Review Arturia FX Collection 2

Misschien valt de tijds inspanning voor jou wel mee.
Dank voor de toelichting.

Ik lees nu het boek 'Mixen met impact' en daar staan zoveel waardevolle tips in waar ik eerst mee aan de slag wil. Beter begrijpen hoe mixen werkt, afwegingen die je kunt maken, strategisch denken etc. Maar ook over afluistering, hoe je oren werken en hoe je jezelf voor de gek kunt houden.

De basis wil ik eerst beter leggen met mijn huidige plug-ins. Dat zijn er al heel veel. Als ik dat beheers en toe ben aan een nieuwe stap kijk ik gericht naar uitbreidingen. Dat heb ik mezelf en mijn portemonnee beloofd 😊
 
Ik heb even snel een voorbeeld gemaakt,

Wat ik gedaan heb:
- OBXA V
hierin heb ik snel even een sound gemaakt, daarvan heb ik een C3 noot ingespeeld
- daarna een mini moog filter erop gezet waarop ik een shaper had geprogrammeerd die een bepaalde cutoff en reso pattern uitvoerde
- daarna een rev intensity reverb geprogrammeerd waarin de tail pitch dropt
- en met de bus force de sound een kleur gegeven met een overdrive randje

- Vervolgens heb ik de C3 noot gesampled en deze in granulator 2 gezet.
- in granulator 2 heb ik van die lange c3 noot een nieuw granular pad geprogrammeerd die vol met automation zat en uiteindelijk een mooie pad was
- deze c3 noot heb ik vervolgens gesampled en in simpler geimporteerd

Daarna de adsr ingesteld en een instrument ervan gemaakt met een mini filter plus rev intensity programma dat ik gemaakt heb en dan krijg je wat je hieronder in de video hoort.

 
inmiddels alle plugins uitgebreid getest. Ik vind de grote verrassing van deze collection toch echt wel de Rev Intensity. Wat een reverb is dat. Dit is onverwacht mijn absolute favoriet nu in mijn reverb collectie (en ik heb er een hoop, van de eventide collectie tot de proverb-r en vele anderen).

Wat de rev intensity zo anders maakt is die nieuwe methode van arturia met betrekking tot functions die ze in hun producten op verschillende manieren terug laten komen. Zeker die envelope follower met meerdere destinations is echt een changer om dat ingebouwd te hebben. Ik deed dat soort truuken natuurlijk al in ableton met behulp van automation en m4l control devices gekoppeld aan mijn andere reverbs, maar hier zit het gewoon standaard ingebouwd en past het perfect in het plaatje.

Ook die predelay time based is handig (kan proverb-r overigens ook), maar het maakt bijvoorbeeld het maken van techno rumble kicks echt super simpel.

Ik heb het meest geleerd van onderstaande video, hierin wordt kort en bondig vele praktische toepassingen getoond van de Rev Intensity. Echt een aanrader om te kijken wat mij betreft.

 
vanmiddag een 2 uur sessie gedaan met de 3 compressor bundle uit deze collectie. 2 van de compressors was ik niet zo van onder de indruk, voor mijn soort muziek vind ik die niet zo geschikt. Dit waren de comp FET-76 en de Comp TUBE-STA. Die zal ik niet veel gaan gebruiken.

Maar toen ontdekte ik de 3e in de bundel. De Comp VCA-65
comp-vca65-image.png

Goeie genade, wat een compressor is dit zeg. Voor mijn drums was het een dag en nacht verschil als ik deze inzet op die drums. De controls zijn enorm strak en goed af te stellen en de mix knop fungeert als een knop tussen normale processing en parallel processing. Als lastige test had ik er een muddy techno drumloop ingegooid. Zelfs die kreeg ik haarfijn onder controle en de eindsound klapperde uit mijn monitoren hier. Ook kun je de eindsound makkelijk een overdrive sound geven en toch de boel via de limiter onder controle houden. Indrukwekkende sound vind ik het wat uit deze compressor komt.

Voor de mensen die die fx collectie ook hebben, deze zou ik zeker gaan uitchecken, echt een heerlijke compressor / limiter.
 
Bedankt voor de tip van het bestaan van deze bundle en upgrade voor arturia users, en de vele tips per plugin !

ga me hier eens ik verdiepen, klinkt als veel waar voor je centen.
 
voor 99 euro is dit echt wel een goede deal nu (upgrade prijs als je al arturia componenten hebt) en ik kan hem zeker aanraden, hieronder mijn kleine praktijk review van hoe ik ze nu aan het gebruiken ben.

Ik wilde met name die nieuwe bus force plugin hebben, maar die is alleen al 99 euro, dus ik zie het meer als dat ik er 21 effecten bij krijg voor diezelfde prijs.

En dat valt niet tegen zeg, zeker doordat ze effecten en filters uit hun bestaande synths nu als losse effecten hebben, bouw je zo je eigen dream synth setup. Bijvoorbeeld in het plaatje hieronder heb ik een instrument chain gebouwd waarin ik als basis de Arturia Jun-6 v gebruik, die gaat vervolgens door de moog mini filter fx heen (die gemoduleerd is met een step sequencer) daarna door de bus force en vervolgens door de rev intensity reverb.

In de jun6 v zet je dan alle effecten en het filter uit op je sound want die gebruik je dan via de instrument chain en je bouwt er een 16 macro control omheen en je hebt een geweldige synth gebouwd met de arturia synth en fx collectie met hardware control van hier tot tokyo. Dat instrument save je als instrument rack en als je hem weer nodig hebt open je die gewoon en je kunt weer nieuwe sounds maken.

Dat is waar die twee suites van arturia elkaar perfect vinden naar mijn mening. Zo bouw je de ene synth na de andere kwa klankkleur en die fx collectie is daar echt perfect geschikt voor zeker door dat de filters en effecten uit hun synths nu los te gebruiken zijn in de chain.

Inhoudelijk, die fx collectie 2 bevat goede fx componenten. Met name de filters, de reverbs en compressors hebben hun eigen aanvulling op je al bestaande fx set in je daw.

2 effecten wil ik er even uitlichten (alhoewel over alle 22 wel iets te zeggen valt):
1: Bus Force:
Wat betreft de bus force waar ik echt heel enthousiast over was op voorhand (nav een aantal filmpjes), dat was niet bepaald eenvoudig om die onder controle te krijgen. Op de filmpjes ziet het er super simpel uit, maar in je eigen projecten moet je hier toch echt wel de nodige tijd aan besteden voordat je doorhebt hoe je dit het beste voor je eigen sound in kunt zetten. Het is niet bepaald een standaard bus effect te noemen kwa gedrag, routing en sound. In eerste instantie dacht ik, wat doe ik fout en waarom krijg ik er niet de resultaten uit die ik verwacht. Dat heeft echt uren studie gekost voordat ik die bus force onder de knie had en nu ben ik er super blij mee, maar verwacht een behoorlijke investering kwa tijd om hem echt te leren in de praktijk.

2: Rev Intensity:
Deze reverb zit ook in de collectie, ik kende hem niet en heb enorm veel reverbs, maar ik ben verrast door deze reverb, die heeft een volledig eigen klank kleur en met name de modulation mogelijkheden zijn erg uitgebreid. Dit is een reverb die ik die 99 euro ook absoluut waard vind, dus zal hem vaak gaan gebruiken.


Als laatste:
die arturia collection 8 is ook een enorme aanrader. Die V4 sound updates voor onder andere de jupiter klinken echt zoveel beter dan die v3 versies. Dat is echt een dag en nacht verschil.
De v3 plug-ins van de 7 collectie waren toch ook al een flinke verbetering tov de v2 versies? Of is de jupV pas in versie 8 onder handen genomen? Ik zit nog op 7 en wacht wel op de 99 upgrade tzt…
 
Bedankt voor de tip van het bestaan van deze bundle en upgrade voor arturia users, en de vele tips per plugin !

ga me hier eens ik verdiepen, klinkt als veel waar voor je centen.
mocht je deze bundle willen hebben zou ik niet te lang wachten, ik geloof dat deze week die deal afloopt.

Er zijn nog veel meer tips te geven, die delays bijvoorbeeld is ook best veel over te vertellen,

De delay TAPE-201 is perfect voor die dubstep achtige tape delays bijvoorbeeld. De Delay Memory Brigade vind ik super bruikbaar op drums en percussie en bass patterns.
De delay ETERNITY is een soort van Delay speeltuin, ik had er een instant Speedy J live gevoel bij met al die feedback delays, helemaal als je hem aan je hardware controls koppelt is het een hele vette delay plugin.

Er zitten ook nutteloze plugins bij (altans ik vind ze niks), zoals die phaser Bi-tron of die dimension D of die Flanger BL-20, misschien leuk voor sommige, maar daar heb ik veel betere plugins voor.

Er zit ook een butter smooth preamp bij nog, en zo kan ik nog wel even doorgaan, echt een mooi pakket waar ik over twijfelde omdat ik al zoveel plugins heb, maar dit is echt wel een grote aanvulling op mijjn bestaande set waarbij ik meer plugins kan gebruiken van die 22 dan ik vooraf verwacht had.

De v3 plug-ins van de 7 collectie waren toch ook al een flinke verbetering tov de v2 versies? Of is de jupV pas in versie 8 onder handen genomen? Ik zit nog op 7 en wacht wel op de 99 upgrade tzt…

ik ben van v collection 5 naar 8 gegaan, voor mij was het wel een grote upgrade. die V4 sound engine update is alleen in de 8 collection, hierin zitten vier nieuwe synths:
- Jun-6 V
- Vocoder V
- Emulator V
- OB-Xa V

en er zijn drie plugins verbeterd:

- Jup-8 V4
- Stage 73 V2
- Analog Labs 5

Ik heb ze beide naast elkaar gedraaid (de Jup-8 V3 en Jup-8 V4), de layout is wat gewijzigd, de arp is wat uitgebreider, maar vooral de 1 op 1 vergelijkingen met dezelfde preset kwa sound was behoorlijk indrukwekkend, daar is een grote slag geslagen met die nieuwe engine, die klinkt vele malen beter dan de oude naar mijn mening, maar daar zijn ook wel youtube videos over te vinden.


Ik had even gekeken, maar er is volgens mij geen collection V8 thread hier, er is best veel te zeggen namelijk over die nieuwe jun-6 V en OB-Xa V.

Ik vond de upgrade prijs van V5 naar V8 overigens wel behoorlijk hoog, dat was 349 euro, gezien de nieuwwaarde van 599 vond ik dat behoorlijk pittig. Aan de andere kant, voor mij was het een enorme upgrade en is het de prijs helemaal waard, aangezien ik er nog veel meer synths bij kreeg door die upgrade van 5 naar 8.
 
Ik heb even een stukje opgenomen net van de Arturia Delay Intensity en wat voor leuke dingen je daarmee kunt doen in je delay signaal, aangezien het anders lastig uit te leggen is

wat ik in deze video gedaan heb is 1 van mijn Arturia Sem presets gebruikt en daar een pattern op ingespeeld, die gaat droog de delay in (in het begin laat ik hem even droog horen).

In de delay heb ik de 2 delay lines serieel gezet. De line 1 delay geeft een 1/8 / 1/4 dotted groove en die gaat dan serieel de line 2 delay in waarin ik een andere groove heb gezet zodat je hiermee een soort van ritmische delay pattern krijgt. De envelope follower manipuleert lichtjes de feedback van de line 1 delay en speelt heel lichtjes met de cutoff op basis van het inkomende signaal.

In de video draai ik vervolgens aan de feedback knop van de tweede delay line, daarna zet ik de bitcrusher aan op beide delay lines, vervolgens gebruik ik de ingebouwde semfilter van de delay om die bit crusher wat te temmen. Daarna zet ik de bit crusher op de tweede delay lijn uit zodat die een wat cleanere sound krijgt en dan hou je een soort van soundscape delay over het droge synth signaal over.


 
Ik heb even een stukje opgenomen net van de Arturia Delay Intensity en wat voor leuke dingen je daarmee kunt doen in je delay signaal, aangezien het anders lastig uit te leggen is

Gisteren heb ik alle plugins ook even doorgelopen en deze delay sprong er voor mij wel uit zo op het eerste gehoor. De compressors klonken ook wel lekker maar ik denk niet dat het mijn huidige favoriet Pulsar Audio 1178 gaat vervangen.
 
Gisteren heb ik alle plugins ook even doorgelopen en deze delay sprong er voor mij wel uit zo op het eerste gehoor. De compressors klonken ook wel lekker maar ik denk niet dat het mijn huidige favoriet Pulsar Audio 1178 gaat vervangen.
de pulsar audio 1178 heb ik zelf niet, ik weet wel dat die arturia Fet 76 deze zou moeten kunnen vervangen, maar ik vond hem zelf niet zo om eerlijk te zijn.

De delay eternity heeft zoveel features aan boord dat dat bijna niet in 1 video te vangen is, van bandpass filters (die je kunt automaten) tot die pan functie die ik nog nooit eerder heb gehoord op een delay (hier begint de delay mono in het midden en gaat dan langzaam pannend naar een stereo pingpong image, waarbij je de snelheid van mono naar stereo pingpong zelf kunt instellen. Een hele gave feature is dat ook.
 
Is er onlangs een actie geweest bij Arturia, waar jullie de FX2 aan 99€ hebben kunnen aanschaffen? , want op mijn profiel krijg ik alleen maar volle prijs van 399 € te betalen als aanbod.
 
Is er onlangs een actie geweest bij Arturia, waar jullie de FX2 aan 99€ hebben kunnen aanschaffen? , want op mijn profiel krijg ik alleen maar volle prijs van 399 € te betalen als aanbod.
klopt, was introductie prijs die was tijdelijk.

Er zal eind van het jaar vast wel weer een actie komen.
 
Er is nu een Black Friday actie bij Arturia, en ik krijg nu de Crosgrade naar FX coll 2 voor 69 euro aangeboden.
Dat is nice want ik heb maar 1 product uit de FX collectie.
Voor deze prijs wordt het wel heel aantrekkelijk.
 
Laatst gewijzigd:
Er is nu een Black Friday actie bij Arturia, en ik krijg nu de Crosgrade naar FX coll 2 voor 69 euro aangeboden.
Dat is nice want ik heb maar 1 product uit de FX collectie.
Voor deze prijs wordt het wel heel aantrekkelijk.
Ja klopt, ze pushen hun software enorm.
Jammer genoeg niet zoveel korting op hardware (geen echte korting vanuit hen).
Kijken of Bax nog wat leuks gaat doen met BF.
 
Ja klopt, ze pushen hun software enorm.
Jammer genoeg niet zoveel korting op hardware (geen echte korting vanuit hen).
Kijken of Bax nog wat leuks gaat doen met BF.
niet alleen arturia geeft goede deals nu, de hoeveelheid black friday deals van de afgelopen 2 weken zijn echt insane, zoals die waves platinum bundle was 99 euro of de soundtoys acties die nu lopen met kortingen tot 70 procent, de eventide acties, izotope, t-racks 5 SE en zo zijn er nog wel meer dan 50 deals. Als je al iets op je wensenlijst hebt staan dan is nu echt wel het moment :D

het viel me al wel op dat er hier op het forum niet over gesproken wordt, maar als je naar de verzamel pagina's van deals op andere forums gaat dan kom je echt heel erg veel interessante deals tegen in die lijsten.
 
De arturia fx collection stond enkele maanden ook aan 199€, toen heb ik gepast. Nu denk ik wel het aan te schaffen.
 
niet alleen arturia geeft goede deals nu, de hoeveelheid black friday deals van de afgelopen 2 weken zijn echt insane, zoals die waves platinum bundle was 99 euro of de soundtoys acties die nu lopen met kortingen tot 70 procent, de eventide acties, izotope, t-racks 5 SE en zo zijn er nog wel meer dan 50 deals. Als je al iets op je wensenlijst hebt staan dan is nu echt wel het moment :D

het viel me al wel op dat er hier op het forum niet over gesproken wordt, maar als je naar de verzamel pagina's van deals op andere forums gaat dan kom je echt heel erg veel interessante deals tegen in die lijsten.
Oh die izotope holiday platinum bundle is volgens mij wel redelijk uitgebreid voor het geld.
Ik heb (nog) geen ervaring met izotope, maar hoor die naam wel vaak terug komen.
T-Racks heb ik 'oooit' wel mee gewerkt, maar dat is zo lang geleden.
Ben wel benieuwd naar beide suites. De prijs is i.i.g. enigszins binnen bereik.

Eventide zie ik zo snel geen BF deal op hun site.

Heb je nog meer tips?
 
Oh die izotope holiday platinum bundle is volgens mij wel redelijk uitgebreid voor het geld.
Ik heb (nog) geen ervaring met izotope, maar hoor die naam wel vaak terug komen.
T-Racks heb ik 'oooit' wel mee gewerkt, maar dat is zo lang geleden.
Ben wel benieuwd naar beide suites. De prijs is i.i.g. enigszins binnen bereik.

Eventide zie ik zo snel geen BF deal op hun site.

Heb je nog meer tips?
ja heel veel tips, izotope vind ik wel een aanrader. eventide heeft onder andere hun nieuwe EQ (de split EQ, wat best een revolutionaire approach voor EQ-ing is) in de aanbieding. Maar goed, dat valt allemaal wel heel erg buiten de scope van deze thread.

voor een volledige lijst van de deals kun je hier kijken , die wordt elke dag bijgewerkt:
 
Back
Top