Afgehandeld Ruil-bibliotheek voor (originele) handleidingen / manuals via SF ?

levka

Verkeerd in goede staat
Lid sinds
12 september 2002
Berichten
2.635
Locatie
Amsterdam
Beste forumleden & moderatoren,
Het volgende schoot me een paar maanden terug te binnen en bleef in m'n gedachten hangen;

Regelmatig ben ik op zoek naar bepaalde manuals, met een lichte fetish voor orginele hard-copies.
Zelf heb ik er diverse over, van synths ooit in mijn bezit geweest, maar weer verkocht.
Soms zie ik ze hier ook wel eens te koop; meestal zo'n 5-10 cent per pagina, afhankelijk van de staat en heb zo een paar keer gevonden wat ik zocht.
Reverb en eBay zijn ook mogelijke bronnen, maar vaak wel tegen exorbitante, onsympathieke prijzen.

Zou het handig kunnen zijn hier een subforum oid toe te voegen waar je orginele manuals te ruil kan aanbieden/vragen?
Misschien ook voor het opvragen van lastig te vinden service-manuals in PDF-formaat etc.

Geen idee of, en hoe, dit bij jullie leeft en wat haalbaar & praktisch is, maar lees het graag.
 
Ik ben even benieuwd waarom het ruilen van manuals niet of minder goed gaat via de marktplaats?

Houd er overigens rekening mee dat op veel manuals een copyright zit en publicatie (van een kopie, pdf) ervan vaak niet is toegestaan zonder toestemming van de rechthebbende(n).
 
Ja, dat heb ik me ook afgevraagd;
De korte versie:

1. Ruilhandel is het meest efficiënt bij een in zichzelf gesloten keten van transacties waarin vraag & aanbod voor zoveel mogelijk potentiële belanghebbenden tegelijk inzichtelijk is.
Is dus niet altijd 1:1 van A <=> B, maar bv. A <=> B <=> C <=> D <=> ... (waarvan de laatste bijv. weer op A aansluit).

2. Overbodige manuals, hier thuis op een stapeltje, liggen niet echt in de weg en daarom stel ik het steeds uit ze hier actief aan te bieden.
Als ik weet dat ik er meteen iemand en mezelf een klein plezier mee kan doen, kom ik sneller tot actie.

3. Geld is op zich ook een ruilmiddel, maar dan zijn er twee transacties nodig om tot het eindresultaat te komen.

Dat copyright is in principe een valide punt, maar omdat de meeste grote fabrikanten ze ook al gratis ter download aanbieden, of in geval van onvindbare rechthebbenden (failliete toko), zie ik geen voorwaardelijke opzet mbt het schenden van copyright in deze gevallen.
Partijen die op eBay niet-originele, geprinte manuals (of als PDF op CD's) te koop aanbieden piesen duidelijk wel naast de pot wat dat betreft.
 
OK. Dan de volgende lastige vraag :): hoe zou dat eruit moeten zien? In de vorm van discussies/threads lijkt het me niet direct iets toevoegen. Heb je daar heel toevallig al een idee bij?
 
Wat me dan wel weer leuk lijkt: Open source projectje om crappy oude manuals te pimpen naar puike vector-art, UTF-8 en nette PDF downloads, heb hier wel wat onooglijke vaste-breedte Courier typemachine handleidingen liggen met handgetekende aanzichten die goed een heruitgave kunnen gebruiken.
 
Ook hier ligt een stapeltje "dat apparaat had ik ooit in een vorig leven" manuals. Alleen lijkt de kans me klein dat ik ze kan ruilen met iemand die toevallig originele manuals over heeft van spul dat ik zonder manual bezit. Een geprinte kopie of PDF boeit me niet zo, het is meer om het apparaat compleet met de originele manual te hebben bij mij. Ik heb ooit 300km van huis de verpakking van een apparaat dat ik bezit gekocht, dus ja je zou kunnen zeggen dat ik hierin hardcore ben. :D (ik moest in de buurt zijn, ik ben niet helemaal gek).
 
Ik heb van bijna alle synths die ik in mijn bezit heb (gehad) een manual in mijn bezit. Leuker dan een detective reeks 😌

Maar de meeste manuals zijn toch wel online te vinden in een pdf formaat. Of het moet wel erg obscure zijn.
 
Ik heb van bijna alle synths die ik in mijn bezit heb (gehad) een manual in mijn bezit. Leuker dan een detective reeks 😌

Maar de meeste manuals zijn toch wel online te vinden in een pdf formaat. Of het moet wel erg obscure zijn.
Ja dat is zeker bijna altijd zo, maar ik heb een voorkeur voor originele manuals, zoals Nicolas 2000 hierboven ook schrijft.
Ben positief verrast door de reacties hier.
Ga alles hier thuis verzamelen en na de Pasen bij elkaar in één TR gevraagd topic zetten, waar mensen dan evt. op kunnen reageren met wat zij zoeken en evt. TR hebben.
Denk dat dit de beste manier is om te kijken of dit een beetje werkend te krijgen is binnen de bestaande structuur.
steekwoord 'bartering'
 
Goed idee, gewoon even droogtesten in "gevraagd" en we merken het wel. Als het een beetje netjes en goed loopt kan hij eventueel sticky gezet worden.

Geef hier maar een heads-up als het draadje aangemaakt is, dan zet ik er ook bij wat ik heb en wil. Mensen moeten wel duidelijk aangeven of het een originele manual is en misschien in welke talen.
 
En bij voorbaat/ruimschoots na de feiten mijn excuses aan al degenen aan wie ik ooit een apparaat heb verkocht om dan 5 jaar later bij een verhuis te ontdekken dat de manual hier nog ligt...
 
Regelmatig ben ik ook op zoek naar bepaalde manuals, idd,ook met een lichte fetish voor orginele hard-copies.

Vooral van vintage synths en ook het liefst niet aan onsympathieke prijzen LOL
 
Heeft even geduurd, maar heb net in de te ruil sectie een draad aangemaakt met wat ik zoek & TR heb.
Wordt nog ge-update, maar zet er gerust bij wat je hebt/zoekt.
 
Back
Top