Waar ga ik met andere muzikanten op pad?

Eis-T

Dampgolf
Lid sinds
13 oktober 2009
Berichten
790
In oktober ben ik 3 weken vrij en het lijkt me fantastisch om een aantal dagen met gelijkgestemden een studio in te duiken. Ik heb wel eens op youtube ergens gezien dat er mensen een week lang in een huisje op een waddeneiland liedjes schreven en opnamen. Ik heb ruim 10 jaar aan bandervaring en verschillende solo-projectjes gedaan, maar het lijkt me tof om er een keertje echt voor te gaan en een gelegenheidsband te vormen met potentie op meer. En anders een leuke tijd te hebben met creatieve, ambitieuze mensen in een semi-professionele setting.
Punt is: ik heb geen idee waar ik zoiets kan vinden online. Wat voor partijen organiseren dit? Wie hier op synthforum heeft er ervaring met zo'n vakantiebesteding? Zijn er creatieve broedplaatsen die zoiets wel eens doen?
 
Of het is een groot succes en je hebt een hele leuke tijd met het maken van muziek, of het valt zwaar tegen en de dagen duren heel erg lang op een eiland waar je ook niet zomaar vanaf kunt...

Tenminste, als het met mensen is die je verder niet kent, vooral als het een wat grotere groep is. Zou daarom van te voren proberen contacten te leggen, snuffelen aan potentiële kandidaten wat die kunnen en willen, zodat het niet helemaal onbekend is. En dat je ook een beetje de richting kan bepalen van zo'n uitstapje. Misschien ook maar één of hooguit twee mensen erbij zoeken, niet meer.
 
Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar het lijkt me ook heerlijk.
Praktisch minder goed in te vullen door werk en gezin, maar wel heerlijk.

Je ziet her en der wel van die creatieve broedplaatsen (Nijmegen zit er 1, Colin Benders heb ik ooit ook gezien in een docu in zijn 'pand' vol muzikanten), maar er zijn er vast veel meer.
Maar wat disharmonic ook al zei, elkaar leren kennen vooraf is volgens mij een must.
 
@Disharmonic Bedankt voor het meedenken, en dat is inderdaad iets wat ik me vooraf goed moet realiseren. En het hoeft niet zo specifiek dat te zijn hoor, als er omheen nog iets van een cursus is, of dat er ook andere creatieve disciplines aan meedoen (beeldende kunsten, animators, theather, etc.) dan is dat ook goed.
Het is natuurlijk een goede optie om zelf wat te organiseren, een centerparks huisje is zo geboekt zeg maar. Maar het lijkt me juist leuk om mee te doen aan iets dat een beetje begeleid wordt, of vanuit een bepaald idee opgezet is.
@Montfrooij : Ja je hebt gelijk. Met mijn band zien we dat ook. Het liep pas helemaal spaak toen we "even een nieuw nummer zouden gaan schrijven". Iets uit niets maken is nou eenmaal moeilijker dan wanneer op z'n minst 1 bandlid iets voorgesteld heeft waar je op voort kan bouwen. het helpt als je vooraf al een idee hebt wat je kan verwachten qua inbreng, talenten en ambities. Colin Benders z'n Kytopia is gestopt lees ik net, dat was inderdaad precies de plek geweest. Kytopia stopt ermee – Oprichters Erik en Colin Benders geven uitleg: ‘We staan met lege handen’ | De Utrechtse Internet Courant
 
Laatst gewijzigd:
@Disharmonic Bedankt voor het meedenken, en dat is inderdaad iets wat ik me vooraf goed moet realiseren. En het hoeft niet zo specifiek dat te zijn hoor, als er omheen nog iets van een cursus is, of dat er ook andere creatieve disciplines aan meedoen (beeldende kunsten, animators, theather, etc.) dan is dat ook goed.
Het is natuurlijk een goede optie om zelf wat te organiseren, een centerparks huisje is zo geboekt zeg maar. Maar het lijkt me juist leuk om mee te doen aan iets dat een beetje begeleid wordt, of vanuit een bepaald idee opgezet is.
@Montfrooij : Ja je hebt gelijk. Met mijn band zien we dat ook. Het liep pas helemaal spaak toen we "even een nieuw nummer zouden gaan schrijven". Iets uit niets maken is nou eenmaal moeilijker dan wanneer op z'n minst 1 bandlid iets voorgesteld heeft waar je op voort kan bouwen. het helpt als je vooraf al een idee hebt wat je kan verwachten qua inbreng, talenten en ambities. Colin Benders z'n Kytopia is gestopt lees ik net, dat was inderdaad precies de plek geweest. Kytopia stopt ermee – Oprichters Erik en Colin Benders geven uitleg: ‘We staan met lege handen’ | De Utrechtse Internet Courant
Oh zonde. Dat had ik nog niet gelezen.
Het leek me een ideale plek idd.

Ja idd. Samen schrijven klinkt idyllisch, maar ik merk dat je vaak toch botst met de diversiteit aan ideeën, zeker als je met een groter aantal mensen schrijft.
2 werkt voor mij het beste momenteel. Dan heb je iemand voor de momenten dat je vastloopt, maar kun je wel snel door bij keuzes die je maakt.
En qua plek... Ja... Het vinden van een oefenruimte is al best lastig. Vastgoed is best schaars / duur en geschikt vastgoed nog schaarser.
Zeker als je met duur spul aan komt zetten en daarmee herrie gaat maken.

Nou hebben we hier misschien geluk dat we onder de koptelefoon een eind kunnen komen met een beperkt gewicht en volume aan instrumenten, maar toch.

Stiekem droom ik er wel van overigens. Een plek waar dit kan. Maar goed.
 
ik heb ooit aan een internationale muziek uitwisseling meegedaan.
bands uit Slovenië, Engeland, Nederland, Oostenrijk en nog wat landen.
We hebben toen 5 tracks gemaakt vanuit het niets in een week en daarna die in het Paradiso gespeeld.
Nu waren de project leiders heel ervaren en dat hielp.

Volgens mijn goede viend en muziek partner nodigde sting muziekanten uit als test voor een jam / studio sessie en als er magie was nodigde die ze uit voor op zijn album.
Dus denk wel als je muziekanten een keer kan proberen dat je daarna een leuke groep kan samen stellen.
Maar het is wel belangrijk dat smaak en nivo ergens geliijk is.
Als het faalt maakt het nog niet uit want je zal er veel van leren en hopenlijk lol van hebben gehad.
Maar er zal wel iemand moeten zijn die het zaakje begeleid.

En geef iederen te taak om wat ideeen mee te brengen en hun ego's thuis te laten ;).
 
ik heb ooit aan een internationale muziek uitwisseling meegedaan.
bands uit Slovenië, Engeland, Nederland, Oostenrijk en nog wat landen.
We hebben toen 5 tracks gemaakt vanuit het niets in een week en daarna die in het Paradiso gespeeld.
Nu waren de project leiders heel ervaren en dat hielp.

Volgens mijn goede viend en muziek partner nodigde sting muziekanten uit als test voor een jam / studio sessie en als er magie was nodigde die ze uit voor op zijn album.
Dus denk wel als je muziekanten een keer kan proberen dat je daarna een leuke groep kan samen stellen.
Maar het is wel belangrijk dat smaak en nivo ergens geliijk is.
Als het faalt maakt het nog niet uit want je zal er veel van leren en hopenlijk lol van hebben gehad.
Maar er zal wel iemand moeten zijn die het zaakje begeleid.

En geef iederen te taak om wat ideeen mee te brengen en hun ego's thuis te laten ;).
Ja precies. Taakverdeling en ego.
 
Het vinden van een oefenruimte is al best lastig. Vastgoed is best schaars / duur en geschikt vastgoed nog schaarser.

Mja, dat was vroeger gemakkelijker. Op het platteland had je wel een boer die je via via kende, en een schuur vrij had om daar op de zaterdagmiddag een pot herrie te maken. Tegenwoordig hebben ze er een wietplantage of pillenfabriek. En in elke stad van enige omvang had je een krakersscene die vaak sowieso al ruimte vrijmaakte voor creatieve doeleinden. Tegenwoordig zijn alle panden opgekocht door speculanten die de prijzen nog verder opdrijven. Vroeger was niet alles beter, maar met sommige dingen...
 
Mja, dat was vroeger gemakkelijker. Op het platteland had je wel een boer die je via via kende, en een schuur vrij had om daar op de zaterdagmiddag een pot herrie te maken. Tegenwoordig hebben ze er een wietplantage of pillenfabriek. En in elke stad van enige omvang had je een krakersscene die vaak sowieso al ruimte vrijmaakte voor creatieve doeleinden. Tegenwoordig zijn alle panden opgekocht door speculanten die de prijzen nog verder opdrijven. Vroeger was niet alles beter, maar met sommige dingen...
Nou, vroeger was zeker niet alles beter.
Maar in mijn beleving ging het allemaal wat minder gecontroleerd, geregeld en verbonden.
 
Nou het schuurtje in Bennekom waar mijn band repeteert is het nog precies zo geregeld zoals toen. Alle essentiële dingen staan er: PA, versterkers, drumstel, koffiemachine en een koelkast voor je pintjes. Betaling gaat contant en per dagdeel, geen gezeik. Dus als jullie nog een adresje zoeken ;)

Misschien moet ik het meer in de cursus-hoek zoeken? Ik beschouw het als m'n vakantiebestemming dus ik ben best bereid iets te dokken voor een midweek muziekale ontwikkeling.
 
Ik zou eerst een oproep doen om forumleden uit te nodigen om een paar keer met elkaar een paar uurtjes online te spelen waarbij je bijv muziekstijlen aangeeft als je een voorkeur hebt natuurlijk en na een paar online jams als er een groepje muzikanten overblijft om dan samen met elkaar een aantal dagen een project te doen en bijv de goede ideëen die al tijdens de online meetings zijn ontstaan dan te gebruiken om van daaruit verder te werken.
Zo kan je ook de mensen die minder in de groep liggen, te grote ego's enz eruit filteren.
En als het er maar één is dan heb je in ieder geval een partner in crime gevonden....
 
Is ook een goed idee, er hier trouwens een lokale facebook groep bomvol muzikanten. Als iemand die tientallen evenementen georganiseerd heeft, en een aantal weeklange internationale excursies, zoek ik dit keer juist iets waar ik gewoon deelnemer ben bij het geheel.
 
Back
Top