Fishy of volkomen ok?

Er zijn genoeg sites waar je achteraf kan betalen. Zeker zakelijk kan dat.

Je bestelt met de gegevens die je hebt gephisht en laat de bestelde spullen afleveren op een PostNL-punt. Je wacht daar totdat de bezorger zijn vracht bij het PostNL punt heeft geleverd. Vervolgens kom je met een vervalst ID, waarop de gephishte naam en de foto van de crimineel staat, het pakket ophalen dat de crimineel heeft besteld onder jouw naam, met jouw bankrekeningnummer. Vervolgens vraagt een paar weken de leverancier aan jou waarom je nog niet hebt betaald.

Interessante casus, vraag me af hoe dit juridisch zit. Voor een privé-persoon met name, die kan gemakkelijk aantonen dat het niet ging om een zakelijke transactie. De gegevens die de crimineel heeft zijn niet echt een heel groot geheim, onvoldoende voor de leverancier om op basis van alleen die informatie aan te nemen dat de persoon waar die gegevens bij horen ook daadwerkelijk de persoon is die de bestelling doet. Het risico om dan toch te leveren zonder dat je geld hebt gezien, en dat het foute boel blijkt te zijn, dat ligt m.i. bij de leverancier.
 
Er zijn genoeg sites waar je achteraf kan betalen. Zeker zakelijk kan dat.

Je bestelt met de gegevens die je hebt gephisht en laat de bestelde spullen afleveren op een PostNL-punt. Je wacht daar totdat de bezorger zijn vracht bij het PostNL punt heeft geleverd. Vervolgens kom je met een vervalst ID, waarop de gephishte naam en de foto van de crimineel staat, het pakket ophalen dat de crimineel heeft besteld onder jouw naam, met jouw bankrekeningnummer. Vervolgens vraagt een paar weken de leverancier aan jou waarom je nog niet hebt betaald.

Dit is een voorbeeld daarvan:



Een vervalst ID met de gephishte naam maar met de foto van de crimineel er op is al geen vervast ID meer,maar een compleet fout ID.

Dus die shops verzenden zomaar en niet aangetekend,dan ligt de verantwoordelijkheid bij hun denk ik.

Als het postNL punt niet kan bewijzen dat effectief jij het pakket hebt afgehaald (ID Scan/videobewaking) dan zijn zij in fout,tegenwoordig nemen ze hier een foto van de ID kaart,dus die phishers moeten echt al HEEL veel info hebben en een latex masker van jouw kop.

Dan heb je ook nog allicht het email adres van waaruit de goederen van zijn besteld en dit kan je meteen laten traceren dat dit leidt naar een andere domiciliatie locatie dan de jouwe.

Dus zo simpel is het niet.
 
Wat ik verwacht is dat het de komende jaren steeds lastiger zal worden nepaccounts en nepberichten eruit te filteren.
Als je weet dat tegenwoordig AI al heel goed stukken kan schrijven die voor de meesten niet te onderscheiden zijn van een door een mens gemaakte colum dan belooft dat wat voor de toekomst....
En als je ziet hoe snel bijv deep fake software voor video zich heeft ontwikkeld en voor het grote publiek bereikbaar wordt dan vrees ik het ergste de komende jaren, zo erg zelfs dat ook mensen die niet naïef zijn en goed weten wat er allemaal gebeurt in het digitale domein toch het slachtoffer kunnen worden, een gevaarlijke ontwikkeling...
 
Ik denk niet dat het lastiger wordt,je moet gewoon wat verder out of the box denken.

En wat kopen betreft ,indien je de minste twijfel hebt,vraag dat de koper een foto maakt van het toestel met een briefje er op met iets op wat jij dicteert.

Willen of kunnen ze niet,sla dan maar over.

Het is wel opletten met vintage hi-end Hi-Fi,je hebt bendes die al een poos te werk gaan met originele foto's,wat opvalt dan is de steeds herhalende achtergrond.

Ik vermoed dat er regelingen getroffen wordt om foto's te maken/te gebruiken van Hi-Fi collectors en die dan te misbruiken voor scamming,op ebay zijn er zo die al enkele jaren met groot succes te werk gaan.
 
Ik wantrouw mensen van nature niet zo snel. Maar als ik het bericht van de potentiële koper lees, gaat er wel een vlaggetje omhoog.
- Koper biedt aan de verzending te organiseren. Heb ik nog niet eerder gezien (maar zou natuurlijk afhankelijk kunnen zijn van wat je in je advertentie hebt geschreven).
- Koper geeft zijn postadres, niet zijn woonadres.
- Koper vraagt naar je mailadres. Waarom?
- Hij vraagt naar je telefoonnummer maar geeft zijn eigen telefoonnummer niet.
- Koper biedt uit zichzelf aan 05 euro (wat is 05 euro?) over te maken.
- Direct vraagprijs bieden, vind ik ook lichtelijk verdacht.

Het lijkt er een beetje op dat de tekst door een slechte vertaalmachines is gegaan.

Ik zou voorstellen om te bellen en hem naar zijn telefoonnummer vragen. Dan merk je snel genoeg wat voor vlees je in de kuip hebt.
 
Nav het bericht in de startpost wat TS kreeg zou ik direct op de delete knop hebben gedrukt in mijn mail programma. Het lijkt me duidelijk.toch?
 
En wat kopen betreft ,indien je de minste twijfel hebt,vraag dat de koper een foto maakt van het toestel met een briefje er op met iets op wat jij dicteert.

Willen of kunnen ze niet,sla dan maar over.

Ik denk wel 'ns aan videobellen bijv maar deze vind ik ook een goeie tip!
 
Dank allemaal voor de info. Toch een aantal interessante eye-openers voor velen denk ik.
Ook ik ben niet gek (denk ik...), maar in dit geval vond ik het interessant omdat ik me afvroeg wat er mis zou kunnen gaan als iemand vooraf het geld overmaakt.
En ik ben kennelijk niet de enige die met die twijfel, als ik de reacties hierboven lees.
Maar dankzij de input van oa @Grumble en @BlackEyed hebben we denk ik allemaal weer een lesje geleerd over hoe makkelijk het is om identiteitsfraude te plegen en hoe voorzichtig je dus toch moet zijn.

:okdan:
 
Dank allemaal voor de info. Toch een aantal interessante eye-openers voor velen denk ik.
Ook ik ben niet gek (denk ik...), maar in dit geval vond ik het interessant omdat ik me afvroeg wat er mis zou kunnen gaan als iemand vooraf het geld overmaakt.
En ik ben kennelijk niet de enige die met die twijfel, als ik de reacties hierboven lees.
Maar dankzij de input van oa @Grumble en @BlackEyed hebben we denk ik allemaal weer een lesje geleerd over hoe makkelijk het is om identiteitsfraude te plegen en hoe voorzichtig je dus toch moet zijn.

:okdan:

Kan nog wel. Drie punts fraude. Oplichter biedt hetzelfde te koop aan. Laat zijn koper jou betalen en hij ontvangt het pakketje.
 
Beste meneer Grumble,

Oplichters passen hun aanpak steeds weer aan. Zorg ervoor dat je goed bent voorbereid en lees hier de meest voorkomende manieren van oplichting. Zo herken je ze én houd je je geld veilig.

Beleggingsfraude​

‘Wil jij ook snel rijk worden met Bitcoins?’. Deze advertenties komen vaak voorbij op social media. Meestal met het gezicht van een bekende Nederlander erbij. En als je investeert, ben je je geld kwijt. Verdiep je goed in de risico’s en doe eerst onderzoek naar de aanbieder.

Oplichting na online verkoopadvertentie​

Verkoop je iets op een 2e-hands site zoals Marktplaats? Klik nooit op een (betaal)link van een mogelijke koper! Let goed op als een koper jou via WhatsApp een Betaalverzoek of Tikkie stuurt. Bijvoorbeeld om te checken of jij het écht bent. Dit is oplichting en je komt terecht op een phishing-site. Klik nooit op de link en stop met het gesprek.

Spoofing en bank-aan-huis-oplichting​

Oplichters bellen namens ING, de politie of een andere organisatie. En zeggen dat er iets mis is met je bankrekening, Betaalpas of ING Scanner. Ze vragen je om je geld ‘veilig te stellen’ op een kluis- of tussenrekening. Of ze zeggen dat er iemand langskomt om je pas op te halen of je bankrekening te beveiligen, of ze bieden aan op afstand je computer over te nemen. Wij doen dit nooit. Hang direct op.

Oplichting via WhatsApp en andere social media​

Oplichting via WhatsApp, Facebook, Instagram of andere social media, oftewel: hulpvraagoplichting. De oplichter zegt iemand te zijn die je kent en heeft hulp nodig: ‘Wil je iets voorschieten, want ik kan nu even niet betalen’. Doe het niet, want dat geld zie je niet meer terug. Neem eerst persoonlijk op een andere manier contact op om te checken of het bericht wel echt van die persoon is.

Phishing via sms en e-mail​

Oplichters versturen grote aantallen valse e-mails en sms’jes. Ze doen zich voor als ING, maar ook als PostNL, het CJIB, DigiD etc. en vragen je om op een link te klikken. Zo kun je zogenaamd een geblokkeerde rekening voorkomen, een pakketje in ontvangst nemen, een boete voorkomen of geld ontvangen. Dit is phishing. Klik nooit op de link, stuur het bericht door naar valse-email@ing.nl en verwijder hem uit je inbox.

Blijf oplichters een stap voor​

Twijfel je? Hang op, klik weg en bel de ING Alarmlijn: 020 22 888 00 (24 uur per dag, 7 dagen per week). Check nog meer tips én hoe je je kan beschermen op ing.nl/veiligbankieren.

Met vriendelijke groet,

Annet van der Hoek
Directeur Klantenservice
 
bel de ING Alarmlijn: 020 22 888 00 (24 uur per dag, 7 dagen per week). (...) Annet van der Hoek Directeur Klantenservice

Hoe kan ik nou weten dat die Annet van der Hoek niet in het complot zit, en ik geen oplichters in Nigeria aan de lijn krijg als ik dat nummer bel? Dit soort berichten zijn nogal fishy, als je het mij vraagt.


;)
 
Back
Top