Fishy of volkomen ok?

Missing Links

Ouwe rot
Lid sinds
6 juli 2004
Berichten
523
Locatie
Amsterdam
Hi forumleden,

Ik heb wat spullen op 2dehands.be aangeboden en krijg zojuist een enthousiast bod voor de vraagprijs.
dit gaat zo makkelijk dat er ergens 'too good to be true' alarmbellen afgaan.

Tegelijkertijd biedt de koper aan om eerst het geld naar mij over te maken, dus ik twijfel enigszins.
wil voorzichtig zijn, maar ook niet een goeie deal voorbij laten gaan.

Daarom even hier als vraag op SF. ook ter lering ende vermaak voor andere forumleden.
Wat vinden jullie van onderstaand bericht?

---

*HalloIk ga akkoord Voor uw prijs zal ik 05 euro toevoegen indien nodig om het artikel voor mij te reserveren Voor de Betaling zal ik het direct op uw Bankrekening doen wanneer u het geld zult ontvangen zal ik contact opnemen met de GLS of Bpost verzendingsdienst zodat zij naar uw adres gaan om de artikelen op te halen Ik ben verantwoordelijk voor de verzendings- en ophaalkosten.* *PS: stuur mij de volgende informatie zodat ik voor de betaling kan zorgen :Voornaam en achternaam:Telefoonnummer:Totaal bedrag:E-mail adres:BE rekeningnummer :*
*mijn gegevensVolledige naam: XXXX Postadres: XXXX * (weggehaald voor privacy)
 
Tja, zolang er eerst geld betaald word lijkt het me ok.
Zolang dat niet gebeurt, is er niks gekocht toch.
Succes met de verkoop.
 
Tsja, als hij/zij het zooo graag wil hebben. Zeldzame spullen? Check anders even naam en adres op verschillende manieren. Ik was vroeger ook wel eens zo enthousiast, tegenwoordig doe ik het in twee stapjes om niet teveel met mijn gegevens te zwaaien.
 
Krijg zojuist deze melding van 2dehands.be
was dus toch fishy
mijn zorg kwam idd voort uit de vraag om zoveel persoonsgegevens in 1x zoals @vinnieq ook beschreef
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2021-07-20 om 14.43.38.png
    Schermafbeelding 2021-07-20 om 14.43.38.png
    90,3 KB · Bekeken: 221
Tsja, als hij/zij het zooo graag wil hebben. Zeldzame spullen? Check anders even naam en adres op verschillende manieren. Ik was vroeger ook wel eens zo enthousiast, tegenwoordig doe ik het in twee stapjes om niet teveel met mijn gegevens te zwaaien.
Hoe doe je het in twee stapjes?
 
Aan de zinsbouw merk je dat er een soort Bot aan te pas gekomen is. hier zou ik niet mee voortdoen. Helaas moet ikzelf niet beginnen roepen, want ben onlangs ook opgelicht door ene "Rody" die weg is met mijn geld/overschrijving. in verband met een Waldorf Blofeld. Ik had ff niet goed opgelet met soort bank (Revolut21) er werd gewerkt. hier is klacht voor ingediend, maar verder niets :( waar ik ook niks van nog verwacht. 1e maal het mij overkomen is op 2dehands.
 
Aan de zinsbouw merk je dat er een soort Bot aan te pas gekomen is. hier zou ik niet mee voortdoen. Helaas moet ikzelf niet beginnen roepen, want ben onlangs ook opgelicht door ene "Rody" die weg is met mijn geld/overschrijving. in verband met een Waldorf Blofeld. Ik had ff niet goed opgelet met soort bank (Revolut21) er werd gewerkt. hier is klacht voor ingediend, maar verder niets :( waar ik ook niks van nog verwacht. 1e maal het mij overkomen is op 2dehands.

Inderdaad is Revolut tricky voor een koper.

Ik heb zelf ook Revolut. Je kan namelijk een tijdelijke creditcard aanmaken. Koop ik een vst oid bij een verkoper, waarvan ik niet wil dat hij m'n gegevens heeft, maak ik in de Revolut-app een creditcard aan, betaal de koper en vernietig de creditcard weer. Als later op die creditcard wordt geprobeerd geld te halen, lukt dit dus niet meer, want die bestaat niet meer.
 
Inderdaad is Revolut tricky voor een koper.

Ik heb zelf ook Revolut. Je kan namelijk een tijdelijke creditcard aanmaken. Koop ik een vst oid bij een verkoper, waarvan ik niet wil dat hij m'n gegevens heeft, maak ik in de Revolut-app een creditcard aan, betaal de koper en vernietig de creditcard weer. Als later op die creditcard wordt geprobeerd geld te halen, lukt dit dus niet meer, want die bestaat niet meer.
Bedankt voor de info, nu weet ik al wat meer betreft die Revolut = nooit meer! in mijn geval was ik inderdaad de koper, hij heeft mijn geld ontvangen op die Revolut rekening, en verdwenen zodra het erop stond. .Als koper had ik helaas geen enkele bescherming na verder onderzoek.
 
Zolang je het geld vooruit laat betalen uitsluitend via je bankrekening is er niks aan de hand toch? Als het geld op je rekening staat heb je het binnen.. Dan pas stuur je je spullen op.. Gebruik een anonieme prepaidkaart, verder niet laten ophalen maar gewoon zelf versturen..
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb alleen maar argwaan op marktplaats maar woon in Tjechie.
Dus die gegevens die je noemt heb ik ook echt nodig om geld te kunnen overmaken met Iban.
Laatst wilde ik een mixer kopen en die gozer stuurde al de gegevens.
Vroeg of we ff konden bellen en nu ghost hij mij.
Zonder iemand aan de lijn te hebben gehad ga ik ook geen 400 euro overmaken. f*cking hell
 
*HalloIk ga akkoord Voor uw prijs zal ik 05 euro toevoegen indien nodig om het artikel voor mij te reserveren Voor de Betaling zal ik het direct op uw Bankrekening doen wanneer u het geld zult ontvangen zal ik contact opnemen met de GLS of Bpost verzendingsdienst zodat zij naar uw adres gaan om de artikelen op te halen Ik ben verantwoordelijk voor de verzendings- en ophaalkosten.* *PS: stuur mij de volgende informatie zodat ik voor de betaling kan zorgen :Voornaam en achternaam:Telefoonnummer:Totaal bedrag:E-mail adres:BE rekeningnummer :*
*mijn gegevensVolledige naam: XXXX Postadres: XXXX * (weggehaald voor privacy)
Dit is een geijkte manier om over te gaan op identiteit diefstal.
 
"*PS: stuur mij de volgende informatie zodat ik voor de betaling kan zorgen :Voornaam en achternaam:Telefoonnummer:Totaal bedrag:E-mail adres:BE rekeningnummer :*"

Dat is geen kopie rijbewijs/paspoort/ID, maar voldoende informatie om identiteitsfraude mee te plegen.
 
"*PS: stuur mij de volgende informatie zodat ik voor de betaling kan zorgen :Voornaam en achternaam:Telefoonnummer:Totaal bedrag:E-mail adres:BE rekeningnummer :*"

Dat is geen kopie rijbewijs/paspoort/ID, maar voldoende informatie om identiteitsfraude mee te plegen.
Ik zie niet hoe iemand met alleen deze gegevens indentiteitsfraude kan plegen?
Iemand kan op deze manier kan voordoen alsof hij uit jouw naam handelt maar hij/zij kan niets met jouw bankrekening uithalen of mis ik iets?
Hij/zij kan ook niets bestellen want er moet wel betaald worden alvorens er iets opgestuurd wordt en onder rembours moet er bij afgifte betaald worden.
Zolang er geen id bij zit kan er volgens mij niet veel gebeuren.

Maar als je zulke rare taal ziet staan als in dat bericht wat Grumble post dan weet je al dat het waarschijnlijk mis is.
Zelf haal ik altijd op bij iets grotere bedragen en in sommige gevallen kan je dan op het laatst vragen om op te sturen maar dan heb je wel alle adresgegevens.
Iemand die fraude pleegt zal ook nooit een afspraak willen maken in eerste instantie.
En zeker eerst even in gesprek gaan, paar goede vragen stellen zodat je weet dat de persoon aan de andere kant weet waar ie over praat of wat hij verkoopt/wil kopen.
 
Deze mails worden veel gestuurd op 2dehands vooral.

Is fishing van data,niet op ingaan.

Ook als je een item niet verkocht geraakt en je herplaatst heraaldelijk om de 2 dagen ofzo de advertentie dan krijg je snel zulk bericht op 2dehands.be

Dus ze zoeken echt naar de vogels voor de kat.

Soms gebruiken ze ook meteen in hun bericht de naam van een zaak,als je die dan opzoekt blijkt dat deze failliet of gesloten is (dan kan je dan zien op google earth als de winkel er niet meer is of dicht is)

Het zijn eigenlijk heel domme mensen,maar er zijn er nog dommere mensen op de planeet en die laten hun dan vangen.
 
Laatst gewijzigd:
Hij/zij kan ook niets bestellen want er moet wel betaald worden alvorens er iets opgestuurd wordt en onder rembours moet er bij afgifte betaald worden.

Er zijn genoeg sites waar je achteraf kan betalen. Zeker zakelijk kan dat.

Je bestelt met de gegevens die je hebt gephisht en laat de bestelde spullen afleveren op een PostNL-punt. Je wacht daar totdat de bezorger zijn vracht bij het PostNL punt heeft geleverd. Vervolgens kom je met een vervalst ID, waarop de gephishte naam en de foto van de crimineel staat, het pakket ophalen dat de crimineel heeft besteld onder jouw naam, met jouw bankrekeningnummer. Vervolgens vraagt een paar weken de leverancier aan jou waarom je nog niet hebt betaald.

Dit is een voorbeeld daarvan:

 
Je bestelt met de gegevens die je hebt gephisht en laat de bestelde spullen afleveren op een PostNL-punt. Je wacht daar totdat de bezorger zijn vracht bij het PostNL punt heeft geleverd. Vervolgens kom je met een vervalst ID, waarop de gephishte naam en de foto van de crimineel staat, het pakket ophalen dat de crimineel heeft besteld onder jouw naam, met jouw bankrekeningnummer. Vervolgens vraagt een paar weken de leverancier aan jou waarom je nog niet hebt betaald.

Ja, dat kan uiteindelijk wel maar als uiterste consequentie kan dat betekenen dat je nooit meer iets kan verkopen via internet want een crimineel kan dan ook eerst iets kleins kopen van een ander (van jou bijv) voor bijv 10 euro om alleen maar de gegevens te stelen en kan dan vervolgens met de gegevens van jou aan de gang gaan zolang hij het bestelde laat afleveren op een post.nl punt en aldaar het ophaalt met het vervalste id bewijs.
En bewijs dan achteraf maar wie met een vervalst id misbruik heeft gemaakt van jouw gegevens want was het die persoon van vorige week of die van 3 maanden terug of van een half jaar geleden aan wie je ook wat had verkocht?
Het kan ook nog een ander zijn die de computer of mail van een ander heeft gehackt en op die manier jouw gegevens in handen kreeg en dus hoeft het zelfs niet de koper van jouw spullen te zijn.
Dit kan betekenen dat juridisch gezien het hele verkopen via internet zo lek als een mandje is en dus te fraude gevoelig en eigenlijk niet meer zou moeten kunnen.
Als je dit soort fraude vreest dan moet voor jezelf besluiten dat je nooit meer iets koopt/verkoopt via internet zodat jouw gegevens nooit in handen komen van een ander en zoals bekend kan ook bij een groot bedrijf (Thomann of Bax bijv) de boel gehackt worden en zo komen jouw gegevens terecht bij een fraudeur.
Kan hoor, maar dan kom je in een internetloze wereld te leven als je zo wantrouwig bent, ik denk gewoon afgaan op het kontakt wat je hebt met de persoon en je gevoel.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top