar t zat. :)
 
Nee, als het open is, lijkt brom ook weg. Ik lijm het voor nu inderdaad maar weer terug waar het zat en ga eens verder zoeken naar mogelijke oplossing. Dank!
 
De plastic cover zit niet boven de transformator, maar juist boven het PCB. Daar zitten tenslotte punten die potentieel contact kunnen maken met de behuizing.
De brom die je hoort is waarschijnlijk de transformator. Soms kun je dat wat verbeteren door strak vast te draaien, maar trafo's trillen altijd een beetje en met ouderdom wordt dat soms heviger.
Screenshot 2022-03-06 142240.jpg
 
Ok, thanks. Ik had het al op de originele plek teruggeplakt maar dat helpt natuurlijk niet tegen de brom.

Zou ik iets bovenop de transformator kunnen doen zodat het meer klem komt te zitten onder de behuizing? Dit omdat het minder wordt wanneer ik op de bovenkant druk... en dan denk ik aan iets wat niet brandgevoelig is, zeg maar...
 
Dat zal helaas waarschijnlijk niet helpen, het zijn de lamellen vh trafo-pakket die trillen, en door de bovenkant vast te klemmen gaat misschien alleen de bovenplaat extra meetrillen.
Maar da's de 'theorie'; als je merkt dat aanduwen wel degelijk helpt zou het wie weet toch iets kunnen uithalen.

Dit is een 'conventionele'/ouderwetse trafo zo te zien (geen ringkern trafo) dus zolang het niet brandgevoelig is .... maar voor de zekerheid ook maar iets van elektrische isolatie ertussen.
(Bij een ringkern trafo moet je sowieso nooit een elektrisch geleidend pad maken via de centrale montagebout en de metalen kast, dan krijg je een kortsluitwikkeling en ellende.)

Je zou ook kunnen overwegen om de trafo te vervangen.
 
Probeer iets niet geleidend thv de brom te positioneren. Kijk of dat de brom verhinderd. Bij een met koelplaatjes zijn t vaak de
Plaatjes. Tandenstoker er tussen en stil was ie. Warme lijm maakt dat de platen niet meer trillen en dus nt meer zingen. Brommen.
 
Back
Top