Je muziek verzameling. Welke software, hoe/wat/waarom?

DungBeatle

Ouwe rot
Lid sinds
5 april 2015
Berichten
929
Locatie
Grimbergen, Belgie
Ben benieuwd of andere SF'ers ook muziek (digitaal) verzamelen en bij zulke verzamelingen enige systematische routines erbij hebben.

Als Mac eigenaar gebruik ik al 10+ jaren iTunes, en zoals je aan de screenshot kunt zien voeg ik bij een subset van tracks mijn eigen compacte commentaren toe (linker kolom). De screenshot toont de eerste circa 60 "lieveling" tracks uit mijn verzameling. (Ja, er zit een Michael Jackson tussen!)

Ivm iTunes vind ik het enorm kut (synoniem voor klote) dat iTunes me niet toelaat om extra kolommen toe te voegen. Zulke extra kolommen zouden bijvoorbeeld toelaten om heel je verzameling te sorteren op compositie attributen zoals "brass", "ethnic", "reverb", "phaser" etc.. Zijn er andere programma's om verzamelingen te beheren die dat wel toelaten?

Tussen haakjes, de BPM kolom wordt alleen ingevuld als ik BeatGauge loslaat op geïmporteerde tracks (een gratis 3rd party programma).

Wat ik de laatste jaren ook religieus doe is de juiste album covers met de tracks associeeren (indien geen single). Voor mij zijn die covers deel van wat de kunstenaar wou communiceren naar hun publiek toe.
 

Attachments

  • Screen Shot 2021-12-26 at Sunday 26 December 2021.png
    Screen Shot 2021-12-26 at Sunday 26 December 2021.png
    632,5 KB · Bekeken: 170
ik weet niet welke versie van itunes gebruikt maar updates sinds jaren verpesten itunes totaal zodat je geen playlists meer maken zoals vroeger. Ik heb itunes al jaren de rug toegekeerd - heb koppig lang een macbook draaiende gehouden (van 2000 ) om oude itunes functies te houden en niet te updaten, wat prima samen werkte met trakor (scratch) van NI. Maar 't is voorbij. Het kan me niet meer schelen.
Itunes was altijd al nodig om ipods te vullen (niet meer nodig wegens spotify) en de DJ taak maar ben in 2015 gestopt... Ik koop enkel nog vinyl en gebruik verder spotify, enorm erg want ik heb voor vele duizenden euro's muziek gekocht destijds @ itunes store.
Wat je kan doen is de comments bijvoorbeeld beginnen met een C voor koper (Cu) en dan alfabetisch rangschikken... Ik deed dat met getallen soms ifv prioriteit. Een a of 1 voor een playlist en hij staat altijd bovenaan.
 
Ik heb voor de zekerheid gekeken. 2.500 nummers die ik heb, zijn niet op Spotify te streamen.
 
ja ok, er is inderdaad wel wat dat niet op spotify staat... Maar 't uitpluizen is onbegonnen werk, bovendien is veel van wat ik ooit kocht muziek die ik nooit meer wil horen. Wat de klant zijn smaak was, is vaak totaal niet mijne, als DJ, dus ik heb een boel shit gekocht (hazes, apres ski en andere onheil haha)
 
Hoe heb je dat kunnen nagaan? Zou ik die check ook kunnen doen voor mijn iTunes verzameling? (9100+ tracks)

Toen ik van mijn muziekverzameling over ging naar Spotify (en nu iTunes/Apple Music) kwam ik erachter dat niet alles op Spotify stond. Alles wat er niet op stond, heb ik naar een lokale folder gekopieerd (de muziekbestanden dus) en in Spotify daar naar laten verwijzen. Ik kan dus nu makkelijk zien (Windows of macOS folder inhoud laten tellen) wat er niet op Spotify staat.

Wat je ook kunt doen is op tunemymusic.com een download maken van wat je op je streamingdienst hebt staan naar een csv-bestand en dan vanuit je bestaande muziekbibliotheek een match daarmee maken. Is wel een klus....

Een van de redenen waarom ik naar Apple Music ben gegaan, is dat Apple Music de lokale muziek uploadt naar hun servers en daardoor is je "lokale" muziek te luisteren op al je apparaten. Bij Spotify kan het alleen op het apparaat zelf (alhoewel je bv als je met je telefoon op hetzelfde WiFi-netwerk zit je de lokale muziek kan kopieren naar je telefoon. Betekent alleen wel dat je voldoende ruimte daarvoor op je telefoon moet hebben.
 
Hoe heb je dat kunnen nagaan? Zou ik die check ook kunnen doen voor mijn iTunes verzameling? (9100+ tracks)

Er is een makkelijker manier dan ik hierboven beschrijf. Apple Music nemen. Staan al je 9100+ tracks meteen online voor al je apparaten.
 
Ik koop met enige regelmaat een album op bandcamp en download de flac files die ik bewaar, gewoon alfabetisch gesorteerd in een lange lijst. Onderweg luister ik de streams via m'n profiel. 90% naar de artiest, vind bandcamp nog steeds het beste platform. Thuis luister ik de files met Foobar, fijne basic player.
 
Laatst gewijzigd:
ik heb pas al mijn flacs gedelete. ik bewaar geen digitale tracks meer. luister via tidal. als het tof is koop ik het op vinyl.
 
Opslag is goedkoop, beter om zelf een kopie te bewaren. Leuk dat je iets kan streamen, maar het staat ergens op een server waar je zelf geen baas over bent. Rechten kunnen overgaan in andere handen, bijvoorbeeld, en daardoor in de toekomst niet meer te beluisteren via een streamingsdienst. En dat soort dingen. Eigen baas over alle data die waarde voor je heeft, denk ik dan. :W

Moet er niet aan denken dat ik software zou moeten gebruiken om m'n te beluisteren muziek te beheren. Ik plemp nu soms willekeurig tracks vanaf een externe schijf op m'n laptop om dat weer 'ns te horen. Dan denk ik vaak "o ja... dat nummer, gaaf!"... Veel leuker. :)
 
Yep zo doe ik het ook.. Streamingdiensten wil ik niet op vertrouwen, ik wil ook geen internet verbinding nodig hebben om mijn eigen muziek te beluisteren... Ze kunnen hun aanbod over tijd aanpassen of artiesten boycotten omdat die op dat moment niet meer deugen. Ik heb een harde schijf waar alles lekker bij elkaar staat. Het enige wat ik doe qua beheer is per album de goede tracks een kleurtje geven met de tag optie in macOS.
 
ja dan krijg je zoiets:

Screen Shot 2021-12-27 at 16.18.10.png



Al had die R Kelly z'n moeder in de fik gestoken en de kat van de buren bewust met z'n auto overreden.. Als ik naar zijn CD's wil luisteren dan wil ik dat gewoon kunnen doen... Ik wil niet dat een Apple gaat bepalen of R Kelly okay is of niet..
 
Yep zo doe ik het ook.. Streamingdiensten wil ik niet op vertrouwen, ik wil ook geen internet verbinding nodig hebben om mijn eigen muziek te beluisteren... Ze kunnen hun aanbod over tijd aanpassen of artiesten boycotten omdat die op dat moment niet meer deugen. ...

Al m'n muziek staat op een aparte HD met backupschema's. Al die muziek staat ook op Apple Music, of van Apple Music zelf of uploads van mezelf. iTunes is dan m'n database met al m'n playlists. Op m'n Mac kan ik die muziek HiRes beluisteren (door Apple Music). Daarnaast is al die muziek gedownload, dus geen internet is nog steeds muziek kunnen luisteren.

Maw ik heb backups, ik heb lokale muziek, ik heb software om playlists en/of tags te maken en ik kan al mijn muziek op alle devices in hoge kwaliteit beluisteren. Zou niet meer zonder streamingdienst willen/kunnen.
 
Opslag op externe HD, die 1 keer per week gebackupt wordt. Beheer van playlisten/library doe ik met Pioneer Recordbox vanwege het DJ'en, taggen en benaming van bestanden etc in Music Brainz Picard, met een paar plugins voor artwork geloof ik.

Casual luisteren gebeurt via Spotify.
 
Laatst gewijzigd:
Hmmmm... Mensen met duizenden tracks in hun verzameling... Vroegâh (lees: jaren '70) was het hebben van en grotere muziekverzameling dan je buurman (lees: enorme platenkasten tot aan het plafond) een gezonde hobby volgens velen. Netje ordenen op artiest en alfabet. En in de zitkuil met je zwager een glas wijn drinken en heel erg interessant doen over de muzikale roots van Frank Zappa en daarna 'Dark Side of the Moon' draaien. Maar hoe hoog je je platen ook opstapelt: aan duizenden en duizenden nummers kom je niet.

Al luister je 16 uur per dag muziek (op de achtergrond) aan duizenden nummers kom je niet toe. Behalve als je ze 1 keer luistert en daarna nooit meer (of na 10 jaar weer eens). Ik noem dat "FM Radio" of Spotify. Mijn verzameling op CD en MP3 gebruik ik nog steeds: zet ik op een SD kaart en op mijn walkman, pardon, smartphone. Netjes in de aloude CD meubeltjes en op artist en album op de harde schijf. Artiesten op alfabet en albums op jaar.

Een decennia of 2 geleden noemde men dat "Windows Media Audio (WMA) met DRM" (lees: copy protection) of iTunes. Destijds waarschuwde iedereen al dat je een groot probleem hebt als Microsoft of Apple overstappen op nieuwe techniek en hun servers sluiten: het was tijdelijk in tegenstelling tot hard copy. Dat is helaas onvermijdelijk. Niemand wil het toegeven, maar dat is (slechts) 1 v/d redenen dat Napster populair werd. Mensen hebben er geen bezwaar tegen om netjes te betalen voor iets, maar je verzameling van de ene op de andere dag weggooien? Nee natuurlijk niet! De LP's worden na een decennium of 3 in de kelder te hebben liggen rotten toch ook weer gewoon gedraaid? Je CD verzameling kun je over 20 jaar ook nog gewoon gebruiken.

Inmiddels zijn er ook gamers die zich zorgen beginnen te maken over (sommige) van hun games: als je geen hard copy hebt en het werkt alleen on-line via de "store" of "game pass" (weetikveel) van de Playstation 3 of Xbox 360 wat doe je dan als je PS3 kapot gaat of de store wordt gesloten? Als je hard copy (lees: zilveren schijfje of image file op hard disk) hebt kun je altijd nog een 2e hands PS3 kopen of een emulator gebruiken. Voor iTunes en WMA is geen alternatief want zo proprietary als de neten. Tja: verkoop je ziel aan de duivel en leer ermee leven. Sorry hoor.


P.S. Mijn backup heet The Pirate Bay: een zeer geruststellende gedacht voor het geval mijn huis in de fik vliegt
 
'k Probeer gezond klimaatbewust te zijn, maar ben geen doorgeschoten klimaatevangelist.

Desondanks kwam ooit wel de vraag op hoe dat nu zit met vaak streamen & energie.

Stel dat je thuis al een album als LP/CD/MP3/FLAC/.... hebt, dan is 't energieverbruik vd fabrikage of download achter de rug,
en komt er bij herhaald afspelen alleen het energieverbruik (van je klasse A buizenHiFi installatie :D ) bij.

Maar als je nu deze dagen bijvoorbeeld eindloos 'All I want for Christmas is you' wilt horen :? 8o) en dat steeds opnieuw & opnieuw streamt...
Geen idee of dat het extra energieverbruik tov locale LP/CD/etc marginaal is, of dat 't voor streamen bizar gigantisch uit de klauw loopt.
Iemand enig idee?
 
Back
Top