beginners kabel soldeer vraag

gijs1303

Nieuwkomer
Lid sinds
12 oktober 2021
Berichten
12
Locatie
Delft
ik wilde andere stekkers aan mijn xlr - trs kabels solderen, haaks. vanwege de ruimte. maar ik kan er niks van. ik heb een instructieplaatje gedownload en ik begrijp dat ik de aarde op een lipje moet solderen. dat lukt, dan zie ik de blauwe (denk ik) draad aan een buisje in het midden. dat krijg ik bijna niet vast. nouja, het gaat steeds los. maar ik weet waar het hoort.

maar dan de derde draad (een rode) - die staat niet op het plaatje. moet ik die nu aan dat wandje aan de buitenkant solderen? of is dat buisje in het midden toch 2 verschillende aansluitpunten?
en hoe kan ik zorgen dat het vast blijft zitten. en dat niet de ene draad tegen de andere aankomt?

man man man, en mijn opa was vroeger nog wel tv-reparateur. het zit niet in de genen!
 

Attachments

  • professional-phone-plugs--right-angle-np_rx.pdf
    2 MB · Bekeken: 135
Die haakse plug is dat met een plastic dekseltje? Denk het wel,. later kwamen ze met metalen dekseltje en die zijn veel makkelijker te solderen. Waar je het aan vast moet solderen moet je ff iets heter maken. Wat je ook kan doen is de plug koelen met vochtige doek, dat niet alle hitte in de plug blijft. Dat doe ik soms met plugje van oude kabel kabel afhalen. Als de draad vrij dik is, dan zou je hem iets dunnen kunnen maken. Uit elkaar halen, deel apart doen er afknippen en dan andere deel weer opdraaien. Het plaatje laat metalen dekseltje zien en die zijn net zo gemakkelijk als een normale plug om te solderen. Als het echt niet lukt mag je anders wel een pb sturen.. woon in de buurt
 
bedankt. het is metaal trouwens. dat deksel. klopt het dat de derde (rode) draad op het opstaande randje aan de buitenkant moet?
 
Om te solderen heb je kennis, voorbereiding en n 3e hand nodig. Dus een hele uitdaging. Kijk eens naar yt filmpjes. Men legt t vast uit.
 
bedankt. ja, die derde hand is heel belangrijk. ik heb 2 van die klemmetjes, niet super stevig helaas.
 
Ik heb geen klemmetjes. Ik leg de plug op tafel en dan een zware tang er bovenop. Soms in een waterpomptang tussen het tang mechaniek, dan staat plugje rechtop. Snoer op tafel zonder extra spanning in het snoer.
 
voorsoldeer de kabel en de pluggen.
daarna kun je ze makkelijk vast solderen.
een 3 hand is wel handig idd.
 
bedankt voor alle tips. het goede nieuws is dat het solderen nu lukt. maar ik twijfel over wat waar aan moet worden gesoldeerd. het voorbeeld plaatje van neutrik is met 2 draden en ik moet er 3 kwijt. ik heb een foto gemaakt. het lipje vooraan is me duidelijk, daar moet de aarde aan. (toch?) maar dan weet ik het niet meer. bij de eerste stekker die ik pakte leek het asje (2) in het midden met het lipje (1) een geheel, dus ik dacht daar moet blauw en dan rood aan die buitenkant (3) - maar nu zag ik bij de 2de stekker dat 1 en 2 wel eens apart zouden kunnen zijn en dat lijkt ook logischer, want ik neem aan dat het asje dan de tip is (rood?) en het lipje ervoor de ring (blauw?) kan het kwaad als ik ze per ongeluk verkeerd om vast soldeer?
 

Attachments

  • stekker.jpg
    stekker.jpg
    141,2 KB · Bekeken: 115
ik denk dat het wel duidelijk is dat in het midden 2 kabels moeten en niets op die rand. (op het plaatje van de 2 draads stekker ontbreekt dat lipje 1) - gaat dan de rode naar de tip (en is het lipje de sleeve?)
 
Ik soldeer al jaren en deed recent een revox recap. Mijn vriend, een ex tech zei dat t vreselijk was. Haha dus dat zegt je al hoe moeilijk t is en hoe hoog een pro de lat legt, want voor mij was t al prima.
 
ik had niet gedacht dat zoiets simpels zo moeilijk kon zijn. respekt voor mensen die een hele synthesizer in elkaar solderen.
Ik heb ook m’n eigen kabels gemaakt en doe het soms nog. Maar eerlijk gezegd: de tijd die ik er mee kwijt ben en het gepruts….volgende keer koop ik ze gewoon en ben ik goedkoper uit. (Ga geen nieuwe rol kabel en pluggen
Meer kopen iig. )

Dat gezegd hebbende: bij mij gaat rood (hot) in het midden en blauw (cold) aan het bovenste lipje. Denk niet dat het veel uitmaakt als je het maar hetzelfde doet aan beide kanten.
 
Ik heb ook m’n eigen kabels gemaakt en doe het soms nog. Maar eerlijk gezegd: de tijd die ik er mee kwijt ben en het gepruts….volgende keer koop ik ze gewoon en ben ik goedkoper uit. (Ga geen nieuwe rol kabel en pluggen
Meer kopen iig. )

Dat gezegd hebbende: bij mij gaat rood (hot) in het midden en blauw (cold) aan het bovenste lipje. Denk niet dat het veel uitmaakt als je het maar hetzelfde doet aan beide kanten.
dat had ik heel graag gedaan maar ik kon geen xlr naar haakse trs vinden helaas.

als ik de 1, 2 en 3 van de xlr kabel goed begrijp, gaat rood naar het midden inderdaad. ik ga weer aan de slag! bedankt.
 
Back
Top