Vragen omrent bedrijfsregistratie en inkomstenbelasting voor donaties als hobbymuzikant

Droomsfeer

https://droomsfeer.nl
Lid sinds
7 september 2021
Berichten
369
Locatie
Limburg
Het lijkt zo simpel: even snel een PayPal knopje toevoegen aan je website, voor eventueel vrijwillige donaties. Echter hangen hier onderwater een aantal vragen en potentiële issues aan vast, die ikzelf niet kan beantwoorden/voorzien. Wellicht zijn er forumleden die dit al eens hebben uitgezocht en/of in de praktijk hebben ervaren?

  • Ben je verplicht te registreren bij de KvK als bedrijf, zodra je potentieel inkomsten kunt ontvangen via donaties? Of moet je misschien registreren als een stichting?
  • In hoeverre krijg je te maken met de belastingdienst betreffende extra inkomsten? Is dat geen rekensommetje qua combinatie inkomsten en uitgaven in de hobbysfeer? Lees: het kost bijvoorbeeld meer dan het oplevert, dus je hoeft niks extra's te betalen.
  • Kan tien of honderd euro aan donaties je aan de achterkant eigenlijk zelf geld kosten i.v.m. de berekening van de inkomstenbelasting? Lees: die paar euro extra zorgen er bijvoorbeeld voor dat je zwaarder zal worden beoordeeld en meer belasting moet betalen, meer dan je hebt binnengekregen.
  • Is het als hobbymuzikant niet beter om anno 2021 je muziek gratis weg te geven, zonder mogelijkheid voor donaties i.v.m. bovenstaande zaken? Waarom wel/niet?
 
Je mag wat bijverdienen zonder meteen een bedrijf te registreren, hoeveel exact weet Google vast wel. Op het moment dat je merkt dat het goed gaat lopen dan kan je er een bedrijf van maken.
 
Je mag 8750 euro bijverdienen zonder belasting te betalen dus voorlopig hoef je je met donaties enz geen zorgen te maken.
Zodra je betaal/donatielinkjes erop zet dan zou ik even de KvK bellen om te vragen.


 
Helaas hangt dit land aan elkaar van allerlei wetten en regeltjes die niet altijd even duidelijk zijn. Mijn advies is om je goed te laten informeren door iemand met kennis van zaken, die je hele persoonlijke, financiële situatie in kaart brengt om te zien wat het beste voor jou is. Dit om onverwachte, heel vervelende situaties in de toekomst te voorkomen.
 
Van een donatie linkje zal geen gedoe komen. Ik zou eerst maar eens kijken of er donaties binnen komen want tegenwoordig is er haast geen brood te verdienen met puur verkoop van muziek.
 
Deze twee linkjes had ikzelf nog gevonden:
Dat klinkt alsof je niets te vrezen zou hebben in de hobbysfeer, waar slechts weinig geld in rond gaat. Toch is hierbij enige voorzichtigheid geboden, want je weet nooit welk spinnenweb er nog rondzweeft qua wetten en regeltjes.
Helaas hangt dit land aan elkaar van allerlei wetten en regeltjes die niet altijd even duidelijk zijn. Mijn advies is om je goed te laten informeren door iemand met kennis van zaken, die je hele persoonlijke, financiële situatie in kaart brengt om te zien wat het beste voor jou is. Dit om onverwachte, heel vervelende situaties in de toekomst te voorkomen.
Van een donatie linkje zal geen gedoe komen. Ik zou eerst maar eens kijken of er donaties binnen komen want tegenwoordig is er haast geen brood te verdienen met puur verkoop van muziek.
Dat er tegenwoordig geen tot weinig verdiensten samenhangen met de verkoop van muziek, dat is wel duidelijk. Het is ook niet zo dat ik de verwachting heb om bijvoorbeeld duizend plus euro per jaar bij te verdienen op dat gebied. Op YouTube zie je bijvoorbeeld wel eens linkjes voorbij komen van PayPal of Patreon. Leuk dat het mogelijk is, als mensen via die weg een steentje willen bijdragen. Maar ja, het levert uiteindelijk misschien een partij drama op i.p.v. een leuke cent die je kunt terugsteken in de hobby. De donaties zouden in mijn geval gebruikt worden voor de hosting en promotie van de website. Dat zijn geen bedragen waar je wakker van ligt, maar iedere cent is mooi meegenomen.
 
Niet het antwoord op je vraag, maar ik deel het toch even. Ik heb mijn boekhouder regelmatig gevraagd of ik muziekspullen zakelijk kan kopen. Zijn advies is om het lang zo mogelijk hobbymatig te houden. Als je het zakelijk doet moet je noemenswaardig inkomsten hebben en een boekhouding gaan voeren. Bovendien kun je tot 6 maanden terug kosten opvoeren, als het toch opeens gaat lopen.
 
Zijn advies is om het lang zo mogelijk hobbymatig te houden.

Heb het ook 'ns aan een boekhouder/belastingadviseur gevraagd over een activiteit waardoor er een beetje geld binnenkomt... die gaf exact hetzelfde antwoord. :D En dat e.e.a. afhankelijk is van je situatie, vooral als je maken hebt met toeslagen, uitkeringen, de situatie van een partner of huisgenoot, eventuele kortingen op de gemeentelijke belastingen en dat soort dingen, dan is het al snel een mijnenveld met regels en bepalingen.
 
Je 'moet' bijverdiensten waar je 'winst' op maakt opgeven als 'inkomsten uit overig werk'. (verkoop van een kast op Marktplaats voor minder dan je hebt betaald ooit is dus geen 'winst')
Daarvoor hoef je geen bedrijf te starten.
Sterker nog, dat is naar alle waarschijnlijkheid niet lonend. (kvk, bankrekening, administratie, aangifte etc. etc. kost allemaal tijd en geld)
Hier staat e.e.a. uitgelegd in 'redelijk begrijpbare' taal.


Eventuele kosten mag je ook nog aftrekken (mits aantoonbaar dat ze gemaakt zijn voor het genereren van de inkomsten).
Dit is wel een tricky ding, aangezien dingen die je persoonlijk gebruikt (dus niet om inkomsten te genereren) niet afgetrokken mogen worden.
En bij een hobby als 'de onze' is het niet heel aannemelijk dat je kosten maakt die 'niet ook voor privé' doeleinden zijn.
Maar stel dat je iets moet doen om geld te verdienen (abonnement bij een betaaldienst oid) welke je verder niet privé gebruikt, dan mag je dat opgeven als aftrekpost.

Zolang het kleine bedragen zijn (dat is natuurlijk grijs gebied, maar bijv.< € 100,- per maand) , valt het allemaal nog wel te overzien en is het bedrijf verhaal meestal niet lonend, maar als je meer gaat verdienen, zou ik even met een boekhouder / fin. adviseur gaan overleggen wat handig is.
 
Er zijn zat mensen die een KvK regelen voor 21% “korting” bij BAX en consorten die maken dus alleen maar kosten en hebben geen omzet.
 
Er zijn zat mensen die een KvK regelen voor 21% “korting” bij BAX en consorten die maken dus alleen maar kosten en hebben geen omzet.
Eenmaal ingeschreven moet je omzetbelasting opgeven. Als dat alleen maar kosten zijn houd je dat niet lang vol, lijkt me. Maar geen idee of de belasting daar werk van wil maken.
 
Heb het ook 'ns aan een boekhouder/belastingadviseur gevraagd over een activiteit waardoor er een beetje geld binnenkomt... die gaf exact hetzelfde antwoord. :D En dat e.e.a. afhankelijk is van je situatie, vooral als je maken hebt met toeslagen, uitkeringen, de situatie van een partner of huisgenoot, eventuele kortingen op de gemeentelijke belastingen en dat soort dingen, dan is het al snel een mijnenveld met regels en bepalingen.
Vooral dit. Stel je zit in de bijstand, of hebt vanwege de hoogte van het inkomen recht op (bepaalde) toeslagen, dan kan dat zomaar een probleem worden door donaties. Afgelopen paar jaar zijn er meerdere extreme gevallen in het nieuws geweest van mensen die boodschappen of een bonus kregen en daardoor gekort werden op hun uitkering.
 
Er zijn zat mensen die een KvK regelen voor 21% “korting” bij BAX en consorten die maken dus alleen maar kosten en hebben geen omzet.

Die zijn bij een controle, terecht, de lul:

  1. U oefent een zelfstandig bedrijf of beroep uit. Indien u zelfstandig werkt en inkomsten heeft, bent u in de meeste gevallen ondernemer voor de btw. Voor de btw is het niet van belang in welke rechtsvorm u uw bedrijf of beroep uitoefent.
  2. U heeft regelmatig inkomsten. Om als ondernemer voor de btw te worden aangemerkt, moet u regelmatig inkomsten hebben uit uw bedrijf of beroep. Het maakt hierbij niet uit of u winst maakt. Ook maakt het hierbij niet uit of u een winstoogmerk heeft.
  3. U exploiteert een vermogensbestanddeel of een recht. Verhuurt u bijv. een pand of ontvangt u een vergoeding voor een octrooirecht, dan bent u in de meeste gevallen ondernemer voor de btw. Omdat verhuur van een onroerende zaak in beginsel vrijgesteld is van btw-heffing, bestaat er ondanks het ondernemerschap geen recht op btw-aftrek en is er geen btw verschuldigd over de huurtermijnen, tenzij verhuurder en huurder opteren voor btw-heffing.
Zo blijkt uit een uitspraak in hoger beroep van hof ‘s-Hertogenbosch (ECLI:NL:GHSHE:2016:5370):

Een ondernemer die een aantal jaar geen omzet had, maar wel voorbelasting terugvorderde, moest de teruggevorderde voorbelasting inclusief heffingsrente terugbetalen. De ondernemer kon namelijk niet aannemelijk maken dat de ingekochte goederen en diensten rechtstreeks voortvloeiden uit de uitoefening van de economische activiteiten.
 
Laatst gewijzigd:
Een ondernemer die een aantal jaar geen omzet had, maar wel voorbelasting terugvorderde, moest de teruggevorderde voorbelasting inclusief heffingsrente terugbetalen. De ondernemer kon namelijk niet aannemelijk maken dat de ingekochte goederen en diensten rechtstreeks voortvloeiden uit de uitoefening van de economische activiteiten.
Precies. Anders had ik al lang een KvK gehad 8~
Nu zal het niet iedereen tegenhouden.
Maar als je om je heen kijkt is dat niet zo verrassend. Sommigen leven vooral voor hun eigen gewin en trekken zich weinig aan van een moraal.
Dus ik zou het Droomsfeer niet aanraden om op die manier te gaan werken.

Voorlopig de eventuele geldstroom aangeven als inkomsten uit overig werk. En pas als het 'loont' naar de KvK.
 
Vandaag even gebeld met de belastingdienst en het daar eens nagevraagd. Drie keer doorverbonden, maar uiteindelijk toch een antwoord gekregen.

Op basis van mijn redenatie over activiteiten in de hobbysfeer, klinkt het voor hun niet als een onderneming. Alhoewel ze daarin naar eigen zeggen aan de telefoon geen standpunt over mogen innemen. Echter dien je zelf bij de belastingaangifte een inschatting te maken van het soort activiteiten: als zelfstandige in de vorm van een onderneming, of extra inkomen buiten de reguliere loondienst. Over een X bedrag zul je dan extra belasting moeten betalen. Belangrijkste is dat je geen winstoogmerk mag hebben, en je bij een eventuele controle duidelijk zou moeten kunnen aantonen dat dit ook niet het geval is. Er zijn nog een aantal regels, die allemaal dienen te duiden op de hobbysfeer. De combinatie tijd versus rendement dient in je nadeel te zijn. Ook mag je mag geen (structurele) opdrachtgevers hebben, waarbij ook rekening zal worden gehouden met reclameactiviteiten.

Stel je krijgt 100 euro per jaar aan donaties en de hosting van de site kost 120 euro, dan heb je dus geen winst gemaakt. De hoeveelheid uren die je besteed aan het maken van muziek en het opdoen van muzikale kennis, staan natuurlijk ook niet in verhouding met dat soort kleine donaties. Structurele opdrachtgevers heb ik sowieso niet, want alles gebeurd op eigen initiatief. En reclame bestaat hooguit uit een linkje ergens op een obscure internetpagina zoals Synthforum.nl, haha. Bovendien valt mijn audio onder de meest vrije vorm van de Creative Commons licentie. Dus al met al zou dat niet direct problemen moeten opleveren i.c.m. belastingaangiftes.
 
Laatst gewijzigd:
Ik snap het niet helemaal, je stelt een vraag en diverse leden die thuis zijn in de materie nemen de moeite om te antwoorden. Sowieso met een beetje googelen had je er al achter kunnen komen, maar goed, vervolgens bel je de belastingdienst (wat je dan ook meteen had kunnen doen) en kom je met een heel verhaal wat eigenlijk neerkomt op wat er al is gezegd. Waarom stel je de vraag dan eigenlijk? Oh en het klopt nog niet want je hoeft geen schatting te maken van bijverdiensten dus ofwel is dat verkeerd uitgelegd of geïnterpreteerd. Jaarlijks kan je aangifte doen van het afgelopen jaar en daar kan je invullen wat je aan extra inkomsten hebt ontvangen.
 
Ik snap het niet helemaal, je stelt een vraag en diverse leden die thuis zijn in de materie nemen de moeite om te antwoorden. Sowieso met een beetje googelen had je er al achter kunnen komen, maar goed, vervolgens bel je de belastingdienst (wat je dan ook meteen had kunnen doen) en kom je met een heel verhaal wat eigenlijk neerkomt op wat er al is gezegd. Waarom stel je de vraag dan eigenlijk? Oh en het klopt nog niet want je hoeft geen schatting te maken van bijverdiensten dus ofwel is dat verkeerd uitgelegd of geïnterpreteerd. Jaarlijks kan je aangifte doen van het afgelopen jaar en daar kan je invullen wat je aan extra inkomsten hebt ontvangen.
Geen enkel officieel en actueel artikel van de belastingdienst geeft een eenduidig antwoord op de vragen. Het specifieke scenario is dus niet uit de lucht gegrepen, en "een beetje Googelen" is hier niet van toepassing. Mogelijke antwoorden die je kunt achterhalen via zoekmachines, zijn niet specifiek genoeg aan wat hier gevraagd is.

De belastingdienst heb ik gebeld ter verificatie van datgene wat verteld is. Daarnaast is het beter om de feiten (voor zover mogelijk in dit geval) van zoveel mogelijk kanten te horen. Zomaar blind vertrouwen op wat iemand zegt, is geen wijsheid. Forumleden kunnen daarnaast ook hun eigen ervaringen hiermee delen: de praktijk, geen interpretabele statements zoals die van de belastingdienst zelf.

Nergens heb ik het over dat je een schatting dient op te geven. Je moet exact het bedrag invullen dat je extra hebt verdiend, over de periode waar de belastingopgave over gaat. Hier is niets verkeerd aan uitgelegd of geïnterpreteerd.
 
Geen enkel officieel en actueel artikel van de belastingdienst geeft een eenduidig antwoord op de vragen. Het specifieke scenario is dus niet uit de lucht gegrepen, en "een beetje Googelen" is hier niet van toepassing. Mogelijke antwoorden die je kunt achterhalen via zoekmachines, zijn niet specifiek genoeg aan wat hier gevraagd is.

De belastingdienst heb ik gebeld ter verificatie van datgene wat verteld is. Daarnaast is het beter om de feiten (voor zover mogelijk in dit geval) van zoveel mogelijk kanten te horen. Zomaar blind vertrouwen op wat iemand zegt, is geen wijsheid. Forumleden kunnen daarnaast ook hun eigen ervaringen hiermee delen: de praktijk, geen interpretabele statements zoals die van de belastingdienst zelf.

Nergens heb ik het over dat je een schatting dient op te geven. Je moet exact het bedrag invullen dat je extra hebt verdiend, over de periode waar de belastingopgave over gaat. Hier is niets verkeerd aan uitgelegd of geïnterpreteerd.
Je had het over dat je een inschatting moet maken. Afijn, Je geeft zelf al aan dat je amper omzet verwacht te maken en als een belastingdienst vragen gaat stellen dan kan je ze meteen laten zien dat er bijna niks is binnengekomen dus dat je bang bent voor grote problemen is nogal ver gezocht. In dat geval kan je ook meteen een afspraak maken met een accountant, kost wellicht een veelvoud van wat je gaat verdienen maar dan heb je 100% zekerheid.
Ik wel hoor. SF is heel nuttig, maar als er nog wat onduidelijkheden zijn, kan het nooit kwaad om even contact op te nemen met de bron.
ja precies die gedachtegang zorgt ervoor dat ik en wellicht meerdere niet meer zo’n zin hebben om nog actief te reageren want ja waarom zou ik nog moeite doen dan? Zelfde is dat lui vragen hoe een synth werkt zonder even de manual door te spitten en dan na een aantal antwoorden gaan reageren met dat ze de handleiding er uiteindelijk maar eens bij hebben gepakt en weten hoe het zit.
 
Back
Top