E-mu RFX-32 adat

bontempi74

Nieuwkomer
Lid sinds
14 oktober 2010
Berichten
16
Hallo allemaal,

Ik heb hier nog niet vaak gepost maar ik zit vast met een moeilijke. Ik heb een EMU platinum sampler met RFX/adat. Alles werkt behalve de ADAT outputs. 1 output port (1-8) geeft alleen maar ruis/digital noise en van de andere output port (9-16) werken maar 2 stereo kanalen van de 4. Echt wel een meerwaarde als die het allemaal zouden doen! Alle bussen van de RFX werken naar behoren via de analoge outputs dus ik vermoed dat de RFX in orde is. Enige manier om zeker te zijn is dat ik even een werkende adat kaart van iemand anders installeer. Is er hier iemand die me dat zou gunnen? Dat ik met de sampler tot bij jou kom en jou werkende adat even installeer in mijn sampler? Dat ik eindelijk een juiste diagnose kan stellen? Ik breng een 8-pack-mono Duvel mee als dat kan helpen.
Ik weet dat dit een zeer zeldzame configuratie is… maar als je iemand kent die hem heeft?

🙏

Groetjes,
Daniel
 
Hey Daniel,

Een aantal vragen die wellicht zouden kunnen helpen bij het onderzoeken van je probleem:


- Weet je zeker dat de ADAT module de juiste is? EMU 6861 (legacy) vs 6866 (RFX):

- Toont het opstartscherm iets met 'BOGUS ADAT'?

- Welk OS heb je? 4.61 of 4.7?

- Heb je ook de ADAT input aangesloten en in de settings gekozen voor "Wordclock: ADAT" (ipv 'INTERN')?

- Gebruik je het 'RFX output' scherm om de verschillende bussen te koppelen aan een output?

- Hoe heb je kunnen testen dat de analoge output werken? Deze outputs zijn een duplicaat van de digitale outputs... heb je de test van analoog en digitaal gelijktijdig uitgevoerd?

- Zou je probleem nog kunnen liggen in deze hoek? (hdd disconnected issue)

Grt,
Syah.
 
Bedankt voor je bedenkingen Syah. Maar geloof me, ik heb alles geprobeerd. En natuurlijk is het de juiste ADAT-kaart. Sampler is een platinum. Alle opties staan er standaard op.
Het is het kleine ADAT-kaartje speciaal voor RFX-32. Opstart is volledig normaal. ADAT wordt ook gedetecteerd door de sampler.
8 kanalen vd input zijn perfect in orde. Alleen de outputs geven problemen. Als ik input clock naar ADAT schakel en een externe ADAT input geef maakt dit geen enkel verschil.
Outputs blijven slecht. Maar alle analoge outputs zijn in orde. Alle bussen van de RFX zitten daar volledig zuiver. Dus zo kan ik de fx wel gebruiken. Maar die ADAT is zo geweldig handig.
Als hij zou werken tenminste.

OUTPUTS 1-8: Slechte clock/enkel digital noise - (audiointerface geeft rood / geen of slechte clock)
OUTPUTS 9-16: 9 - 10 silent, 11 - 12 werken, 13 - 14 geven soms output maar vaak distorted, 15 -16 werken. Audiointerface geeft groen en krijgt blijkbaar goeie clock via deze ADAT output.

OS is 4.7 en een HD is niet aangesloten.
Een voedingsprobleem is niet uitgesloten.

Opnieuw: Als ik er een werkende ADAT kaart kan insteken weet ik dadelijk een hoop meer. Of even een andere RFX-32 erin zou ook een nuttige piste zijn.

Heb jij er misschien één Syah? Iemand?

Groetjes,
Daniel.
 
Ik heb idd een RFX en de bijbehorende ADAT kaart in een E6400 Ultra. Ik zit ook op 4.7 en heb ook geen HD aangesloten. Dus zonder HD kan het weldegelijk werken. Ik gebruik de mijne alleen als FX unit, aangezien ik nog steeds last heb van het volume burst probleem. Ik heb mijn EMU in een rack en het is nogal een onderneming om deze eruit te halen (er moeten dan veel meer modules uit en kabels los). Bovendien woon ik in Groningen... dat is een flinke rit.

Ik snap nog niet helemaal hoe je de digi-sync hebt toegepast. Je hebt het over dat je soundcard aangeeft dat de output clock goed is op 1 en fout op de andere. Gebruik je BNC wordclock als sync input? Of toch de ADAT in? Is je externe bron (souondcard) wel ingesteld als masterclock op het moment dat je de test deed met WC via ADAT in?

Ik neem aan dat je goed hebt gekeken naar pagina 83 - 85 in de EOS manual (4.0). Het zou ook nog te maken kunnen hebben met dithering, default clock en WC phase.
Bij mij: dithering: off. Default clock 48kHz (net als mijn geluidskaart). WV phase in/uit: beide 0.00.

Je schrijft: OUTPUTS 9-16: 9 - 10 silent, 11 - 12 werken, 13 - 14 geven soms output maar vaak distorted, 15 -16 werken. Audiointerface geeft groen en krijgt blijkbaar goeie clock via deze ADAT output.

Ik gebruik RME soundcards en daar kan je ADAT ook nog instellen op S-MUX (4 kanalen 96kHz per ADAT of 2 kanalen 192kHz per ADAT). Heb je mogelijk ook zoiets op je geluidskaart dat een probleem kan introduceren?

Ik vind het wel vreemd dat je een goede clock ziet vanuit ADAT poort 2 en niet uit ADAT poort 1. Dat lijkt toch een serieus probleem.
 
Bedankt.
Ik voed ADAT in van een andere E5000 ultra (out) om te testen. Geen S-MUX hier. Ik heb een sterk vermoeden dat de ADAT kaart slecht is.
Ik heb sync clock ook al via BNC word clock geprobeerd. Altijd het zelfde. Dithering, phase... ik heb uitvoerig getest. Daar zit het probleem niet.
ADAT of RFX swap geeft uitsluitsel. Iemand in Nederland of België?
 
Echt niemand? Half uurtje van uw tijd? Wie heeft de bovengenoemde configuratie?:halleluja
E-mu sampler met RFX en ADAT?

Groeten,
Daniel
 
Hoi Daniel, een reparateur kan eventueel wel op de ingangen van de adat IC zien of er data is of niet, de wordclock/reset/... controleren enzo ... Deze IC's werden eerst door Alesis en later ook door wavefront en nu coolaudio gemaakt. Het gaat om deze IC Coolaudio V1401 . Uit je probleemomschrijving zou ik precies denken dat wanneer je die 2 vervangt het moet werken. Of de Adat inputs van het andere toestel kan ook ...
 
Laatst gewijzigd:
ik heb een EMU E-Synth Ultra met RFX met ADAT kaart die (volledig) werkt
makkelijk toegankelijk - maar niet 'makkelijk' uiteen te vijzen (omdat ik de procedure niet ken)
graag mijn E-Synth achteraf terug werkend
wat indien niet zo ?
 
Dag Toon en Wavejockey,

Hartelijk dank voor de respons!
@Toon: ik heb al maanden geleden metingen gedaan met een ervaren technieker aan die IC’s. Dat zag er niet ok uit op de scoop maar hij kon nog steeds geen 100% uitsluitsel geven of het nu de RFX-32 zou zijn of de Adat. Eindconclusie was dat het makkelijkst en veiligst was om het met een ander kaart te proberen. Merci voor de link. Blij dat die IC’s nog gemaakt worden. Dat wist ik niet.
@wavejockey: als je dat zou willen doen?? Ik heb al het een en ander uit mekaar gehaald. Nooit iets stuk gedaan. Ik ben technisch geschoold dus ik weet wel wat ik doe. Heb vroeger veel toestellen hersteld ook. Maar als dit fout moest gaan zal ik je daar zeker voor vergoeden. Wat denk je?
 
Dag Toon en Wavejockey,

Hartelijk dank voor de respons!
@Toon: ik heb al maanden geleden metingen gedaan met een ervaren technieker aan die IC’s. Dat zag er niet ok uit op de scoop maar hij kon nog steeds geen 100% uitsluitsel geven of het nu de RFX-32 zou zijn of de Adat. Eindconclusie was dat het makkelijkst en veiligst was om het met een ander kaart te proberen. Merci voor de link. Blij dat die IC’s nog gemaakt worden. Dat wist ik niet.
@wavejockey: als je dat zou willen doen?? Ik heb al het een en ander uit mekaar gehaald. Nooit iets stuk gedaan. Ik ben technisch geschoold dus ik weet wel wat ik doe. Heb vroeger veel toestellen hersteld ook. Maar als dit fout moest gaan zal ik je daar zeker voor vergoeden. Wat denk je?

Ik snap wel ergens dat dat swappen voor jouw de gemakkelijkste oplossing lijkt. Maar bv. in die RFX-32 kaart zitten 4 custom E-mu IC's die je niet kunt krijgen. Dan hoop ik voor jou dat je geen vreemde dingen meet rond de IC's en ingangen die niet werken ... en je probleem los je er dus zowieso ook niet mee op ...

Die Adat kaart is echt simpel eh ... die IC's en opto's kosten geen drol en die vervang je op 30 minuten. Je hebt 2 stereo ingangen die werken op die 1401 chip ... vergelijk die met niet werkende en dezelfde sample? Afhankelijk van de WDCLKNEG wordt er op de rising of falling edge van de WDCLK eigenlijk data binnengeclocked in die IC ... op pin 11/12/13/14 van die IC moet dan gewoon data binnenkomen die bij eenzelfde klank en instellingen er hetzelfde uitzien. Wat zie je dan op de scoop als je de WDCLK als referentie gebruikt? Op bv. de rising edge van WDCLK komt het ene kanaal binnen en de falling edge het andere ... Verander ook zeker het volume eens, dat ga je zelfs op een scoop aan je datastroom zien ... die 34 polige kabel is toch een spotgoedkope veel voorkomende computer kabel? Je kan die 4 stereo kanalen naar elke 1401 IC die van de RFX komen localiseren en een werkende doorknippen en een nietwerkende aan een werkende ingang op de 1401 hangen. Dat kan allemaal zonder iets van iemand anders te moeten opblazen :D

Als die RFX kaart echt stuk is dan moet je volgens mij een andere van 500 euro kopen of hoeveel kosten ze tegenwoordig?
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top