Black Corporation ISE-NIN: Op Roland Jupiter-8 geïnspireerde Desktop / Rackmount Synth

Daar zijn de jongens van Black Corporation nog eens.
Deze keer met een Jupiter-8 geïnspireerde module.
Pre-orders vanaf week 23. Over de prijs is nog niks bekend.

 

Attachments

  • jup-8 desktop BC.png
    jup-8 desktop BC.png
    660,5 KB · Bekeken: 6.660
Ik wil ook voor de DS-80 kiezen (in klaviervorm) maar als die nog jaren wegblijft, wordt het toch een Deckard's Dream.

Oh ja Deckard's Dream, staat er 1 te koop he hier op Synthforum 8)
 
Oh ja Deckard's Dream, staat er 1 te koop he hier op Synthforum 8)
Ik heb het gezien, maar die DS-80 komt er wel, gezien de laatste update daarover.
 
ISENIN-1536x646.png
Black-Corporation-ISE-NIN-circuits.001-678x381.jpeg


`Afgelopen mei kondigde Black Corporation de ISE-NIN aan, een 8-stemmige polyfone analoge synthesizer geïnspireerd op de legendarische Roland Jupiter-8.
Na deze aankondiging werd het stil. Enerzijds omdat de synth nog in de ontwikkelingsfase zat en anderzijds hebben we momenteel een ongunstige situatie in de supply chains.
Veel chips ontbreken. langere levertijden etc.
Vandaag is er een teken van leven van de ISE-NIN in de vorm van nieuwe foto's van Roman Filippov, de hoofdontwikkelaar ervan.


Ter herinnering: de ISE-NIN is een 8-stemmige polyfone analoge synthesizer die is geïnspireerd op de Roland Jupiter-8. Elke stem bestaat uit 100% analoge spanningsgestuurde oscillatoren, analoge laagdoorlaat- en hoogdoorlaatfilters, een ruisgenerator, twee ADSR-enveloppen en een VCA.
Met de synth kun je twee verschillende 4-stemmige presets stapelen om rijkere geluiden te maken.
Elke laag heeft ook zijn eigen volledig toewijsbare snelheids- en poly-aftertouch-bedieningselementen en algemene MPE-instellingen.
Ja, het heeft volledige MPE-ondersteuning.

De nieuwe foto's tonen waarschijnlijk zowel het voltooide apparaat als de interne circuits.
Net als de Deckards Dream en de andere Black Corporation synth-releases, is het ook verkrijgbaar als doe-het-zelf kits.
Volgens de laatste informatie zal de synth in maart 2022 worden uitgebracht, de oorspronkelijke plannen waren anders:

Black Corporation ISE-NIN is nu beschikbaar voor pre-order in een geassembleerde versie voor [imath]1199 USD (aanbetaling) en het resterende saldo van[/imath] 2550 USD moet worden betaald wanneer het product klaar is voor verzending.
De totale prijs is [imath]3749 USD. De PCB-kit is ook beschikbaar voor pre-order met een aanbetaling van[/imath]299 USD en met een uiteindelijke prijs van [imath]999 USD ([/imath]700 USD klaar voor verzending). De ISE-NIN komt in maart 2022 aan.`

 
We hebben nog een uitleg tegoed waarom de Russische ontwerper het instrument heeft vernoemd naar de Russische dichter Sergej Aleksandrovich Jesenin (Серге́й Алекса́ндрович Есе́нин). Ik ken zijn werk niet goed want ik heb geen Russische letterkunde maar Russische taalkunde gestudeerd. Eigenlijk ken ik alleen Письмо матери (Pis'mó máteri, Brief aan mijn moeder), dat ik in liedvorm leerde kennen toen ik veertien of vijftien was. In Lissabon is een hotel dat Jupiter heet met een restaurant dat naar de dichter is vernoemd maar dat lijkt me vergezocht. Ik vind het commercieel ook niet zo slim om een instrument wereldwijd te vermarkten maar de naam in schrifttekens te zetten die alleen Japanners kunnen lezen.

Maar uiteindelijk gaat het om het geluid. Ik ben nooit een grote fan van de Jupiter 8 geweest. Ik vind het een prima synthesizer en beter dan de Elka Synthex, maar minder dan de Prophet 5 en daarom niet de hoofdprijs waard. Rolands eigen emulaties klinken ook heel goed. Ik zou voor hetzelfde geld kiezen voor Deckard's Dream, maar ik wacht eerst af waarmee Behringer komt.
 
Weer wat geleerd, ik dacht dat het vernoemd was naar ice-nine uit Cat's Cradle van Kurt Vonnegut. Maar dat boek was ik dan ook net aan het lezen toen dit werd aangekondigd.
 
De kits zijn volgens mij onlangs verstuurd en het OS wordt ergens in de nabije toekomst opgeleverd (nu nog beta).

Op Gearslutz heeft iemand 'm al in elkaar gesoldeerd. Volgens mij is het een Nederlander, maar geen idee of die ook hier op het forum zit.
 
Jp8 remake nr126 :erm:.
Die doet dan wel de moeite om geen software te zijn.
 
Ik ben eens curieus... BC maakt alleszins wel fameus vette synths dus het zou wel eens een toppertje kunnen worden. Al is de prijs van die BC dingen niet mals...

Mss voor één keer toch maar wachten op de Behringer remake voor € 399?
 
Jp8 remake nr126 :erm:.
Die doet dan wel de moeite om geen software te zijn.
Hoe bedoel je, welke andere serieuze jp8 remake is er dan op de markt? Dat zijn er toch niet zo veel of moet ik beter kijken.

Ik ben eens curieus... BC maakt alleszins wel fameus vette synths dus het zou wel eens een toppertje kunnen worden. Al is de prijs van die BC dingen niet mals...

Mss voor één keer toch maar wachten op de Behringer remake voor € 399?
Volgens mij gebruiken ze een aantal unobtanium ic's. Verder best een flinke unit, voor de liefhebbers die 25k voor een jp8 netiets te veel vinden :bekdicht:

Dit zijn foto's van de GS'er die 'm van de week heeft gesoldeerd. Ziet er puik uit!

1035730d1664740860-black-corporation-ise-nin-8-voice-analogue-synthesizer-img_3183_kopie.jpg

1035731d1664740874-black-corporation-ise-nin-8-voice-analogue-synthesizer-img_3189_kopie.jpg

1035732d1664740880-black-corporation-ise-nin-8-voice-analogue-synthesizer-img_3184.jpg
 
Ziet er goed uit die print..

Even ter rectificatie. De MKS80 rev 4 en 5 gebruikten beiden CEMS voor de VCO.. net als de Jupiter 6.. en geen discrete oscillators zoals de JP8..
De filters zijn wel verschillend. Rev4 gebruikt hetzelfde filter als de JP8 en 6, Juno 6/60, Jx3p etc. (IR3109)
De Rev5 gebruikt het filter uit oa de MKS70 (Jx8p, Alpha Juno). Voor sommige sounds (dark pads) vind ik dat mooier klinken.. maar de 12db setting uit de oude IR3109 is super magisch met een flinke scheut resonance.. en die zijn hier ook gebruikt zo te zien.. :)
 
We hebben nog een uitleg tegoed waarom de Russische ontwerper het instrument heeft vernoemd naar de Russische dichter Sergej Aleksandrovich Jesenin (Серге́й Алекса́ндрович Есе́нин). Ik ken zijn werk niet goed want ik heb geen Russische letterkunde maar Russische taalkunde gestudeerd. Eigenlijk ken ik alleen Письмо матери (Pis'mó máteri, Brief aan mijn moeder), dat ik in liedvorm leerde kennen toen ik veertien of vijftien was. In Lissabon is een hotel dat Jupiter heet met een restaurant dat naar de dichter is vernoemd maar dat lijkt me vergezocht.
Misschien Hans Teeuwe ff checken.. die zit in de Russische literatuur tegenwoordig.. :D

 
Ziet er goed uit die print..

Even ter rectificatie. De MKS80 rev 4 en 5 gebruikten beiden CEMS voor de VCO.. net als de Jupiter 6.. en geen discrete oscillators zoals de JP8..
De filters zijn wel verschillend. Rev4 gebruikt hetzelfde filter als de JP8 en 6, Juno 6/60, Jx3p etc. (IR3109)
De Rev5 gebruikt het filter uit oa de MKS70 (Jx8p, Alpha Juno). Voor sommige sounds (dark pads) vind ik dat mooier klinken.. maar de 12db setting uit de oude IR3109 is super magisch met een flinke scheut resonance.. en die zijn hier ook gebruikt zo te zien.. :)
Dus de machine van BC is eerder een MKS80 dan een Jup8 (klankmatig)?
 
Dus de machine van BC is eerder een MKS80 dan een Jup8 (klankmatig)?
Ik reageerde eigenlijk op wat eerdere berichten.. (zie hieronder). Misschien had ik even moeten quoten.. Beiden de Rev 4 en 5 van de MKS80 hebben een CEM3340 (Curtis) als VCO. Dus geen discrete VCO's zoals de JP8. Ik weet niets van oscillatoren die in de BC versie is gebruikt. Maar ik zag de Roland IR3109 zitten en die zit ook in de Rev 4.
Volgens mij alleen Rev.5 daarvan, Rev.4 heeft nog Roland eigen chips.

Edit: Zit ik er toch nog naast als ik de link hieronder mag geloven. 8D De Rev 5 heeft Roland chips als oscillators.. en het latere filter.. Rev 4 heeft CEM3340 als Oscillators.. Weer wat geleerd..

 
Laatst gewijzigd:
First, I'm sorry to write in English since I'm not a Dutch native speaker. If this is inconvenient for you please let me know.
The pictures shown here are from my unit. I had the luxury to have some IR3109 lying around and was able to use them since the filter circuit in the ISE-NIN ist the same as in the original.
The VCOs however are done with SSI2131 in the DIY and prebuild versions (originally they promised it would be as in the OG with CA3046 but they changed the design). BC uses Alfa3109 clone ICs.
My unit sounds really good and sometimes quite close to my BA662 Jupiter 4. However I cannot tell how close it sounds to an original Jupiter-8 since I never had one, This is for others to decide.
If you want to hear some sounds let me know. I can upload some filter sweeps and PWM sounds.
 
First, I'm sorry to write in English since I'm not a Dutch native speaker. If this is inconvenient for you please let me know.
The pictures shown here are from my unit. I had the luxury to have some IR3109 lying around and was able to use them since the filter circuit in the ISE-NIN ist the same as in the original.
The VCOs however are done with SSI2131 in the DIY and prebuild versions (originally they promised it would be as in the OG with CA3046 but they changed the design). BC uses Alfa3109 clone ICs.
My unit sounds really good and sometimes quite close to my BA662 Jupiter 4. However I cannot tell how close it sounds to an original Jupiter-8 since I never had one, This is for others to decide.
If you want to hear some sounds let me know. I can upload some filter sweeps and PWM sounds.
Hi there,
It was me who posted your pictures here. I initially thought you were dutch as well, because the filename of one of your pictures has kopie in it. So i guess you're German?

Anyway, your pictures show beautiful constructed and soldered boards so i felt the urge to repost them here. I hope you don't mind :D (if so let me know and I'll delete 'm)
 
First, I'm sorry to write in English since I'm not a Dutch native speaker. If this is inconvenient for you please let me know.
The pictures shown here are from my unit. I had the luxury to have some IR3109 lying around and was able to use them since the filter circuit in the ISE-NIN ist the same as in the original.
The VCOs however are done with SSI2131 in the DIY and prebuild versions (originally they promised it would be as in the OG with CA3046 but they changed the design). BC uses Alfa3109 clone ICs.
My unit sounds really good and sometimes quite close to my BA662 Jupiter 4. However I cannot tell how close it sounds to an original Jupiter-8 since I never had one, This is for others to decide.
If you want to hear some sounds let me know. I can upload some filter sweeps and PWM sounds.
Why did you use tl062 ?

Does the JP8 not use tl082 and 4558 opamps ?
 
Back
Top