Welke van deze 2 laptops voor muziek?

User01

Nieuwkomer
Lid sinds
5 september 2020
Berichten
12
Heey,

Ik zit op een budget voor max. 800 voor een nieuwe laptop. Deze zal dagelijks gebruikt worden voor internet browsen. Daar zijn alle laptops voor geschikt, dus nu vraag ik me af welke van deze 2 laptops het meest geschikt is voor een DAW (FL Studio)

Ik twijfel tussen deze 2: (Als iemand een betere weet (geen 2ehands) tot 800 euro dan hoor ik het graag!

HP Pavilion 15-eh0800nd​


16 GB Ram

AMD Ryzen™ 7 4700U​

Specifications
# of CPU Cores
8
# of Threads
8
# of GPU Cores
7
Base Clock
2.0GHz
Max Boost Clock
Up to 4.1GHz

HP 15s-fq2812nd​


16 GB RAM

Intel® Core™ i5-1135G7
  • 4 Cores
  • # of Threads8
  • Max Turbo Frequency4.20 GHz
  • Cache8 MB Intel® Smart Cache
  • Bus Speed4 GT/s
  • Configurable TDP-up Frequency2.40 GHz
 
Laatst gewijzigd:
Allebei prima voor FL, maar ik neig instinctmatig naar de Intel optie - en die is ook goedkoper.
 
Mij is ooit verteld dat audio altijd door maar 1 core verwerkt wordt ongeacht hoeveel cores je hebt. De beste single core zou de slimste keuze zijn... Het gaat dan wel om een "pure" audio pc, gamen e.d. zal er iet echt inzitten...
 
AMD, betere performance. Die audio/video problemen zijn verleden tijd.
 
AMD, betere performance. Die audio/video problemen zijn verleden tijd.
Dat lees ik ook sinds die Ryzen series zijn uitgekomen, prima price/quality verhouding.
Ik ben wel een Intel fan, juist omdat in het verleden AMD wel'ns problemen gaf maar als ik het moet geloven doet AMD het tegenwoordig erg goed dus ik zou bij deze keuze waarschijnlijk voor AMD gaan.
Maar ik ben niet echt een HP fan moet ik zeggen.
 
Zou ook kiezen voor de Ryzen dat van die single core performance klopt ergens wel, dat zou te maken met het feit dat audio sequentieel berekend wordt en heel lastig parallel te berekenen is. Maar volgens mij is dat beide laptops geen enkel probleem. De multicore performance is van de Ryzen wel echt krachtiger en daarmee ook toekomstbestendiger.
 
Wat betreft Cores denk ik dat ik afga op het advies dat op de site van FL Studio staat. Dus hoe meer Cores des te beter. Aangezien het audio probleem met AMD lijkt te zijn opgelost lijkt me dat voorlopig de beste keuze. En ik zie dat het inderdaad goedkoper kan. Top! Ik ga nog wat verder kijken en dan maak ik een keuze. Andere suggesties blijven welkom.

Bedankt voor alle adviezen! :okdan:
 
Mij is ooit verteld dat audio altijd door maar 1 core verwerkt wordt ongeacht hoeveel cores je hebt. De beste single core zou de slimste keuze zijn... Het gaat dan wel om een "pure" audio pc, gamen e.d. zal er iet echt inzitten...
Volgens mij werkt het bij ableton live zo dat elke ‘signal path’ (bijv. een track) een core reserveert. Dus meer cores is altijd beter. Dit is dan weer afhankelijk van multithreading.

edit: omdat zowel de Intel als de ryzen op 8 threads werken zou ik de Intel nemen omdat die een hogere clock en boost speed heeft.

edit2: Fl blijkt nog niet optimaal hyperthreading te ondersteunen, dus dan zou meer fysieke cores een voordeel zijn omdat FL op dezelfde wijze als Live clocks reserveert. Maar in dit geval zou ik ivm de hogere clock speed toch voor Intel gaan.

  • Live supports multi-threading, therefore the more cores are available, the more efficient it will be when working with larger sets with higher track counts, or when working with large instrument or effect racks.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top