AS3320 filter in plaats van CEM3320

Vic

Soldeerprofeet
Lid sinds
30 januari 2008
Berichten
3.700
Locatie
Belgische Kust
Dus vandaag moest ik even in de Synthex zijn om wat te regelen.

Nu ik daar binnen was heb ik een cem3320 ic eruit gehaald en een remake AS3320 ic er in geduwd. daar ik op voice 2 een ic voetje had zitten na een oudere reparatie was dat snel te doen.
Wat afregelen en spelen maar.

Ik kan het dus niet horen. heb al mn eigen presets beluisterd en nog van alles zitten tweaken om verschillen te vinden, nada, klinkt zelfde als origineel.

Dus een AS3320 voor reparatie kan perfect.

Vic
 
  • Duimpje
Duimpjes: PWM
Je zal het pas horen bij Q sweeps al je de Q ver boost,de AS3320 Q curve is meer exponentieel als die van de CEM3320

Helaas geen directe vervanging maar het valt niet op in een poly synth,in een mono waar je steeds dezelfde voice hoort terwijl je tweakt hoor je meteen het verschil.
 
Geen 2 Q sweeps zijn gelijk op mn synthex, zo strak is de tuning van de filters niet meer. Moet je niet willen ook. De Osc. zijn cem3340 based DCO's op zich al strak genoeg (maar ook niet perfect)

Heb hier zitten sweepen in bitimbrale mode, een verschil zou duidelijk zijn,Nope...niets, geen verschil te horen, althans verschil tussen de oude ic's is net zo groot.

Volgende keer dat hij open moet dan duw ik de originele 3320 er toch weer in. heb nog enkele reserves ook. De AS3320 zijn voor een diy module.
 
Geen 2 Q sweeps zijn gelijk op mn synthex, zo strak is de tuning van de filters niet meer. Moet je niet willen ook. De Osc. zijn cem3340 based DCO's op zich al strak genoeg (maar ook niet perfect)

Hoe bedoel je Cem3340 based DCO, dacht altijd dat dat pure digitale teller IC's waren die (digitale) oscillatoren van de synthex. Beetje discrete R2R DAC gebaseerd ofzo niet ?

Je zal het pas horen bij Q sweeps al je de Q ver boost,de AS3320 Q curve is meer exponentieel als die van de CEM3320

Is dat dan iets dat je zelf hebt ondervonden of van één of andere internetsite hebt gehaald ? Die Q cv kan op verschillende manieren geïmplementeerd worden dus met wat vergelijk je ?
 
Is dat dan iets dat je zelf hebt ondervonden of van één of andere internetsite hebt gehaald ? Die Q cv kan op verschillende manieren geïmplementeerd worden dus met wat vergelijk je ?
Ik heb idd gelezen op diy sites dat er pogingen ondernomen zijn in sommige diy projectjes om die Q curve wat glad te strijken maar dat veranderd niets aan de zaak,het is geen 1/1 substitute voor de CEM3320 helaas.

Tenzij AS een nieuwe aangepaste batch hebben gemaakt,dat weet ik niet zo meteen!
 
Hoe bedoel je Cem3340 based DCO, dacht altijd dat dat pure digitale teller IC's waren die (digitale) oscillatoren van de synthex. Beetje discrete R2R DAC gebaseerd ofzo niet ?

In de schema's zie ik deze keten: LM331 (volt-freq), LS624 (dual vco), 2x LS193 (4bit counter), BC559, 4066 (switches) ..
 
In de schema's zie ik deze keten: LM331 (volt-freq), LS624 (dual vco), 2x LS193 (4bit counter), BC559, 4066 (switches) ..

Ja er zijn 4 624's vco's zie ik die de clock generator zijn voor de voices. Die 4 clocken worden verdeeld over de verschillende voicecards, dat zie je op de routing pcb waar alle voice cards insteken. In die 4 clocken zit ook al de lfo en pitch modulatie. Dit is ook zo bij de Roland juno6 en 60 alleen hebben die maar één vco als clock. De synthex dus 4, waardoor je dus eigenlijk freerunning dco's krijgt. Hoewel moest deze unison hebben dan klinkt dat nog niet zoals een echte freerunning vco bak. Achter die LS193 staan ook nog exor poorten, die zorgen ervoor dat je ook een triangle kan maken ipv enkel saw blijkbaar.

Ik zou die black corportion Xerxes wel eens willen zien hoe die het doet, alles op een fpga ...
 
Oeps, idd, waar ik dat nu uithaal ? Nochtans onlangs met men neus op de schemas gezeten met een voicekaart in de hand. :stupid
 
Back
Top