XV-5080 vs Integra-7?

Als het om de piano's gaat kun je beter Yamaha pakken dan Roland imo. Die piano's klinken eigenlijk altijd wel goed, of het nu een lame keyboardje is of een vlaggeschip workstation.
Kwa piano's ben rank ik:
5. Roland integra/fantom
4. Yamaha montage / Motif
3. Nord Stage
2. Korg Kronos / Oasys
1. Kurzweil k2600/Forte/k2700

De integra heeft goeie natural sounds en een performante synth-engine maar de piano's vind ik erg vlak en mat klinken.
 
Heb laatst voor het eerst in hele lange tijd op een echte vleugel kunnen spelen, Yamaha C7. Man man man, potverdikkeme nog aan toe. Ik krijg nog kippevel als ik eraan denk. Ik wil ook zo'n ding. :)
De piano's op m'n Yahama MODX, mwah.... nee. De beste VSTs en digitale piano's komen iets meer in de buurt. Pianoteq is 't ook nog steeds net niet.
 
Yamaha C7. Man man man, potverdikkeme nog aan toe. Ik krijg nog kippevel als ik eraan denk.
Het leidt geen twijfel. Uiteraard kan een sample nooit een live piano evenaren. Maar het wordt enigzins anders als je diezelfde piano dan opneemt.
Je hebt dan wel de klank, maar niet de klankkast, noch de omgeving die live dan net dat ruimte-vullend verschil maakt.
Persoonlijk vind ik dat Keyscape van Spectrasonics werkelijk de eerste VST is die me voldoening schenkt inzake acoustische pianoklank.
En dan spreek ik over lang geleden toen Roland met de eerste digitale piano's kwam...
 
Keyscape is wel goed ja. Maar uiteindelijk gaat er niets boven een echte. Met alle nadelen vandien natuurlijk, want het kreng neemt veel ruimte in, moet gestemd en als je op wil nemen moet je je hele mic/recording zooi ook in orde hebben. Dan is zo'n sample library wel weer lekker makkelijk. Als ik later groot ben koop ik misschien wel eens weer een echte piano.
 
De Ravenscroft 275 klinkt ook goed.
En Pianoteq is toch wel indrukwekkend voor physical modelling, maar het heeft gewoon iets steriels.
Of ik zou kunnen blind testen en de echte piano eruit kan halen, ik denk 't wel, in ieder geval bij solo klassieke stukken. Maar het komt allemaal redelijk in de buurt.
Hoe dan ook, als je nep-piano's in populaire muziek gebruikt, maakt 't voor de meeste luisteraars niet uit en kom je ook wel weg met een piano uit een synth workstation.
 
Waarom niet.JM Jarre maakte zijn miljoenen album'Oxygine' in zijn keuken op 14 dagen tijd.Dan wat gemixed in een studio tot een degelijk soepje.😋
ah ok, dus JM Jarre had zijn Arp 2600, EMS AKS, Memory moog & Elka Synthex in de keuken staan. ;)
 
Back
Top