Roland SBX-80 open maken en schoonmaken

spdk

ech wel
Lid sinds
21 januari 2002
Berichten
3.279
Locatie
Utrecht
Hallo,

Ik heb een Roland SBX-80, waar het numerieke keypad niet goed van werkt. Het lijkt erop dat de knoppen blijven hangen/plakken. Als ik 142 intyp voor de bpm, kom ik al gauw op speedcore snelheden van 222.

Er zitten verrekte veel schroefjes aan de buitenkant van de behuizing, ik denk niet dat ik die allemaal los moet schroeven. Ik ben een prutser, maar wel dapper en een doorzetter. Kan ik zonder teveel spijt te krijgen dat apparaat open schroeven om te kijken of ik die knoppen schoon kan maken of zo? Heeft iemand misschien andere tips alvorens ik aan dit avontuur begin? Ik wil wel graag dat ie het blijft doen, ik heb er grootse plannen mee :)

Alvast bedankt voor de hulp en een fijne dag gewenst!

SPDK
 
Mijn sbx80 had een wat loszittende tempo knop. Die heb ik ooit willen vastzetten, maar kreeg de case niet goed open en heb het dus nooit kunnen fixen.
Ik heb geen reparateur maar heb wel ongeveer al mijn gear al eens open gehad. Waarom ik de sbx niet open kreeg weet ik niet meer precies..

Sbx heb ik al lang niet meer trouwens.
 
Ik heb iemand wel eens z'n 909 open zien maken en dat zag er alles behalve gemakkelijk uit, het eerste wat je ziet is het moederboard wat je helemaal los moet schroeven om bij de knoppen te komen, dit zal wel van hetzelfde laken een pak zijn. Vandaar dat ik het maar even na ging vragen hier, straks flikkeren al die boards eruit en krijg ik ze er niet meer in.

Super bedankt voor de ervaringen en tips. Ik denk dat ik een paar van die knoppen ga bestellen en hem naar mijn synth monteur breng, die kan dat wel.

Het is verders best een vet apparaat voor relatief weinig. ik heb nu Renoise aan de midi out en mijn x0xbx0x aan de sync out van de SBX hangen, vervolgens start ik beide met de SBX en kan ik super strak de x0xbx0x opnemen in Renoise.

Als ik de x0xb0x aanstuur met de klok van mijn computer loopt het voor geen meter, als je goed luistert zwabbert ie er maar wat op los.
 
Grappig, Ik had mijn SBX ook gekocht om mijn tb303 fatsoenlijk mee te laten draaien met Renoise. Ik heb 3 verschillende midi->sync kastjes gebruikt, maar bij alledrie zwabberde de 303 ook een beetje in en uit de maat. Erg vervelend! Zelfs een opname van 4 patterns van 128 lines hoorde je al dat het niet lekker liep. Sync met een tr-x0x loopt wel prima. Heb mijn 707 nog wel eens als master gebruikt, maar was ook niet helemaal handig. Jammer dat de 707 geen sync doorgeeft als ie midi slave is.

Met mijn x0xb0x had ik daar overigens geen last van, die loopt prima in sync.
 
Ik start de boel dus nu met de sbx en dat is tot nu toe de beste oplossing die ik tegen gekomen ben. Ik heb er door de jaren heen al zoveel tijd aan besteed, wordt er knettergek van. Maar nu ben ik soort van tevreden. Moet de wav na het opnemen nog wel wat delayen, maar dan loopt de sequence op 1/16en goed strak.
 
Laatst gewijzigd:
ERM Multiclock!

Verkoop de SBX aan een collector en koop er een ERM Multiclock mee,mijn SBX-80 staat in een kast (voor de verzameling).
 
Daar heb ik ook naar gekeken, maar dat is best een uitgave weer. En op zich doet die SBX precies wat ik wil dat ie doet en ik vind het wel leuk om daar zo'n vintage bak voor te gebruiken, staat mooi naast mijn 909 ;)
 
Dat geloof ik zeker, zal er vast ooit van komen.
 
Ik zou ergens nog een SBX-80 moeten hebben onder een laag van 25jaar stof en andere zolder artifacts.
 
Grappig, Ik had mijn SBX ook gekocht om mijn tb303 fatsoenlijk mee te laten draaien met Renoise. Ik heb 3 verschillende midi->sync kastjes gebruikt, maar bij alledrie zwabberde de 303 ook een beetje in en uit de maat. Erg vervelend! Zelfs een opname van 4 patterns van 128 lines hoorde je al dat het niet lekker liep. Sync met een tr-x0x loopt wel prima. Heb mijn 707 nog wel eens als master gebruikt, maar was ook niet helemaal handig. Jammer dat de 707 geen sync doorgeeft als ie midi slave is.

Met mijn x0xb0x had ik daar overigens geen last van, die loopt prima in sync.
Ik heb het kleine broertje (SBX-10) en zodra deze de master is, gaat het prima, zodra deze de interface is voor mijn MC-202 en/of TR-808 (vanuit de computer) merkte ik dat boel langzaam uit sync liep.

Na wat onderzoek leek het er op dat de SBX met name de sys-ex informatie in de MIDI stroom meekwam niet leuk vond en daardoor de boel langzaam uit sync liep (dit was nog in de tijd dat ik een Atari-ST als sequencer gebruikte)

Wat je eens zou kunnen proberen is een lege track af te spelen waarbij de computer de master is en de SBX de TB aanstuurt (m.a.w. Over MIDI zou dan alleen de start-/stop en clock pulse lopen)
 
Ik heb het kleine broertje (SBX-10) en zodra deze de master is, gaat het prima, zodra deze de interface is voor mijn MC-202 en/of TR-808 (vanuit de computer) merkte ik dat boel langzaam uit sync liep.

Na wat onderzoek leek het er op dat de SBX met name de sys-ex informatie in de MIDI stroom meekwam niet leuk vond en daardoor de boel langzaam uit sync liep (dit was nog in de tijd dat ik een Atari-ST als sequencer gebruikte)

Wat je eens zou kunnen proberen is een lege track af te spelen waarbij de computer de master is en de SBX de TB aanstuurt (m.a.w. Over MIDI zou dan alleen de start-/stop en clock pulse lopen)
Dank voor de tip. Ik heb de SBX echter al een tijdje niet meer ;)
Sowieso een goed idee om bij slechte sync/midi clock een filter op de midi te knallen en zoveel mogelijk uit het signaal te filteren. Dat ging prima met mijn oude Roland A880 midi patchbay, maar die heb ik ook niet meer :D
 
Sowieso een goed idee om bij slechte sync/midi clock een filter op de midi te knallen en zoveel mogelijk uit het signaal te filteren.
Ik heb deze ooit gekocht. Apparaatje uit de jaren 80, maar de meneer waar ik hem kocht bleek stapels nieuw in doos te hebben liggen :D Top ding.

 
Back
Top