Deal: leer synths programmeren met Syntorial

Ik heb die ooit behoorlijk ver gevolgd. Duurde maand of zo. En dat je niet verder geraakt na een boel opdrachten omdat je die ene niet weet werd mega afknapper. Weet ondertss al lang niet meer te horen of iets een zaag of puls is.
 
ah hier is de eindbaas:



ik vind het idee wel erg tof. tuurlijk hoort er bij patches maken een nodige dosis voodoo magic maar uiteindelijk hoor je meer details en weet je wat bijdraagt aan de sound, wat doet filter drive, ring mod, exp fm, linear fm etc.

lijkt me ook tof dat een deel mensen die nooit zelf sounds maakten dat ze na deze cursus meer zelf gaan bouwen.

het lijkt wel een soort soulflege/muziek theorie voor synths programeren.

what you can't hear you can't play
 
Leuk bedacht vind ik, steeds weer een nieuwe uitdaging voor het volgende level.
En wat als je bij de eindbaas komt, dan krijg je kortsluiting in de synth als je de patch niet voor elkaar krijgt? :dubbel:
dat had ik serieus met een pro 1 en model d van behringer met feedback in het pad.
de pro 1 viel uit omdat de voeding niet genoeg power kon leveren.
 
Bij mij op de mac heb ik nog wel een probleem met de app. De videos komen wel door mijn speakers (via x32 rack), maar de synth zelf niet. En in de settings kan ik de channels niet veranderen, schiet steeds gelijk terug naar 1/2 terwil voor mijn computer audio 31/32 gebruikt worden.... Vooralsnog opgelost met de iPad, maar zou toch mooi zijn als ik dit ook gewoon achter mijn mac kan doen.
 
De ontwerpers zitten wel in de trend die momenteel gaande is en da's goed bedacht.
Ik beluisterde een tijdje terug een interview met een programmeur en die vertelde dat zowel bij cursussen programmeren als bij andere cursussen het wel steeds vaker als game gebracht wordt.
Da's schijnbaar wat veel mensen (en kinderen ook natuurlijk) aanspreekt.
 
Ik heb die ooit behoorlijk ver gevolgd. Duurde maand of zo. En dat je niet verder geraakt na een boel opdrachten omdat je die ene niet weet werd mega afknapper. Weet ondertss al lang niet meer te horen of iets een zaag of puls is.
Deze opmerking snap ik zeker heel goed, heb het al eens in een ander draadje hier ook over gehad. Ik kwam niet verder (ergens halverwege) en ben toen gestopt. Maar dat vond ik toen toch op een gegeven moment wel erg zonde, want ik wilde eea wel heel graag leren (hoe bedien ik mijn synth, en kan ik dat en dat geluid maken). Dus na een half jaar of een jaar ben ik toen weer begonnen en heb toen doorgezet. Dat ging gelijk al beter dan de eerste keer, en naar het einde toe bleef het nog steeds moeilijker (en heb ik zeker vaak de hints moeten gebruiken). Achteraf ben ik nu wel heel blij dat ik doorgezet heb, het heeft mij echt geholpen om mijn Peak beter te begrijpen en vooral om goed te leren luisteren.

zie het zo: veel mensen willen heel graag profvoetballer worden, maar haken af (even afgezien van of je het talent hebt) als ze merken wat voor effort en training je er in moet steken om verder te komen... klinkt misschien als een oude zeik opmerking, maar ja, tis wel zo :P
 
De ontwerpers zitten wel in de trend die momenteel gaande is en da's goed bedacht.
Ik beluisterde een tijdje terug een interview met een programmeur en die vertelde dat zowel bij cursussen programmeren als bij andere cursussen het wel steeds vaker als game gebracht wordt.
Da's schijnbaar wat veel mensen (en kinderen ook natuurlijk) aanspreekt.
En toch bestaat deze tutorial al weer sinds 2013!
 
klinkt misschien als een oude zeik opmerking, maar ja, tis wel zo :P
Sorry hoor, maar... 😁

Ik snap je punt helemaal @klinkske. En misschien scheld ik de tool halverwege wel stijf. Maar...

We leven in een tijd waarin alles voorhanden is en snel moet. Ik merk dat ook aan mijn kinderen, ze willen meteen resultaat. En het moet perfect zijn, want zo is het op een beeldscherm ook. Moeten ze ergens langer dan 10 minuten hun best voor doen dan haken ze af.

Ik leef ook nu, dus ik ben benieuwd hoeveel geduld ik nog heb. De eerste 3 lesjes heb ik in elk geval doorstaan 😋
 
De ontwerpers zitten wel in de trend die momenteel gaande is en da's goed bedacht.

En toch bestaat deze tutorial al weer sinds 2013!

Gamification is dan ook geen recente trend, maar al jaren een goede manier om het een of ander leuker te maken. Zeker met leren is het een goede manier om daar wat interactie in te bregen, maar natuurlijk ook een gevoel van waardering krijgen of dat je iets volbracht hebt.

Ik ben nu bij de filter envelope gecombineerd met de volume envelope. De basis principes kende ik wel, maar zelf nooit aan gedacht om bv te beginnen met een filter attack en te eindigen met een volume decay. Of andersom. Dat soort truukjes vind ik leuk om op deze manier te leren, hoewel ik me goed kan voorstellen dat het straks lastig gaat worden om gemotiveerd te blijven (zoals altijd wel als ik wat nieuws leer hehe).
 
Ow misschien nog een kleine tip, het duurde even voordat ik daar zelf achter kwam, je hebt een auto play modus (waarbij de voorbe patch automatisch speelt). Je kan die beter stop zetten en zelf de notes triggeren, en dan wisselen tussen jouw patch en het voorbeeld met een shortcut key (als je op een pc zit), dat gaat veel sneller dan die die automatisch note triggers, en je kan dan bovendien zelf hoe en lage noten spelen, soms is een detail nl beter te horen in andere noten dan het standaard voorbeeld speelt. Op die manier kan je dus sneller werken en beter focussen op bepaalde details.
 
Sorry hoor, maar... 😁

Ik snap je punt helemaal @klinkske. En misschien scheld ik de tool halverwege wel stijf. Maar...

We leven in een tijd waarin alles voorhanden is en snel moet. Ik merk dat ook aan mijn kinderen, ze willen meteen resultaat. En het moet perfect zijn, want zo is het op een beeldscherm ook. Moeten ze ergens langer dan 10 minuten hun best voor doen dan haken ze af.

Ik leef ook nu, dus ik ben benieuwd hoeveel geduld ik nog heb. De eerste 3 lesjes heb ik in elk geval doorstaan 😋
Instant gratification is de term geloof ik :D
 
Sorry hoor, maar... 😁

Ik snap je punt helemaal @klinkske. En misschien scheld ik de tool halverwege wel stijf. Maar...

We leven in een tijd waarin alles voorhanden is en snel moet. Ik merk dat ook aan mijn kinderen, ze willen meteen resultaat. En het moet perfect zijn, want zo is het op een beeldscherm ook. Moeten ze ergens langer dan 10 minuten hun best voor doen dan haken ze af.

Ik leef ook nu, dus ik ben benieuwd hoeveel geduld ik nog heb. De eerste 3 lesjes heb ik in elk geval doorstaan 😋
De ontwerper wist dat zelf ook... hij heeft destijds ons gevraagd of dat vastolopen ok was of te omzeilen. Hij schreef zelfs iets in de aard van ’of lusten jullie me dan rauw’
je bent gewaarschuwd. Een maand. En dan bedoel ik, elke dag (zat thuis met gebroken voet) dus snel en ongeduldig zou ik t niet noemen :)
 
Ik ben gisteren begonnen.
Nu tot sectie 6 gedaan ( begin nu met echo's) en moet zeggen dat het goed bevalt.
Soms hoor je het niet. bv 2 saws kunnen erg hetzelfde klinken als 2 korte pulsen.
Maar de manier van les geven is we fijn. Elke keer een stuk meer parameters.
Denk wel echt als je hier doorzet en hem afmaakt dat je de meeste sounds op gehoor na kunt bouwen en dat is natuurlijk wel tof.
Dus niet opgeven en blijf proberen en luisteren.

@Fifth Bot kan je na deze lessen beter sounds maken? Zou je zo af en toe terug gaan naar de oefeningen? Of doe je wel eens een random patch namaken?
 
Lijkt me best tof, ziet er alleen een beetje gedateerd uit, en de enige synth die ik van de add-ons heb is Serum. Ik pluis alle Synths die ik heb altijd tot op het bot uit dmv tutorials en de manuals, zodat ik elk knopje weet, en maak dan gelijk een rits sounds, doelloos aan knopjes draaien doe ik hierdoor niet meer, ik kan aan iedereen aanraden dat ook echt te doen en niet aan presets te blijven hangen, vaak zijn presets helemaal niet zo bruikbaar zelfs. Ik weet niet of dit progje een meerwaarde heeft voor mij maar ben zeer benieuwd naar de ervaringen van jullie na het afronden van deze cursus.
 
@Fifth Bot kan je na deze lessen beter sounds maken? Zou je zo af en toe terug gaan naar de oefeningen? Of doe je wel eens een random patch namaken?
Jazeker, sterker, voor deze tutorial had ik nog nooit eigen patches gemaakt, dat was dus ook echt mijn doel. Het enige wat ik daarvoor wel eens deed is met de filter cutoff en ADSR knoppen spelen (of eventuele voorgeprogrammeerde Macro knoppen van presets). Ik heb toen dus 2 dingen gedaan: Syntorial cursus gedaan en daarna een geschikte synth gekocht, dat werd de Peak vanwege de knobby interface, een mod matrix en de beschikbaarheid van een goede editor (Sigabort - Electronic Music and Software Tools).

Die editor was voor mij ook cruciaal trouwens, want daarmee kan je bestaande presets ook visueel analyseren, en die aanvulling is dus wel anders dan je in de cursus geleerd krijgt (waar de fous alleen luisteren is). Ik ben geen hardcore sounddesigner, maar ik heb af en toe periodes dat ik wel zin heb om patches te maken, en dan maak ik er een zooi achter elkaar. Anders dan in de tutorial maak ik nooit patches geheel op het gehoor na, maar begin ik gewoon van scratch aan de knoppen te draaien tot er iets leuks is (dat geeft voor mij ook meer voldoening dan iets exact na te maken :P). En als ik dan toch wil weten hoe een bestaande preset precies in elkaar zit, dan pak ik dus die editor erbij om te kijken wat nou de bijzonderheid in een bestaande patch is. En dan helpt het wel enorm dat je weet in welke hoe je het moet zoeken, maw dat je ongeveer weet naar welke knoppen (of mod sectie settings) je moet kijken om te achterhalen wat je wilt weten, anders blijft het maar een raadspelletje :D.

Dus ondanks dat ik nu niet exact patches op het gehoor namaakm, was deze cursus en manier van lesgeven toch wel zeer zinvol, want wat het me dus wel heeft geleerd (naast wat alle knoppies eigenlijk doen) is super gefocused leren luisteren, ook met je eigen patches maken. Een klein verschil in een setting kan heel veel uitmaken, maar omdat die verschillen zo klein zijn en je "real time" aan de knoppen draait, merk je dat soms maar nauwelijks tijdens een patch bouwen, daarom is A/B-en ook super belangrijk, dan hoor je ineens wat voor verschil iets uitmaakt.

En ja, in het begin heb ik zeker nog wel een paar keer een les opnieuw gedaan (omdat soms later pas het kwartje valt).

Dus ik ben het met jullie allen eens: het is heel frustrerend en soms zelfs demotiverend als je niet verder kunt in de cursus, maar als je doorzet, loont eea zich uiteindelijk wel. Aan de andere kant, is het ook niet perse noodzakelijk om echt de hele cursus af te maken. Als je ergens in de 20 qua lessen uitkomt, dan is dat ook al een goede basis en prestatie waar je zeker wat aan hebt. En je hoeft eea natuurlijk ook niet in 1x af te maken, heb ik ook niet gedaan, laat het een tijdje rusten en probeer het dan nog eens, wie weet kom je dan weer verder.
 
Lijkt me best tof, ziet er alleen een beetje gedateerd uit, en de enige synth die ik van de add-ons heb is Serum. Ik pluis alle Synths die ik heb altijd tot op het bot uit dmv tutorials en de manuals, zodat ik elk knopje weet, en maak dan gelijk een rits sounds, doelloos aan knopjes draaien doe ik hierdoor niet meer, ik kan aan iedereen aanraden dat ook echt te doen en niet aan presets te blijven hangen, vaak zijn presets helemaal niet zo bruikbaar zelfs. Ik weet niet of dit progje een meerwaarde heeft voor mij maar ben zeer benieuwd naar de ervaringen van jullie na het afronden van deze cursus.
Zo te lezen beheers je eea al voldoende, deze cursus is vooral zinvol als je eigenlijk van toeten noch blazen weet, ondanks dat je misschien al 20jr met een synth in de weer bent, maar zoals ik, nooit veel verder kwam dan aan de filterknop draaien.
 
Back
Top