Geluid-theorie verteld door Tony Andrews (Function One sound systems)

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Lid sinds
19 december 2002
Berichten
4.938
Locatie
Primark City
Interessant gesprek over geluid.. Digitaal, analoog, het menselijk oor als verfijnd systeem etc. Tony Andrews is de man achter Function One professionele speaker systemen, bij de kenners bekend..
Ik ken ze uit de clubs en kan me herinneren dat de sound erg puur was. Hard en vol geluid, maar niet dat je oren er direct aan gingen.. een hele cleane sound. Nahja, anyway.. ik kwam dit vandaag tegen.. Interessante theorie verteld door een vakman die sinds begin jaren 70 bezig is.. Die gaat voor de puurheid van geluid ipv allerlei technische middelen om te corrigeren.

Leuk om naar te luisteren..

Keeping the Signal Path Pure



Funktion One Live Masterclass with Tony Andrews

 
Laatst gewijzigd:
..fantastisch toch om stiekem zo'n Function One systeem thuis te hebben als je last hebt van de buren in je flat :)
 
Fantastisch merk en echt wel okee PA geluid!
Ooit een keer met hun in een aparte ruimte op de Messe wat systemen ‘getest’.
Wat me opviel is dat ondanks dat het loeihard stond (simpeler setje) je niet hoefde te schreeuwen in elkaars oor om jezelf verstaanbaar te maken. Ook geen last van je oren erna. Echt een aparte ervaring en super relaxte gasten.

:okdan:
 
Zijn toch al een oud videootjes toch? Maar mooi spul ja. Sowieso is dat hoorn geladen spul veel efficienter doordat het meer gebundeld is.. en je hebt geluid veel meer in controle, minder last van reflecties ook. Het align error verhaal wordt trouwens al in heel veel actieve luidsprekers toegepast de laatste jaren omdat alle componenten (laag, mid, hoog) toch apart worden aangestuurd waardoor een kleine delay tijd veel makkelijker te realiseren is.
Ik was vroeger altijd onder de indruk van Community luidsprekers. De processors (die alles onder controle hielden en frequenties scheiden waren destijds nog analoog maar deze luidsprekers waren ook hoorngeladen en daar werd de aankomsttijd van de verschillende luidsprekers ook door gecorrigeerd. Ik heb met verschillende techs in bands gewerkt in die tijd. De nieuwere, digitale processors van dit merk werden altijd geschuwd.. oudere klonken veel beter.. maar dit was ergens begin 2000. Maar erg interessant allemaal om die versterkracks te zien die opgestapeld stonden.. alle uitgangen van de versterkers werden bv door de processor ook gemeten/ bewaakt waardoor er nooit een luidspreker opgeblazen kon worden. :)

Ik rommel zelf ook weleens wat met geluid. Heb 4 actieve (met ingebouwde versterker) 15"subs en laatst met een maatje van me op zijn Midas M32R de subs in cardiöd mode aangestuurd. Dan kun je letterlijk met de ene sub het laag achter de andere wegzuigen. 2 subs omgedraaid op de andere en door het signaal naar de omgedraaide subs te vertragen hoor je dat bij een bepaald aantal ms de sub echt verdwijnt.. Zoiets kan alleen in de open ruimte waar je geen reflecties hebt natuurlijk. Maar heel aparte ervaring en zo kun je dus de woonwijk achter je subs sparen. :)

Cardiöd is een setting die op nieuwere subs standaard zit tegenwoordig. QSC heeft ook een sub waar dit effect dmv meerdere woofers met één unit wordt bereikt. Ik vrees alleen dat je em voor het optimale effect niet te dicht bij 'n muur moet zetten :D KS212C
 
Laatst gewijzigd:
Dan kun je letterlijk met de ene sub het laag achter de andere wegzuigen. 2 subs omgedraaid op de andere en door het signaal naar de omgedraaide subs te vertragen hoor je dat bij een bepaald aantal ms de sub echt verdwijnt.. Zoiets kan alleen in de open ruimte waar je geen reflecties hebt natuurlijk. Maar heel aparte ervaring en zo kun je dus de woonwijk achter je subs sparen. :)

Ah, een soort van anti-geluid dus. Erg handig ja.. Het zal toch wel erg streng bewaakt worden dat de output van die festivalspeakers ab-so-luut niet boven een bepaald niveau mogen komen, of teveel hoge of lage frequencies. Je kan anders behoorlijke schade aanrichten bij het publiek lijkt me..
 
Back
Top