AN1X gaat niet meer aan

renepela

Ouwe rot
Lid sinds
27 januari 2005
Berichten
2.014
Locatie
Barendrecht
Ik heb mijn Yamaha AN1X al een aantal maanden niet gebruikt vanwege een verbouwing.
Vandaag alles weer aangesloten en tot mijn schrik gaat de AN1X niet aan. Hij is compleet dood. Geen display, geen geluid, helemaal niks, noppes, nada.

De eerste verdachte is de voeding, echter meet ik op de plug gewoon 12V DC en dat is dus in orde.

Nou lees ik hier en daar iets over het vervangen van een batterij. Dat heb ik nog nooit gedaan in de AN1X en het zou me niks verbazen als die batterij dus leeg is.
Start de AN1X helemaal niet meer op bij een lege batterij? Of is er iets anders aande hand.
Ik heb hem nog niet open gemaakt, maar ik hoop eigenlijk dat het iets simpels is als een zekering of zo.
Ik hoop dat een handige techneut mij wat tips kan geven waar ik moet checken als ie eenmaal open is.
 
Ik krijg dus niet de melding "Battery Low" . Hij gaat simpelweg helemaal niet meer aan.
Wat ik me dus afvraag is of dat met de batterij te maken heeft. Als die batterij helemaal leeg is, gaat de AN1X dan helemaal niet meer aan?
Ik zou verwachten dat ie bij een lege batterij nog wel aan zou gaan, maar de patches simpelweg niet meer kan bewaren. Maar echt helemaal dood vanwege een lege batterij?!?
 
Laatst gewijzigd:
Er is een boot - reset knob mogeikheid,,, k weet het ni meer van buiten welke knoppen

De verlichting van het display moet wel altijd direct beginnen branden,, anders effe de poweradapter uitmeten,,


de accu is wel een speciale, 't wil wel eens opzoeken welke juist, er zit veel verschil in,



tja, "The battery inside the AN1x is the CR2460y but I purchased a CR2450 that worked just fine."
 
Zelfs de verlichting van het display brandt niet. Hij is volledig dood.
 
Op de plug staat gewoon 12V spanning dus als er een kabelbreuk zou zijn zit het binnenin de synth. Zit er ook een zekering of iets dergelijks in de an1x?
 
Op de plug staat gewoon 12V spanning
Dat is een aanwijzing, maar niet noodzakelijk een teken dat de adapter 100% goed is. Je meet namelijk onbelast. Het kan zijn dat het voltage bij belasting (met de synth eraan dus) alsnog instort. Dat zou echter vrij snel uit te sluiten zijn met een andere 12V adapter.

De service manual is helaas zoals bij zoveel modernere synths zonder schema's, maar als ik foto's van de binnenkant bekijk zie ik niet zo snel een zekering. Dat zou ook niet helemaal voor de hand liggen achter een DC-input. Ik zie dat de voeding 5V en 9V maakt. Op de foto staat een mini trafo dus dat zal wel met een DC-DC converter gedaan worden. Daar kan van alles mis zijn, maar de schakeltransistor zou mijn verdachte nummer 1 zijn.
 
Dank je wel. Een vervangende voeding heb ik helaas niet, maar ik ga hem dit weekend maar eens openmaken en meten.
 
Bestaat er een schema van de an1x? Hij is open en ik meet op de spanningsregelaar maar 0,5V. Lijkt me niet goed.
 
Dank je wel. Helaas geen schema, maar een blokdiagram.
 
De fout lijkt echt op het io board te zitten. Spanningsregelaar geeft maar 0,5V. Ik kan alleen niet meten aan de onderkant van het bord. Ik krijg namelijk dat bordje er niet uit. Weet iemandnhie je dat io bord eruit haalt? Zit met 4 schroefjes vast, maar als ik de schroeven losndraai komt het bord nog niet los.
 
Na een hoop gedoe eindelijk het bordje eruit gekregen. Na het vervangen van de spanningsregelaar is alles weer opgelost.
Ik heb ook meteen de batterij maar vervangen. Kan ie er weer jaren tegen.
Ik overweeg nog om de firmware te vervangen. Hij draait nu op 1.02, maar ik zag dat er ook een 1.04 firmware is.
De file heb ik, de vraag is nog even welke eprom ik moet kopen om de firmware in te zetten. Op de originele is dat niet te zien namelijk.
 
Inmiddels is het felukt. Een M27C160 is het epromnwat ikngebruijt heb. Qlles werkt weer perfect, de batterijnis vervangen en ik draai nu op versie 1.04. Hij kanner weer jaren tegen nu.
 
Back
Top