Fase problemen door eq's; hoe zit dat precies?

MonoTron

Initiating Sequence..
Lid sinds
13 januari 2004
Berichten
6.114
Locatie
de paddestoel op m'n teen
Ik gebruik Renoise als daw en neem veel hardware synths en drums op waarna ik in Renoise met eq's en filters het geluid sculpt tot het qua frequenties de bandwidth heeft die ik wil.

Nu lees ik regelmatig over faseproblemen die ontstaan door het gebruik van meerdere eq's.
Daar heb ik volgens mij weinig problemen mee, maar ik ben benieuwd naar wat dit probleem specifiek is.

Gaat dit om lichte verschuiving van de fase van het ene stereo kanaal ten opzichte van het andere kanaal waardoor je gehele of gedeeltelijke phase cancellation krijgt een dus je geluid wegvalt of qua volume wegzakt?
Of gaat dit over een ander is groter pricked dan dit?

Tijdens mixen luister ik regelmatig in mono om te checken of de mix nog goed klinkt.
 
schijnt wel mee te vallen vernam ik dan weer in een YT video. Die gingen dat net bewust uitproberen. zoek ff die YT video op, was niet zo oud dacht ik en ze vertellen waar t schoentje wringt
 
Waarschijnlijk bedoelen ze dat de sound minder punch heeft. Eq slokt dat meteen groten deels op. Met transformers kun je ook sound veranderen dan heb je dat minder. Pro’s studios proberen dat meestal zo.
 


van Dan Worrall, heeft meer vid's over phase en eq's...

is nog een van de weinigen waarvan ik de video's volledig kijk...

Thanks! @klinkske is dit ook de video die jij noemde?

Ik gebruik meestal een highpass of een lowpass over de opname om het sublaag of juist hoog eruit te filteren.
Vervolgens effecten etc en dan meestal aan het einde van de chain vaak weer een parametrische EQ om bepaalde vervelende frequenties eruit te filteren, of om wat aan te dikken.
Daarnaast regelmatig parallele FX chains, met name voor alles frequenties onder de 200-250hz dus bass, kicks etc om het laag onder controle en toch stevig te houden.

Volgens mij heb ik daarmee geen echte problemen veroorzaakt, ten minste ik hoor ze niet ;) en het belangrijkste zijn natuurlijk mijn eigen oren. Klinkt het goed dan is het goed!
Maar ik ben ook nog niet 100% zeker of ik op het juiste let.

Ik zal de video eens bekijken!
 
Heel veel soundengenering geleerdheid gaat over (electro) acoustische muziek......en gaat vaak niet op bij puur electronische muziek.
 
Die Dan Worrall heeft ook zo n lekkere stem. True-isms 😃

heeft ie, en al is maakt ie ook vidjes of zoiets voor Fabfilter Pro-Q(3), niet op dit kanaal, maar je ziet welke zijn favoriet is, hij is niet opdringerig, doe wat je wil wilt, maar geeft alleen aan, heel pragmatisch mét droge humor, de simpele feiten...

phase/fase en eq is meer hype dan werkelikheid, al kan een highpass filter zeker invloed hebben, b.v.

maar vertrouw je oren, niet de immense hoeveelheid YT vids over... ik heb eerst veel gelezen over produktie, en kijk zeker YT vid's, soms een ontdekking, een kleine, soms een grote, maar sporadisch.

het meeste komt eeuwig terug (lees Nietzsche eens....), dezelfde trucjes, regels, etc.

ik ken de regels. gebruik een aantal vrij standaard, en soms geheel niet...

goed, ik ben geen ekspert...

Heel veel soundengenering geleerdheid gaat over (electro) acoustische muziek

valt mij ook op, en niet vreemd natuurlik, maar dan zijn inderdaad meer 'trucjes' en regels nodig, of is dat wel zo??

bijna nooit over puur elektronische muziek. of bijna nooit, zeker niet produktie-technisch.

maar buiten dan worrall, en soms bij toeval anderen, studeer ik er niet meer zo op. alleen wanneer ik tegen iets aanloop, meestal roept het dan vragen op, zoek ik het uit, weet wat het is, en denk; maar het klinkt goed, al geeft de multi-correllatie meter, phase problemen aan in de hoge freqs..

er zijn zeker regels + dbFS, echte clipping, nou ja, als effekt?

het is wel handig om te weten wat dingen doen, want al gebruik ik b.v. masking, ik unmask bijna nooit, alleen wanneer ik vind dat het echt moet, dan is het wel handig te weten wat het is, en welke oplossingen en die te gebruiken. beter gezegd, ik maak gebruik van masking.. ik vind het soms niet erg dat een geluid verdwijnt even door masking, en soms los ik dat anders op...

uitwijding...

maar zijn stem! zijn stem!!
 
Gaat dit om lichte verschuiving van de fase van het ene stereo kanaal ten opzichte van het andere kanaal waardoor je gehele of gedeeltelijke phase cancellation krijgt een dus je geluid wegvalt of qua volume wegzakt?
...

Tijdens mixen luister ik regelmatig in mono om te checken of de mix nog goed klinkt.

Zolang je een stereo-EQ gebruikt met L & R dezelfde settings kan er hierdoor niet ineens van alles gaan verdwijnen. Die mono-check idd goed.

Terzijde: soms zie je in advertenties of omschrijvingen dat bepaalde EQs geen fase-verschuivingen veroorzaken, maar da's in strijd met de natuurwetten.
Meestal wordt er dan eigenlijk minimal phase-shift bedoeld.
 
Ik zag een interview net DMX Krew waarin hij verteld gek te zijn op de vroege muziek van mensen. Wanneer ze nog niet zo 'profi' klinken. Zoals oude Aphex Twin.

 
het is wel handig als je je bewust bent van fase en eq. dat is in allerlij situaties belangrijk.
Om die reden ook niet alles eq-en en eerder cuts dan boosts.
Anders klinken mixen rommeliger.
heb je 1 part 2 x verschuif maar eens de fase. al als je de boel 1 sample verschuift heeft dat grote impact.
Wellicht met electronic muziek iets minder belangrijk dan bij akkoestische opnames.
Dan is fase niet alleen in eq's maar ook bij mic opstellingen of ruimte simulatie belangrijk.
F*ck da rules but you better know them.
 
Back
Top